Gå till innehåll

Lågt PH pröva på Kalkvatten?


seffo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu haft igång mitt akvarium i ca 6 veckor.

Jag mätte mitt PH precis med Salifert test och fick 7,7 i PH vilket är lågt?.

Funderar på om jag ska höja mitt ph med hjälp av att blanda kalciumhydroxid och göra mig kalkvatten och ersätta det med vattnet som avdunstat.

Nån som kan tipsa mig om det är en bra ide eller om det finns någon annan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här.

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har osmos så går det bra med vanligt kranvatten. Kalciumhydroxid köper du i närmaste Saltvattensbutik, alternativt beställer på nätet från en svensk Saltvattensbutik. Kolla i menyn upp till höger under 'Aktuella annonsörer'.

Ett Ph på 7,7 är ingen katastrof på något sätt även om det är önskvärt att ligga på 8 eller strax däröver. Ta det lugnt. Försök vädra mer i lägenheten, fast jag vet att det inte är så kul med den kylan vi har i landet just nu.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är mycket dyrare på akvariebutiker.

Men om man nu måste köpa kalciumhydroxid från akvariebutik,är det då inte lika bra att köpa Tropic Marin Triple Buffer?

Är det nån som testat att göra dubbelbuffert själv?

Kan det vara nått för mig eller blir mitt KH för högt då?

Dubbelbuffer används för att höja KH och stabilisera pH.

tillverka det själv genom att: köpa 1 kg bikarbonat (NaHCO3). Ta 200

gram bikarbonat och sprid ut på plåt i ugnen i 15 minuter på 200

grader så bildas det natriumkarbonat (Na2CO3). Blandas ihop dessa 2

pulverena 800g+200g så får man 1kg färdig produkt. Dosera pulver

löst i vatten med start av 20g/100l vatten, sedan mät och justera.

Ändrat av seffo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det blivit lite galet i den här tråden, vi ska inte blanda ihop kalkvatten/natriumhydroxid/NaOH med ingredienserna till dubbelbuffert dvs bikarbonat/natriumbikarbonat/natriumvätekarbonat/NaHCO3 och målarsoda/natriumkarbonat/Na2CO3.

Trippelbuffert tycker jag dessutom att man ska hålla sig borta från helt och hållet till revkar då det innehåller borat (om jag inte minns fel) som lurar KH-tester, så att man tror att man har mindre karbonater än vad man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...