Gå till innehåll

Problem med ocean light ljusspridningen!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Är i ägo av en ocean light 150w "aqua medic" den varianten som är 50 cm lång.

Jag har problem med ljusspridningen! Jag vet att det skrivs om en sak som kallas "light shield" som man kan föra in i spår på denna varianten.. men jag va i kontakt med "aqua medic" och denna saken säljs inte längre/har aldrig sålts!

Ljusspridningen jag har problem med är det som sticker ut och lyser upp nästintill hela mitt hus.

Någon som har tips på var jag kan hitta sådana här? hur jag kan tillverka sådana här? alla tips är välkommna! måste ordna "light shields" för att stoppa läckaget!

post-5431-14468921395538_thumb.jpg

Bilden som är bifogad är lånad! Och det röd ritare är det spåret denna ska kunna föras in i !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis ser spåret ut som ett T eller ett o som är öppet till 10-20 % i övre änden. Du får försöka hitta eller tillverka någon avbländare som har ungefär samma profil i ena ändan som spåret-fast motsatt. Om du benämner profilens spår som hona så måste du ha en "hanne" som passar in ungefär i spåret om du på så sätt förstår mig bättre.

Materialet i själva avbländaren kan vara plast eller alumminium. Avbländare eller kanske bättre bländskydd är väl de svenska benämningen på light shield.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis ser spåret ut som ett T eller ett o som är öppet till 10-20 % i övre änden. Du får försöka hitta eller tillverka någon avbländare som har ungefär samma profil i ena ändan som spåret-fast motsatt. Om du benämner profilens spår som hona så måste du ha en "hanne" som passar in ungefär i spåret om du på så sätt förstår mig bättre.

Materialet i själva avbländaren kan vara plast eller alumminium. Avbländare eller kanske bättre bländskydd är väl de svenska benämningen på light shield.

MVH Lasse

I min aquamedic är det ett runt spår.. Bör vara samma i den utan t5or..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är samma spår ja! Hade velat ha "orginal" men då dom inte säljs så finns det ju inte så mycket att göra än att bygga själv eller "slänga" armaturen.. går inte att använda så som det är nu! det är för skarpt ljus för att jag ska kunna ha igång den utan bländskydd..

Får huvudvärk bara jag vänder mig åt karets håll haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 cm långa! skåran är ca 4mm. Sen den "cirklen" som är precis ovanför skåran som då håller "skyddet" på plats är ca 5-6 mm rakt över i mitten!

Bredd från armaturen och ner då? jag vet inte vad som kan vara lagom!

Jag bifogar en bild jag fick i ett mail ! © Willhelm!

Denna light shield är till aquastyle!

Men där ser man ju ungefär hur dom är!

post-5431-14468921395989_thumb.jpg

Det som skiljer är ju att där uppe på denna i den kanten där man ska "trö" in den i armaturen är ju denna på bild rak 12 mm men på aqua medic är det en cirkel där uppe liksom som är 5-6mm rakt över i mitten!

Blev kanske invecklat skrivet nu men skyller på att det är söndag!

Skicka gärna ett pm om du vill ha något för det! För det var jäkligt snällt att du ville göra detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet så har aldrig AM ramperna levererats med shieldsen - arcadia och några kineser jag sett hade däremot sådana på sina ramper

Det stämmer! Dom har inte existerat i AM:s tillverkning överhuvud taget.. MEN endå så ser deras broschyr ut så här se steg 8:a

http://www.aqua-medic.com/products/docs/OceanLight_70W_150W.pdf

Visst länken går till den korta 150w jag har den "långa" på 50 cm.. men i vilket fall som helst.. jag va i kontakt med AM. och det har aldrig tillverkats enligt dom.. varför då ha det och varför då anpassa sina rampbyggen till något dom sen inte säljer.. bara jag som tycker det är lite udda kanske.

Visst dessa ramper är bra och effektiva... men dom går inte att använda utan något som "stoppar" ljuset från att spridas då reflektorn är så pass låg som den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har precis samma problem, håller på att bli vansinnig på ljuset. Ingen som vet om någon säljer kopior eller andra som kan tänkas passa?

Agnes om jag inte minns fel så finns inte de spåren i din lampa som de ska sitta i. Men det kan ju vara så att mitt Guldfiskminne sviker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade själv på en AM 150w ramp - efter att ha fått låna en sådan på Triton på prov förstod jag vad ni menade med ljusspridningen åt alla håll och kanter. Det såg ut som om mera ljus hamnade i rummet än i burken. Armaturen har nog en alltför grund reflektor som inte fokuserar ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...