Gå till innehåll

Maxspect ledlampor


turboadde

Rekommenderade inlägg

Då jag går i funderingar för att köpa en maxspect lampa till mitt nya elos kar och kommer att ha säkert mer än 90% sps:er i den så skulle jag vilja höra hur ni som kört den lampan ett tag tycker? Särskilt ni som kör med maxspect och mycket sps:er. Har ni bra tillväsxt och bra utfärgning på dom.

Fungerar den lika bra som en ramp med t5?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar. Lutar mest åt maxspecten. Var FM starfire 6x54 (eller 8x54) med dimmbara T5 jag hade i tankarna annars. Så det står mellan dom :D.

Ingen som har någon info om maxspect 3:an? lät som den skulle släppas snart när jag googla runt lite efter den för ett tag sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer släppas i år... men kommer ha en manuel dimmbar funktion och kommer kosta ca. 30% mer. Så det kommer som jag förstår, inte vara en dimmbar automatisk funktion, vilket jag skulle vilja ha.

Men om du är intresserad och har vägarna förbi kan du alltid komma förbi och kolla på min (och korallerna :) den kommer passa fint ovan ett Elos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att 65 cm högt kar, med några cm mindre vatten inte skulle vara några problem.

Jag har ett 50 högt kar och använder bara 3 av 4 kanaler för tillfället.

Det är för mycket annars tror jag. Det har gjorts flera par mätningar på RC, och andra ställen. Tittat man på korallerna som vissa har så mår de himla bra under LED.

Dock nämnde någon att CREE har en bättre våglängd för tillväxt, skulle vara himla intressant att kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Hirez

Om du har Semi-modellen så har du 30 wattarna alltså. Hur upplever du deras genomslagskraft ner i karet?

MVH Lasse

Jag har dubbla 160W G2 med 30W Semi-chip. Karet är 65cm högt. Riktigt bra drag ända ned till botten när Max'arna går på fulleffekt. Svårt att se någon skillnad på intensiteten i ljuset högt upp och långt ned i karet. Kallt, vitt ljus om man kör ramperna på full effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe det var det jag trodde, att på MAX så duger den för 65 höjd, tack för att du bekräftade det hela :)

Leffe: tror du att det kommer dimmnings automatik?? då skulle det kanske behövas en liten interfaceport också, och programvara tja det kommer kosta lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till er som har djupa och breda kar.

Jag har min 40cm breda Maxspect över en burk på ca 40x40 cm..

Hur breda burkar lyser en dådan lampa upp?

Går i planer på en större burk. Kanske 80x80x60. Lyser två sånna armaturer upp 80x80cm?

Två 40cm ramper funkar inte, 60 från baksida till framsida sen kunde karet varit en meter brett istället.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. En ramp är väll ca 40x20cm. Så kan man tänka att den lyser upp ca 10cm från kanten på armaturen? Typ en lampa lyser upp 60x40cm? Så två armaturer lyser upp 60x80-90cm utan problem om man hänger dom med kortsidorna framåt.

hänger inte helt med i dina tankar om måttet..

men som jag ser det så min bottenyta är 60*60 , med en ramp så kan man säga att dom fyra hörnen faller hyfsat utan för ljusbilden från rampen.. då menar jag att dom upplevs mörkare.. ca 10cm i varje hörn.

men som jag skrev tidigare ett kar med bottenytan 60*100 med två ramper sida vid sida.. dvs gavlarna mot varanda.. bör funka hur fint som helst.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går i planer på en större burk. Kanske 80x80x60. Lyser två sånna armaturer upp 80x80cm?

Jag vill säga att det funkar. Men, du får inte sps-ljus ända ut i hörnen. Vi har som sagt var två 160W över vårt 350L hörnkar som är 65cm högt, 125cm brett framtill och ca 80cm djupt. Funkar klockrent med mycket bra tillväxt på Montipora långt ut på sidoväggen. Det är ju lite hur man vill ha det. Fullt tryck på ljuset i hela karet så räcker inte två 40x20 till.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När behövs 30w'arna??

Kan tänka mig att dom är där för att funka i djupa kar. har jag rätt? Om man då har ett grunt kar, under 50cm gör man då mer rätt i att köpa en ramp som kanske bara har 3w dioder men fler av dom över en större yta??

Funderar på om det blir precis lika bra med två 110w CREE över ett kar som är 55 djupt och 110cm långt tot 220w eller om det är bättre att köpa en 230w ramp?

Skiljer bara 10w men den senare har 30w chip.. Men spelar det roll i ett så grunt kar?

Har bara provat min 110w i mitt lilla mollykar men där är det ju riktigt bra ljus ända ner till botten och det är ju 43cm djupt. Borde funka fin fint även med 50cm vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...