seffo Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Hej!Jag har nu haft igång mitt akvarium i ca 6 veckor.Jag mätte mitt PH precis med Salifert test och fick 7,7 i PH vilket är lågt?.Funderar på om jag ska höja mitt ph med hjälp av att blanda kalciumhydroxid och göra mig kalkvatten och ersätta det med vattnet som avdunstat.Nån som kan tipsa mig om det är en bra ide eller om det finns någon annan lösning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Gör så här.Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Ph är lägre på morgonen och som allra högst på kvällen strax innan lyset slocknar, det är bra att tänka på när du gör dina mätningar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Här är en bra länk som du borde titta på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 24 februari 2011 Författare Dela Postat 24 februari 2011 Jag har tyvärr inget osmos vatten men går det bra med vanligt kranvatten?Är det på Apoteket man köper Kalciumhydroxid? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Om du inte har osmos så går det bra med vanligt kranvatten. Kalciumhydroxid köper du i närmaste Saltvattensbutik, alternativt beställer på nätet från en svensk Saltvattensbutik. Kolla i menyn upp till höger under 'Aktuella annonsörer'.Ett Ph på 7,7 är ingen katastrof på något sätt även om det är önskvärt att ligga på 8 eller strax däröver. Ta det lugnt. Försök vädra mer i lägenheten, fast jag vet att det inte är så kul med den kylan vi har i landet just nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 24 februari 2011 Författare Dela Postat 24 februari 2011 Okej,jag har för mig att Apoteket ska säljer Kalciumhydroxid eller har dom slutat med det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Okej,jag har för mig att Apoteket ska säljer Kalciumhydroxid eller har dom slutat med det?Jag har ingen aning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Hur mäter du ditt pH.Har du en elektrisk mätare så utgå från att den visar fel.Jag har två kompisar som kraschat sina kar för att de skulle korrigera lågt pH- värde från en pH- penna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Han mäter sitt Ph med Salifert test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 som jag förstår så får man ett stabilt PH när man har ett högre KH, så jag undrar då vad du har i KH? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Oops! Och jag som trodde jag kunde läsa!Jag skulle tro att de har kalciumhydroxid på Akvariecenter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 24 februari 2011 Författare Dela Postat 24 februari 2011 Nike83 : Mitt KH ligger på 9,6.Så det finns bara kalciumhydroxid på akvariebutiker och inte på apoteket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Det är en rejäl prisskillnad. Och denna gång till fördel för akvariebutiker.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 25 februari 2011 Författare Dela Postat 25 februari 2011 (ändrat) Allt är mycket dyrare på akvariebutiker.Men om man nu måste köpa kalciumhydroxid från akvariebutik,är det då inte lika bra att köpa Tropic Marin Triple Buffer?Är det nån som testat att göra dubbelbuffert själv?Kan det vara nått för mig eller blir mitt KH för högt då?Dubbelbuffer används för att höja KH och stabilisera pH.tillverka det själv genom att: köpa 1 kg bikarbonat (NaHCO3). Ta 200gram bikarbonat och sprid ut på plåt i ugnen i 15 minuter på 200grader så bildas det natriumkarbonat (Na2CO3). Blandas ihop dessa 2pulverena 800g+200g så får man 1kg färdig produkt. Dosera pulverlöst i vatten med start av 20g/100l vatten, sedan mät och justera. Ändrat 25 februari 2011 av seffo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 Om man inte vill baka kan man köpa färdig buffer 1 kg för 120 spänn t ex här: http://tritonakvarium.se/product.asp?product=41Såvitt jag försått (kan ha fel) innehåller den numera både natriumkarbonat och bikarbonat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 Nu har det blivit lite galet i den här tråden, vi ska inte blanda ihop kalkvatten/natriumhydroxid/NaOH med ingredienserna till dubbelbuffert dvs bikarbonat/natriumbikarbonat/natriumvätekarbonat/NaHCO3 och målarsoda/natriumkarbonat/Na2CO3.Trippelbuffert tycker jag dessutom att man ska hålla sig borta från helt och hållet till revkar då det innehåller borat (om jag inte minns fel) som lurar KH-tester, så att man tror att man har mindre karbonater än vad man tror. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 25 februari 2011 Författare Dela Postat 25 februari 2011 Vilket är då det bästa sättet att höja mitt PH på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 Kalkvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 25 februari 2011 Författare Dela Postat 25 februari 2011 Okej,då behöver jag alltså köpa mig kalciumhydroxid som endast finns på akvariebutiker? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 -Ja. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 25 februari 2011 Författare Dela Postat 25 februari 2011 Okej,Då får jag åka förbi imorgon och kolla om dom har Kalciumhydroxid.Tack för hjälpen alla! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
seffo Postat 1 mars 2011 Författare Dela Postat 1 mars 2011 Dom hade tyvärr inte Kalciumhydroxid.Nån som kan länka en bra hemsida där man kan beställa det ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 1 mars 2011 Dela Postat 1 mars 2011 http://www.tritonakvarium.se/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.