snickarn Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 skulle mäta ca idag med saliferts test.Men sprutspetsen till lösning 3 är borta kommer jag få helt galet värde eller går det att lita på testet ändå?man trycker ju ändå inte ut det som finns i spetsen eller tänker jag helt fel nu? Citera
muha Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Skit i den. Du behöver ingen alls. Denna gör bara att det är lättare att droppa mindre. Citera
Janne68 Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Det har ingen betydelse, du drar ju alltid in upp till 1 ml och trycker sen ut från det läget. Så trycker du ut hela sprutan har du alltid tryckt ut 1 ml oavsett om du har spetsen på eller inte.¨Så det kommer gå bra Citera
snickarn Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 tack så mycket för snabbt svarsom jag trodde då, alltid bättre att fråga proffsen förstdå går jag tillbaka till plaskochlek avdelningen igen Citera
nike83 Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 du får bättre noggrannhet om du har plastpipen på!?!? Citera
Christer T Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 du får bättre noggrannhet om du har plastpipen på!?!?Mkt marginellt. Citera
snickarn Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 pipen finns här någonstans i det organiserade kaoset när jag hittar den så ska jag göra ett test med och ett utan för att kolla om det blir lika Citera
Jonas Am Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Har för mig att med pipen så blev en droppe ca 2 streck på på sprutan. Citera
Christer T Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 pipen finns här någonstans i det organiserade kaoset när jag hittar den så ska jag göra ett test med och ett utan för att kolla om det blir likaHar för mig att med pipen så blev en droppe ca 2 streck på på sprutan.Mängden vätska i sprutan blir exakt den samma, du drar ju ut exakt lika mycket luft. Det som skiljer är att dropparna blir något större utan pipen och teoretiskt skulle då färgomslaget kunna märkas lite, lite tidigare. Citera
Hirez Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Ahh, men det är just det som är frågan...I det fall pipen är helt tom, blir det ju luften som åker in. Men skulle man ha en liten droppe vätska i, så måste det ju bli mindre luft och en del mer vätska.. eller? Citera
Marko Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Det är därför det uttryckligen står att pipen ska vara nedsänkt i vätskan hela tiden när man drar upp till 1,00 ml.Samma sak om du har 3 meter slang fast på sprutan - har du bara slangens ände under ytan på vätskan och drar pistongen till 1,00 ml så får du 1,00ml i slangen.Eller den lilla luftbubblan som man har i 2ml / 5ml sprutorna när du tar upp akvarievatten - fortfarande 2 / 5 ml vätska i sprutan. Citera
mano Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 du får bättre noggrannhet om du har plastpipen på!?!?Man får inte bättre noggrannhet, däremot så får man bättre upplösning, vilket också är viktigt för hur pass stort eller litet mätfelet blir.Som någon skrev så är varje droppe ca två streck, dvs 0,02ml eller 10ppm kalcium. Det innebär att även om noggrannheten skulle vara oändlig (onoggrannheten är noll) så kan mätfelet ändå vara upp till 10ppm. Med större droppar skulle mätfelet kunna vara ännu större. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.