Gå till innehåll

Matte's 360L projekt..


campokatt

Rekommenderade inlägg

Liten uppdatering.

Systemet är igång. Rördragning är klar och sump,skummare och filter installerade och igång... Dock så hade jag glömt hur mycket ett stort akvarie lät...

Men ytavrinningen blev ok iallafall. Den är acceptabelt tyst. En tyst returpump och skummare går ju att köpa så jag är nöjd för tillfället...

Min gamla döda levande sten är i plus ca 11 kg ny sten. Nu ska det få stå såhär nån vecka tror jag. Köra med skummaren och fosfatremover i filtret. Sen får jag se om jag ska stoppa i nått liv.

Måste fixa en belysning oxå. Just nu käns det som en Maxspect 230w SEMI blir nästa inköp. Ska testa lite med min 110w och se hur det ser ut. Ser den ut att kunna lysa upp hela karet från framkant till bakkant får det bli en bredare 230W annars får jag se mig om efter nått annat.

Nu är ja på g iallafall käns det som. Skönt att fått igång hela klabbet...

Du i veckan blir det lite finlir med ljudissolering av skåpet och installation av osmolator...

Klarnar vattnet tills imorgon uppdaterat jag med en bild på hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bha...

Beställning lagd på en Maxspect 230SEMI samt en Tunze 6045.

Fortfarande lite skraj att den inte ska räcka till men då får jag väll köpa en till ;)

Vill inte ha lysrör eller MH pga bök och värme och då är ju denna det enda alternativet känner jag.

Hoppas dom har grejerna på lager så jag får en kvick leverans....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bha...

Beställning lagd på en Maxspect 230SEMI samt en Tunze 6045.

Fortfarande lite skraj att den inte ska räcka till men då får jag väll köpa en till ;)

Vill inte ha lysrör eller MH pga bök och värme och då är ju denna det enda alternativet känner jag.

Hoppas dom har grejerna på lager så jag får en kvick leverans....

Ring o kolla om rampen finns hemma, så vet du direkt istället.. Pumpen bör ju finnas för omg lev, då är det kanske värre med rampen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte ställa till med en scen... ;) Lovar

Handlade inte om något sådant.. Jag är själv nyfiken om prylarna finns hemma när jag beställer något dyrare, ringde tex Ted innan jag tryckte på köp ang mina två vortechar tex, även ringt triton någon gång o leffe har varit bra o svarat hur det låg till.

Anser att det är inget fel i det , man får ju koll på läget så man vet om det tar tre dar eller två veckor typ.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bha...

Beställning lagd på en Maxspect 230SEMI samt en Tunze 6045.

Fortfarande lite skraj att den inte ska räcka till men då får jag väll köpa en till ;)

Vill inte ha lysrör eller MH pga bök och värme och då är ju denna det enda alternativet känner jag.

Hoppas dom har grejerna på lager så jag får en kvick leverans....

Behöver du en singelcontroller så ligger en här och skrotar....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Rowaphos bli för gammalt??

Har haft igång med vatten och sten knappt en vecka och tänkte att jag skulle mäta lite fosfat innan jag får hem min lampa och tänder den. Tänkte att jag skulle ligga på0 innan jag startar ljuset.

Låg nu på ca 0,2-0,5. Tycker det är så svårt att avläsa Sailiferts test. Vilken nyans av blått är det lixom... Hur som så har jag fosfat i vattnet. Har kört med ca 2dl rowa i en FR 509 reaktor sedan starten.

Testade även vattnet ut ur reaktorn och det var samma värde där.

Kan removern bli för gammal? Burken har varit öppen i ca 1 år.

Eller är det bara så att jag måste ge det mera tid?

Kanske blev mycket fosfat i vattnet pga stenen. Både död och levande. Dock hade jag ingen fosfat i vattnet när jag lakade ur den.....

Har köpt 2kg Aquaphos oxå bara för att det var billigt och köra hårt med det ett tag istället så får vi se.

Eller kan det höga fosfathalten bero på att jag inte har styrbara cirkulationspumpar i akvariet?? Lasse, vad tror du?? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade över tre av mina fyra fiskar till det stora igår. Den fjärde var för kvick...

Väntar fortfarande på min ljusramp... Men korallerna får ändå vänta lite så nitrit osv försvinner så det är inget akut problem.

Fosfaten verkar ha sjunkit till skapliga värden igen, lite blått som man ser när man häller ut provet i handfatet...

Ska köra igång nån dl biopellets i ett av filtrena ikväll istället tänkte jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har troligtvis inte ens fått nitrit än. Måste ju få i fisk och belasta akvariet lite först ju.

Gäller bara att inte ha i för många och mata för mycket så att det går överstyr såhär i början.

Brukar inte mäta Amonium och nitrit heller för den delen. Brukar bara ta det lugnt i början tills jag börjar få utslag av nitrat. Då vet jag att processen kommit igång och kan börja belasta mera.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas jag inte lät för negativ,

Det finns säkert flera skolor, men det vanligaste nu för tiden är att man låter akvariet stå några veckor utan fisk, för att låta det mogna. Alternativt kan man ha i en färsk räka i, som får bilda ammonium när de lägre djuren (läs "det som finns i stenen") "äter" resterna av räkan, på så sätt snabbar man på kvävecykeln, utan att riskera fisk =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet att endel slänger i allt möjligt konstigt i akvariet i början. Personligen tycker jag det är roligare med en fisk än med en död räka...

Har gjort så tidigare vilket har fungerat bra. Denna gången väntade jag ändå ca en vecka innan jag introducerade fisk. Tills fosfaten från stenen kommit ner på en skaplig nivå.

Tidigare har jag stoppat i fisk redan dag två.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Rowaphos bli för gammalt??

Har haft igång med vatten och sten knappt en vecka och tänkte att jag skulle mäta lite fosfat innan jag får hem min lampa och tänder den. Tänkte att jag skulle ligga på0 innan jag startar ljuset.

Låg nu på ca 0,2-0,5. Tycker det är så svårt att avläsa Sailiferts test. Vilken nyans av blått är det lixom... Hur som så har jag fosfat i vattnet. Har kört med ca 2dl rowa i en FR 509 reaktor sedan starten.

Testade även vattnet ut ur reaktorn och det var samma värde där.

Kan removern bli för gammal? Burken har varit öppen i ca 1 år.

Eller är det bara så att jag måste ge det mera tid?

Kanske blev mycket fosfat i vattnet pga stenen. Både död och levande. Dock hade jag ingen fosfat i vattnet när jag lakade ur den.....

Har köpt 2kg Aquaphos oxå bara för att det var billigt och köra hårt med det ett tag istället så får vi se.

Enklaste sättet att använda Saliferts fosfattest är helt enkelt att konstatera att har man någon svag nyans av blått så är det för mycket fosfat i vattnet. Eller rättare sagt, det indikerar att vattenkvaliteten är ganska dålig och inte lämplig för känsligare koraller (SPS t ex). Många andra organismer tycks ju inte bry sig och klarar lite slaskigare vatten. Jag lever även med tron att högre fosfathalter ökar risken för skitalger, tex cyano, men beläggen för detta är lite skakiga.

Jag skulle precis som du gjort satt in motåtgärder, d v s fosfatremover, men du får nog räkna med att massan mättas på några enstaka dagar om det är uppåt 0,5 mg/l fosfat i vattnet och det värdet ligger stabilt. Fosfatremover kan inte bli gammal av att ligga i en burk - det är järnoxidhydroxid (eller motsvarande aluminiummineral). Kolla i kemisektionen om du vill regenerera din Rowaphos några varv med natriumhydroxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklaste sättet att använda Saliferts fosfattest är helt enkelt att konstatera att har man någon svag nyans av blått så är det för mycket fosfat i vattnet. Eller rättare sagt, det indikerar att vattenkvaliteten är ganska dålig och inte lämplig för känsligare koraller (SPS t ex). Många andra organismer tycks ju inte bry sig och klarar lite slaskigare vatten. Jag lever även med tron att högre fosfathalter ökar risken för skitalger, tex cyano, men beläggen för detta är lite skakiga.

Jag skulle precis som du gjort satt in motåtgärder, d v s fosfatremover, men du får nog räkna med att massan mättas på några enstaka dagar om det är uppåt 0,5 mg/l fosfat i vattnet och det värdet ligger stabilt. Fosfatremover kan inte bli gammal av att ligga i en burk - det är järnoxidhydroxid (eller motsvarande aluminiummineral). Kolla i kemisektionen om du vill regenerera din Rowaphos några varv med natriumhydroxid.

Ja, jag brukar nog oxå tänka så. Att är det blått så är det för mycket. Igår när jag testade så kunde man inte se nån blå nyans i testburken. Men när jag tömde ut det i mitt vita handfat så syntes det att det inta bara var vatten i burken... Men ska byta om nån vecka igen bara för att vara säker...

Det där med återaktivering har jag läst om, men det verkade lite krångligt va? Och tar nån vecka med balt... Har du provat detta med framgång? Detta funkar då med alla typer av järnbaserade removers eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med återaktivering har jag läst om, men det verkade lite krångligt va? Och tar nån vecka med balt... Har du provat detta med framgång? Detta funkar då med alla typer av järnbaserade removers eller?

Jag har inte återaktiverat GFO eftersom jag inte använder det längre. Jag körde lite alubaserad fosfatremover och sedan GFO men eftersom fosfaten visar 0,00 mg/l med Hanna så tycks det vara onödigt för min del.

Regenereringen är väldigt enkel. Väg upp rätt mängd natriumhydroxid (=kaustiksoda i affären). Häll på vatten så att det löses upp. Undvik att få i ögonen eftersom det är frätande och i med GFOn. Vänta någon vecka. Efterskölj med fosfatfritt vatten (t ex osmosvatten eller bra kranvatten) tills all natriumhydroxid är borta (pH inte är typ 14 på sköljvattnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering.

Akvariet med BTN och bakgrunden klädd med levande sten som är stripsad i bakgrunden. Ett litet lager ca 2cm med levande sant hällde jag i igår oxå.

För tillfället ligger det bara en lysrörstramp ovanpå akvariet för att man ska se lite hur det ser ut i det.

Troligtvis har en av clownerna hoppat ut då jag inte sett den sedan jag körde ett varv med algmagneten häromdagen :( Så nu går det bara en clown och en liten blenid.

Lägger upp några bilder från bygget samt hur sumpskåpet ser ut idag.

Dunk för osmolator tunze 3155 till vänster.

Deltec 39W uv i taket(inköpt idag)

Deltec AFR800 skummare(inköpt idag)

Vertex UF-15 med ca 2dl Biopellets.

Deltec FR509 med fosfatremover.

Tunze returpump 1073.050

Samt tre Maxijet som driver Uv, BP-filter och skummaren. Fosfatfiltret går på en bypas på returen. Tanken finns oxå att koppla skummaren efter BP-filtret.. Då blir ju allt från detta välskummat och flödet bör räcka till med en Maxijet 1200 eller vad tror ni?? Då får jag ju bort en pump oxå.

Troligtvis får jag min Maxspect 230w SEMI imorgon och då blir det spännande att se hur den funkar i mitt kar. Kan nog bli lite svårt med ljuset hela vägen upp på ytavrinningen men det får jag lösa på nått sätt.

När jag fått Maxspecten ska även mer levande sten och korallerna från mitt lilla 80l stoppas i så scapen är inte riktigt färdig än.

Käns rätt bra nu faktiskt. Har köpt alla prylar jag behöver och tycker jag fått till en väldigt bra och tyst lösning. Inte det allra bästa man kan få tag på men sjysta prylar ändå. Tänker komplettera med kalkreaktor eller Ballingpumpar oxå vad det lider men det får bli en senare fråga. Nu är jag igång iallafall :)

post-2574-14468921655259_thumb.jpg

post-2574-14468921655491_thumb.jpg

post-2574-14468921655713_thumb.jpg

post-2574-14468921656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att vända på UVC't så du har kopplingarna uppåt.

Om din pump havererar och lampan fortsätter lysa i UVC't så kan du bränna det och ha sönder lysröret, eventuellt kvartsglaset med om det blir för varmt.

Jaha, ok. Ska kolla upp nån lösning på det... Tnx

Kanske skulle funka om man drog slangarna så att dess högsta punkt hamnar över själva UV'n?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...