Gå till innehåll

Matte's 360L projekt..


campokatt

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Första dödsfallet.

Två squamipinnis honor saknas, ett lik hittat.... Utgår ifrån att den andra är död den oxå.

En hona har hållt sig lite undan, kikat fram lite vid matning bara. Men dom andra har varit pigga och livliga hela tiden. Dom fyra som är kvar är fortfarande pigga.

Detta fick mig att göra det första vattenbytet sedan starten. Ca 40L. Har inte känt behov av att göra det tidigare då allt sett bra ut i burken och alla vattenvärden varit ok.

Har även fått hem 8 st Blåa SEMI dioder. Tänkte byta ut några av dom vita till blå för att få lite blåare ljus när alla dioder är på.

Gillar ljusen när enbart 3w dioderna är på. När 30w'arna tänds blir det lite gulare. Inte så det ser illa ut eller så men det har fått mig att vilja exprementera lite iallafall. Ska prova att byta ut 4 stycken vid tillfälle och se hur det blir.

har ett litet problem. Har fyra stycker Euphyllior. Två av dom är jättefina men dom andra två slår inte ut som dom ska. Dom har varit så här sedan dom gick i det gamla akvariet. Tycker dock att dom på sista tiden har blivit lite piggare men långt ifrån bra.

Har provat att flytta runt dom lite för att prova olika ljus och cirk.

Nån som vet vad det kan bero på?? KH ligger runt 9-10. Dom brukar växa bäst vid högt KH vet jag sedan tidigare. Men dom är fina och trivs även vid lägre....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min anemon har valt att stanna på en plats som jag inte gillar. Tänkte se om jag kan få den att flytta sig. Stoppat i en Maxijet och riktat mot den så den ska fatta vinken.

Brukar det räcka med en sådan åtgärd? Hur länge brukar det ta innan det ger upp och flyttar sig?

Funderade på att lägga en pappskiva över akvariet precis den anemonen sitter oxå så att den ska få förligt ljus och ge sig av. Nån som provat det?

Jag tycker det verkar som att anemonen vill ha mera ljus då den sträcker sig väldigt emot ljuset. Foten är ca 20cm och smal.... Vet inte varför den flyttar sig om den inte trivs ioförsig...

/Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jaha, nu börjar man få saltsmak i munnen igen efter sommaren :) Blir ofta så att akvariet blir lite i sidosatt över sommaren tyvär.

Koraller och BTA mår fint dock, tyvär är det inte lika bra på fiskfronten. Kirurger, Athias, kopparbandad pincett samt mina pullaris fixade inte torrfodret dom var hänvisade till under sommaren...

Har nu lite nya grejer på gång. Har beställt en 4 kanalig doserpump för balling, en Vortech MP40 ES samt en 2x39w T5 ramp. Inte för att jag tycker ljuset är klent som jag har det nu men vill experimentera och prova lite.

Bytte före sommaren ut 8 av dom vita 3w led'arna i min Maxspect 230 SEMI till blåa för att få ett blåare ljus. Tycker det blev riktigt bra tryck i färgerna på Euphylliorna tex.

Hoppas nu med balling och lite stabilare världen att jag även ska få lite färg på mina SPS'er.

Har även fått lite tofsar av trådalger som ska bekämpas.

Ja, kul att vara på g igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, MP40 räcker bra i min balja kan jag konstatera.... Lite sugen på en till bara för att få se dom samarbeta.... Kanske en mp10 för att få det nöjet...

Nån som vill köpa 2st Stream 6045?? :)

Den 4 kanaliga doserpumpen från GHL var oxå en trevlig bekantskap. Lätt att programmera, tyst o fin...

Dock ångrar jag köpet av lysrampen. Varför skulle jag köpa den... Hade ju egentligen inget behov av det.... Bara trodde det..

Om Triton hade ecotech pumparna hade jag nog bet att få byta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på korallfisken idag.

Blev en liten rosa hysterix, en blå Acropora samt en sjöhare (lite trådalger efter sommaren)

Köpte även lite nya tester. Red sea's Reef foundation och algae control test kit's

Ska jämföra lite med Salifert som jag använt tidigare.

Som första intryck verkade dom ganska bra. Tyckte dom var lättare att avläsa än andra tester jag använt, Salifert har gett mig ganska varierande resultat från dag till dag...

Visade lite lägre än Saliferts tester, men vem vet vem som har rätt lixom.....

Ska prova dubbelt några ggr till så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter drygt ett år med 0 värden på både po4 och no3 så provar jag att ta bort mina biopellets. Inte för att jag märkt nån dålig effekt på tillväxt av koraller eller så utan mer av nyfikenhet. Har ju kört dessa från start så jag har inget att jämföra med.

Har ju haft lite trådalger under hösten och tänker att det kanske kan hjälpa med lite bättre värden på no3 vs po4...

Kanske provar jag nån annan kolkälla typ Red Sea NO3:PO4-X om värdena börjar stiga. (Ja, vet att det säkert är billigare med systemsprit men föredrar ändå prylar avsett för akvarium).

Fortsätter med fosfatremover tillsvidare. Är detta föresten något man bör köra med samtidigt som kolkälla typ vodka eller liknande eller är det samma sak som med bp att det krävs vissa halter av Nitrat för att Fosfat ska brytas ner typ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Börjar fylla på med lite mer fiskar.

Köpte två små Flavesens'er förra veckan och idag blev det några små lirare till.

Två st Liopropoma Swalesi Och en Psevdochromis Flavivertex.. Skulle vara två egentligen men den andra vägrade lämna stenen den gömde sig i trots 20 minuters jobb av Lennart på Korallfisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har aldrig lyckats hitta något smått liv i detta akvarium, inte ens vid starten när levande stenen var ny. Ha trott att det var gammal sten i akvariet som inte innehöll några mikroskopiska små knytt. Har aldrig brytt mig så mycket om det då jag tycker dessa maskar osv är ganska äckliga.

Idag när jag flyttade min algmagnet så såg jag dessa små gynnare kila omkring på glaset där magneten suttit, dom har väll sökt skydd där under dagen antar jag.

Verkar vara två sorter. Nått som ser ut som björkfrön och nått som har två små antenner i ena änden och en i den andra... Försökte ta bilder på dom och dom blev inte så jätte skarpa då det är ganska hög förstoring och handhållet.

Nån som vet om detta är nått skadligt typ plattmaskar eller bara vanliga nyttiga pods??

Uppskattar att dom är runt 0,5 -1mm långa.

/Mattias

post-2574-14468924349427_thumb.jpg

post-2574-14468924349636_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering.

För övrigt så funkar akvariet bra. Har ökar upp belysningstiden till 9-22 med blått, 10-21 på halvfart och 12-20 på fullt blås med min Maxspect 230Semi.

Har ökat på fiskbeståndet med en foxface, Leoncosternon, en dvärgkjesare samt 6 Dispar. Matar ca 4kuber fryst/2dagar. Började även mata korallerna med Redseas amisosyror A+B för två veckor sedan men har inte märkt några jätte resultat än. Ej mätbara värden av PO4 samt NO3.

Korallerna växer och verkar trivas. Dock har mina Montioporor bleknat lite men verkar vara på väg att hämta sig. Undrar oxå varför flera av mina SPS vägrar att ta färg. Envisas med att vara bruna....

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björkfröna ser jag inte så bra men de med antenner bör vara copepoder.

Den bruna färgen beror antagligen på fosfat i vattnet. Vissa koraller kanske framför allt i blått och kanske grönt behöver mycket ljus för att färga ut.

Tog fram stativet och ökade förstoringen ytterligare lite.

Syns det bättre nu?

post-2574-14468924350172_thumb.jpg

post-2574-14468924350361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställt en ny sump och en ny skummare i veckan.

Har även en PH/ORP mätare/controller på väg hem.

Att det ska vara så kul med nya prylar :) Blir två långa veckor att vänta...

Funderar på om man kan göra nått åt fläktljudet på min Maxspect 230 oxå. Om nån har tips på tysta fläktar som passar så skriv gärna. Nu låter den ju inte så hysteriskt men ju mer tysta pumpar osv man får desto mer tänker man ju på sånt...

Föresten. Ingen som vet vad smådjuren på bilderna ett par inlägg tidigare är förnått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...