Gå till innehåll

strypning av pump??


uffe80

Rekommenderade inlägg

hej! fick hem ett begagnat zeofilter idag.. tänkte bara höra hur man ska göra för att strypa flödet på pumpen?

pumpen pumpar 1200l/h vid fuult blås men man ska ju bara ha ett flöde på 2-400liter/h per liter zeolith om jag förstått det rätt..

ska jag sätta en strypventil på sugsidan eller trycksidan (mellan pump & filter)??

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använ en bypas, det vill säga ett T-kors och två kranar. Då kan du styra ditt flöde ganska så exakt utan att fresta på pumpen för mycket. Det bypassade vattnet kan du använda för annat filter om du vill eller bara för att få rörelse i sumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ärligt, du förklarade det hela bättre.

Men det finns även EN kran eller växlare, som fördelar mellan 2 slangar.

Kanske du kan förklara bättre vad denna heter. Det är alltså som en liten vred som styr hur mycket som skall ut i ena röret, och automatiskt åker resten så klart i det andra. hmm.. det är en himla fiffig grej för att använda resten i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har satt en "bypass" med en kran nu och det verkar funka hyfsat.. jag ska tillsätta zeobak, food samt start nu till en början, ska man hälla dessa rakt ner i karet eller i reaktorn??

Mvh Uffe

Det bästa är att tillsätta ZB i reaktorn eller där insuget är.

Det övriga är nog bäst att tillsätta i samma fack som reaktorn. Inget är fel vad man än gör... samma vatten i hela systemet :) men det är smartast att ge bakterier och bakteriemat där bakterierna huserar som mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

kom just på att jag inte vet om jag ska ha kvar mitt refugiumet med caulerpa nu när jag kör zeovit?? nån som vet eller tycker ni jag ska plocka bort det?

Mvh Uffe

Om jag fattat rätt så kommer caulerpan att dö bort för dig när zeon är igång.. Bör inte överleva i dom näringsvärdena det ska bli med zeo..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...