Gå till innehåll

Använda kranvatten till vattenbyte?


Timpin

Rekommenderade inlägg

Undrar om det över huvud taget går att använda kranvatten utan att föstöra balansen och värdena i karet?

Kan det funka om man låter det färdigblandade vattnet stå i en hink i någon dag?

Bor i Jönköping, är det av någon större betydelse vart man bor?

Är, som ni kanske förstår, ny inom det här med saltvatten så jag är tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på var i landet man bor har färskvattnet olika kvalitet, hårdhet, näringshalt, kiselhalt, osv, osv. Det går tmärkt att köra med kranvatten om det inte är fullt med skit man inte vill ha i karet. Om du väljer att prova, tänk på att köpa salt avsett för kranvatten, inte för osmosvatten. Salt avsett för osmosvatten kan ge för höga värden av Magnesium/Kalcium/Alkalinitet om du blandar det med kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju få som gör stora variationer när det kommer till sitt underhåll av burken. Att köra osmos i bland, och kranvatten i bland, är det inte många som gör. Undantag är (så klart) akuta vattenbyten när man helt enkelt inte kan producera osmos så det räcker. Så precis som Patrik skrivet, de flesta (som i 'inte alla') + alltid. Det lämnar alltså precis så mycket utrymme för att det ska vara klart och tydligt att om man har ett val, använd osmosvatten, men inte på bekostnad av invånarnas livskvalitet i negativ riktning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du planerar att använda kranvattnet direkt utan RO så är det en del saker du måste kontrollera upp först. Vattenvärdena från ditt vattenverk, hur mycket klorerar de och vilken typ. det vanligaste idag är kloramin och det passerar tyvärr RO-membranen också men det är bra att veta hur mycket de klorerar. Du bör veta nitratvärdet samt hur mycket kalcium som finns (eller åtminstone om det är hårt vatten eller inte). Nitratvärdet kan i jordbruksbyggd gå upp ganska högt. Mycket kalcium gör att du får använda, som redan sagts, standardsalt - inte ett med förhöjda kalciumvärden. Du bör också göra en check på kopparhalten ur din kran så inte husets ledningssystem fäller ut för mycket koppar.

När du vet det här så kan du ta ställning till om hur du skall göra - bra kan också vara om man vet någon annan som kör på kranvatten från ditt vatteverk och den personens erfarenheter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är "samma sak".

Batterivatten är sällan eller aldrig destillerat utan kommer från industriella RO enheter, med ett par jonbytarmassor för att snygga upp det sista. Det är en kostnadsfråga och slutresultatet blir detsamma. Så batterivatten går utmärkt att salta och köra på. Så länge det inte blivit förorenat, men då duger det ju inte till batterierna i heller...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del känt saltfolk som kör sina revkar med kranvatten, framgångsrikt. :)

Jag använder vanligt kranvatten sedan 4-5 år sedan och det fungerar utmärkt, om det fungerar eller inte beror helt enkelt vad ditt kranvatten innehåller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag kör också utan RO - men jag hade kollat först. Nu gjorde jag dock bort mig rejält då jag trodde vi hade vårat vatten (bor i Bohus, 4 km från Kungälv och 20 km från Göteborg) kom från Kungälv som är känt för bra vatten och att de inte klorerar. Jag körde utan problem i nästan två år när jag fick mina antagande bortblåsta. Det visade sig att Bohus fick sitt vatten från Göteborg - och Göteborg klorerar. Men i alla fall så är Göteborgs vatten bra också och jag har inte talat om det för mina fiskar och koraller. Det är också så att kloramin (som idag är den vanligaste klorföreiningen du får ur din vattenkran) inte tas bort av RO - membranet så det problemet har du kvar även om du använder RO. För att få bort kloramin så behövs ett aktiv kolfilter eller det absolut enklaste, lägg i någon knivsudd askorbinsyra (C-vitamin) i ditt vatten. (en matsked räcker för ett badkar) jag har nu kört med detta i fyra år - jag är inte någon sps-nörd utan har mest skivor och lps.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde och kollade med en firma i Malmö som gör batterivatten då jag körde igång mitt akvarie hur deras vatten framställs.

Ville vara säker på att dom inte använde DMS för framställningen då det kan bli rester kvar av syra och lut efter regenirering.

Dom körde bara med osmos, märket var Frosty och jag slog i 450 liter av 1000 och fick inga problem/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Av betydelse här är om nitratet är uppgett som nitrat eller nitratkväve (NO3 eller NO3-N) Är det som nitratkväve så skall du multiplicera värdet med ca 3,2 för att få det som nitrat.

Vad är alkaliniteten?

Kalciumvärdet kan innebära att du inte skall välja de mest "boostade" revsalterna utan de som har kalciumvärden kring 390-400 mg per liter

Vad tänker du för typ av akvarie?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Kranvatten har aldrig problem med det.Har mindre alger en många kar som kör med RO . Men visst vill man ha ett kar som inte ser ut som i naturen 100% utan alger och på grännsen till crash.Då skall man ju köra med RO och allt annat lulllull.

Har aldrig sett problemet med alger utan bara fördelar.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Kranvatten har aldrig problem med det.Har mindre alger en många kar som kör med RO . Men visst vill man ha ett kar som inte ser ut som i naturen 100% utan alger och på grännsen till crash.Då skall man ju köra med RO och allt annat lulllull.

Har aldrig sett problemet med alger utan bara fördelar.

MVH.Ted

Man kan inte svara så genellt på frågan om man behöver RO eller ej, för att det beror väldigt mycket på var man bor och var vattenledningsvattnet innehåller. I Lindome där jag bor funkar det inte utan osmos, åtminstone om man vill att akvariet skall påminna om ett korallrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länge sedan jag såg korallrev utan alger det är det jag är inne på.Vissa nya får uppfattningen av ett friskt kar är dessa zeolit system med allt vad man skall ha till som ser visst fint ut men är inte alls som i ett riktigt rev.Det jag menar är att lite alger i karet är inget farligt att ha.Men vissa skriver hjälp jag har alger och direkt frågar folk om man kör med kranvatten eller ro.Och när folk frågar mig kan man köra med kranvatten är svaret Alltid!

Visst kan man det.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte tänka såhär istället.. Du kanske laggt 15 papp på koraller o fisk , ROn är för mig en säkerhet att inget "lustigt" kommer den vägen med vattnet..

En säkerhet snarare är algbekämpare.. Alger har jag ändå :)

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne på samma spår och startade vårt kar med kranvatten. Tyvärr fick jag inte bukt med de bruna kiselalgerna så jag fick bita i det sura äpplet och dra igång osmosfiltret. Det retar mig oerhört...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av betydelse här är om nitratet är uppgett som nitrat eller nitratkväve (NO3 eller NO3-N) Är det som nitratkväve så skall du multiplicera värdet med ca 3,2 för att få det som nitrat.

Vad är alkaliniteten?

Kalciumvärdet kan innebära att du inte skall välja de mest "boostade" revsalterna utan de som har kalciumvärden kring 390-400 mg per liter

Vad tänker du för typ av akvarie?

MVH Lasse

Alkaliniteten är ca 110-120 mg/liter.

Jag har köpt ett Deltec akvarium och kommer ha ca 500 liter i systemet. Kommer vara lite blandat med fisk och dom koraller jag tycker är fina. Har inte planerat vad jag ska ha så mycket.

Jag har ett RSM130 igång nu som jag kör kranvatten i. Jag upplever inte att det är mycket alger där i. Jag har testat någon Acropora i RSM-karet men den klarade sig inte mer än någon månad innan den började vitna. Men det kanske berodde mer på dåligt ljus, vattenbyte för sällan eller att jag aldrig har gjort några tester på vattnet i det karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt, vi får bilda en klubb vi hårda kranvattensmän!(och eventuella kvinnor)

Jag funderar till och från på osmos, men jag har sett så fina kar utan osmos här omkring så jag vågar ge det ett försök. Fast jag är svag för prylar så det är nog oundvikligt att jag skaffar en osmos apparat förr eller senare iaf... Vore kul att köra ett kar men den brevid de andra karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt, vi får bilda en klubb vi hårda kranvattensmän!(och eventuella kvinnor)

Jag funderar till och från på osmos, men jag har sett så fina kar utan osmos här omkring så jag vågar ge det ett försök. Fast jag är svag för prylar så det är nog oundvikligt att jag skaffar en osmos apparat förr eller senare iaf... Vore kul att köra ett kar men den brevid de andra karen.

Jag håller helt med dig! När dom släpper rsm 500 så kommer jag endå köra sump och då kan jag **ack :P** lika bra köpa en osmos också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...