Gå till innehåll

hur mycket innehåller pipen på saliferts ca test?


snickarn

Rekommenderade inlägg

pipen finns här någonstans i det organiserade kaoset när jag hittar den så ska jag göra ett test med och ett utan för att kolla om det blir lika
Har för mig att med pipen så blev en droppe ca 2 streck på på sprutan.

Mängden vätska i sprutan blir exakt den samma, du drar ju ut exakt lika mycket luft. Det som skiljer är att dropparna blir något större utan pipen och teoretiskt skulle då färgomslaget kunna märkas lite, lite tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför det uttryckligen står att pipen ska vara nedsänkt i vätskan hela tiden när man drar upp till 1,00 ml.

Samma sak om du har 3 meter slang fast på sprutan - har du bara slangens ände under ytan på vätskan och drar pistongen till 1,00 ml så får du 1,00ml i slangen.

Eller den lilla luftbubblan som man har i 2ml / 5ml sprutorna när du tar upp akvarievatten - fortfarande 2 / 5 ml vätska i sprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får bättre noggrannhet om du har plastpipen på!?!?

Man får inte bättre noggrannhet, däremot så får man bättre upplösning, vilket också är viktigt för hur pass stort eller litet mätfelet blir.

Som någon skrev så är varje droppe ca två streck, dvs 0,02ml eller 10ppm kalcium. Det innebär att även om noggrannheten skulle vara oändlig (onoggrannheten är noll) så kan mätfelet ändå vara upp till 10ppm. Med större droppar skulle mätfelet kunna vara ännu större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...