vahagn Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Har sett den här i karet, c:a 50mm stor. Och jag släppte tillbaks den . Har sett flera tomma skal som flutit förbi som den eller kusinerna hade ömsat. Är det vanligt "mat-kräftdjur" som har vuxit sig så stor då jag inte har nån fisk som kan äta dem eller är det början på nåt elakt? Siluetten ser skrämmande likt en mantisräka, fast i miniatyr. Vet nån hur stora de är när de kläcks? Eller är det bara en harmlös övervuxen mums-djur åt framtida fiskar? Har milioner (inte för att jag har räknat) av dessa Citera
Xavante Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Vahagn. Det är inte mini mantisar du har i ditt kar utan Amphipods av något slag. Det är bara bra att ha dessa .Här kommer en länk där du kan läsa mer om dessa: http://web.odu.edu/sci/biology/jrh/whatis.htmMvh Thomas Citera
vahagn Postat 4 januari 2005 Författare Postat 4 januari 2005 Puh... Hade flashbacks till Alien-filmerna om att föda upp lilla monster som sedan skulle rensa karet... . Citera
Xavante Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 haha , det är skönt att kunna pusta ut efter en sådan flashback.Mvh Thomas Citera
aerie Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Hum....50mm dvs 5cm stor? Mina blir inte mer än nån cm långa... Citera
MichaelE Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 jag har aldrig sett nån på över 5mm i mitt kar, men många e domMvh Michael Citera
stigigemla Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Litet mer än en cm är de största hos mig. Den vilda svenska varianten heter Gammarus eller tångloppa och blir väl ungefär 15mm. Citera
hbmannen Postat 6 januari 2005 Postat 6 januari 2005 har ett 10-tal som e mellan 5-15 mm stora.. 5cm verkar vara ett monster Citera
stigigemla Postat 6 januari 2005 Postat 6 januari 2005 Nej de betecknas som revsäkra och letar mellan algtrådar och i slammet på botten efter sin näring. Äter vissa algarter också. Viktig mat för vissa fiskar t.ex Mandariner. Citera
Ricke Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Vet någon om man kan använda de från östersjön o vänja in i saltkaret? Citera
stigigemla Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Det går säkert bra ett tag. De överlever ju i hällkar som kan vara ordentligt varma.Men jag skulle tro att de behöver en kall vinter. Dessutom är det ju ingen som vet om de är revsäkra. Citera
Ricke Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Tänkte man kunde ha dem i ett sepparat kar sen använda som käk åt tex mandarin? vet du om det är bra? Citera
stigigemla Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Nej, jag vet inte. Det vore väl enklare med vanliga Amphipoder. Citera
Ricke Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 man ju håva upp dem i hamnen tänkte jag. Citera
SW_VIDAR Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 man ju håva upp dem i hamnen tänkte jag.Om du menar de där stimmen med små räkor, (kan inte namnet), så har jag testat.Det blir en kapplöpning i karet utan dess like. Räkorna är lite groggy efter den plötsliga höjningen av salthalten men de klara ändå att simma undan ibland när fiskarna jagar dem.Jag slutatde dock med detta eftersom Östersjön är allt annat än osmosvatten och salt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.