Gå till innehåll

Att döda en glasros mitt i Zooanthus, hur göra??


Tengan

Rekommenderade inlägg

Jag behöver lite tips kring kirurgjobb...

Som ni ser på bilden så sitter det en glasros inne i Zooanthuskolonin (längst till höger i bild).

De knappar som sitter omkring glasrosen har blivit brända, och som man kan se finns det inte överdrivet hopp för de knapparna...

Som jag ser det så måste glasrosen bort innan fler knappar blir påverkade av eländet som huserar där i.

Frågan är bara hur man ska gå tillväga; jag har funderat ut två alternativ:

1. Skalpell, skära bort den del av kolonin som är bränd, samt hela glasrosen. Tänkbar nackdel är utsöndrande av nässelgift ur de snittade ytorna?

2. Kanyl med kokande vatten, injicera detta rakt in i glasrosen.

Tänkbar nackdel är att det kokande vattnet når också till vissa knappar, som också dör och i sin tur bränner vidare i kolonin?

Kom gärna med tips och råd på hur man som hobbykirurg får bort denna pest!

Mvh

Patrik

post-5545-14468921299117_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill delge resultatet av behandlingen som tips till andra.

Jag använde mig av Aiptasia-X (Red Sea) och sprutade glasrosen full av detta, den drog genast in sig och har sedan dess inte kommit tillbaks.

Glädjande nog har även knapparna återhämtat sig, även de som tidigare var hopdragna då de blev brända av glasrosen har nu börjat slå ut igen.

Jämför gärna denna bild med den i mitt första inlägg i denna tråd...

post-5545-14468921320514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg jag en till (mycket mindre dock) glasros i samma del av kolonin som tidigare. Laddade sprutan med Aiptasia-X och gick till attack, och när knapparna drog ihop sig av obehaget visade sig ytterligare en liten ros i närheten av den andra.

Nu har jag också sett en bubbelalg som sitter i samma "hörn" av kolonin och börjar fundera på om det inte vore mest effektivt att ta fram skalpellen och dela kolonin så att hela den "sjuka delen" tas bort?

//Mvh Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att mata knapparna. När de är i god kondition växer inget upp mellan dem.

Bubbelalgen snurrar du på så försvinner den. Har du en riktig kanyl kan du spruta glasrosmixen inne i kulalgen så dör den.

Tackar för tipsen Stig!

Knapparna ser för övrigt ut att vara i rätt bra skick tycker jag, men dessa små eländen klämmer sig in mellan "knapparmarna".

Ska testa med riktig kanyl på bubblan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...