Gå till innehåll

Bra produkter vid nystart.


campokatt

Rekommenderade inlägg

Om jag startar upp mitt akvarie med död samt levande sten. Tänkte köra igång skummaren direkt för att ta hand om skiten från stenen bla.

Sen söker jag råd om hur jag ska göra med biopelletsfiltret jag tänkt använda. Kan tänka mig att jag lär få höga fosfathalter ibörjan men inte så höga nitrathalter. Ska jag starta med en fosfatremover nån månad först så att båda värdena kommer till 0? Eller ska jag tillsätta nitrat i vattnet för att få igång filtret så snabbt som möjligt?

Övriga hjälpmedel man kan använda sig av vid nystart? Vattenberedningspreparat osv? Ska man tillsätta nån bakteriekultur kanske??

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle lägga den döda stenen i sötvatten minst en vecka och sedan spola ren den så gott det går innan den kommer i akvariet. Komplettera med skummare, biopellets och fosfatremover direkt. Bakteriekultur är säkert bra men en aktiv levande sten från ett fungerande akvarium är säkert minst lika bra som "ympunderlag".

Jag kör hellre med fosfatremover i början än att tillsätta nitrat. Det vanliga problemet är ju för mycket näring i början - inte för lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle lägga den döda stenen i sötvatten minst en vecka och sedan spola ren den så gott det går innan den kommer i akvariet. Komplettera med skummare, biopellets och fosfatremover direkt. Bakteriekultur är säkert bra men en aktiv levande sten från ett fungerande akvarium är säkert minst lika bra som "ympunderlag".

Jag kör hellre med fosfatremover i början än att tillsätta nitrat. Det vanliga problemet är ju för mycket näring i början - inte för lite.

Varför lägga stenen i sötvatten?? För att döda kryp??

För mycket näring? Uten fisk i akvariet så brukar ju problemet vara för mycket fosfat eller? Inte nitrat i första hand då man inte kommit igång att mata fisk osv.

Samtidigt vill man ju ha igång dom bakterierna som bryter ner nitrat oxå innan man köper fisk. Därför jag funderade på att tillsätta nitrat i början så att biopelletsen kan komma igång ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför lägga stenen i sötvatten?? För att döda kryp??

För mycket näring? Uten fisk i akvariet så brukar ju problemet vara för mycket fosfat eller? Inte nitrat i första hand då man inte kommit igång att mata fisk osv.

Samtidigt vill man ju ha igång dom bakterierna som bryter ner nitrat oxå innan man köper fisk. Därför jag funderade på att tillsätta nitrat i början så att biopelletsen kan komma igång ordentligt.

Tror han menar att du ska sötvattensbada den gamla stenen för att laka ur oönskat skit ifrån stenen.

Död sten innehåller väl inga levande kryp som kan dö i sötvatten iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltvatten kostar pengar sötvatten är gratis :)

Jo, speciellt om man köper levande sten för 140kg/kg med alla djur och bakterier man vill ha och sedan går hem och lägger den i sötvatten så att alla bakterier dör..... Då kan man ju lika gärna plocka sten i skogen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, speciellt om man köper levande sten för 140kg/kg med alla djur och bakterier man vill ha och sedan går hem och lägger den i sötvatten så att alla bakterier dör..... Då kan man ju lika gärna plocka sten i skogen...

stigigemla skriver: Jag skulle lägga den döda stenen i sötvatten minst en veck.

och du frågade varför lägga den i sötvatten

självklart menar jag då den döda stenen då det var det stigigemla menade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på samma spår som dig Campokatt

Gjorde ett experiment, som styrker några av Stigs kommentarer,

Fick över 25L vid ett vattenbyte, slängde i en 10kg död sten i den, satte på cirkulation. Och jag kan bara säga. FY - F-N vad snabbt det går. På 10 timmar luktade det verkligen as ifrån vattnet i spannen. Och nu är vattnet härligt brun-grönt.

Men nu har jag slut på billigt saltvatten, så nu vet jag inte vad jag ska göra. Den dummaste ideen just nu är att åka ut till kusten och hinka därifrån.

Ska nog mäta fosfat och nitrat i vattnet innan jag tömmer bort det.

Kommer att följa dina trådar på ämnet

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan lagt min döda sten i sötvatten. Den har legat där i snart en vecka. Kan dock inte säga att den luktar så väldigt illa....

Vi får se vad som händer.

Jag har inte fått mitt akvarie än så den har några veckor på sig än att laka ur.

Har gjort två revpelare av min döda sten, får se lite hur snygga dom blev egentligen innan jag bestämmer mig för att använda dom.

Ska köra en månad med fosfatremover när jag fått igång alla prylar och sten i karet. Både levande och död. Sen drar jag igång pelletsen när jag flyttar över min första fisk..

Ingen som har bra erfarenhet av något preparat? VAr några år sedan jag startade mitt lilla kar. Kanske finns några nya bra preparat på marknaden som hjälper till att få en bra start. Bara kollar vilka möjligheter som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du sätter upp ett nytt akvarium med död sten skulle jag föreslå följande protokoll:

1. Laka ur den döda stenen i sötvatten. Tillsätt lite ättika i vattnet så att det blir surt - det hjälper fosfater att lösa sig.

2. Efter att tålamodet tagit slut med upprepade sötvattenbyten över helst veckor, ha i saltvattnet. Biopellets från dag 1 liksom skummare och fosfatremover. Inget ljus för att slippa en massa alger. Förslagsvis tillsätts någon trovärdig bakterie på burk (har ingen erfarenhet av sådana produkter själv men någon som listar bakteriestammarna samt är färskvara verkar vettigt). Följ ammonium/nitrit samt fosfat (med vettig mätmetod t ex Hanna) om du vill veta vad som händer.

3. När ammonium/nitrit-toppen passerat (om det ens blir en) och skummaren lugnat ned sig (antar att den kommer att jobba) efter ett par veckor introducera den levande stenen och det är dags för ljus och vanlig inkörning av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nån som har nån vettig bakteriekultur att föreslå?Denna kanske: http://www.drakfisken.se/bakteriekulturer/1178-prodibio-bio-digest.html

Så, har redan den döda stenen i sötvatten sedan snart två veckor... Tänkte stoppa i den tillsammans med levande sten i saltvatten i slutet av veckan. Tänkte köra med fosfatremover i mitt FR509 första veckan iallfall och sedan hälla i Biopellets istället. Kanske fortsätta med fosfatremover i en strumpa då jag bara har ett multifilter.

Hur länge ska jag vänta med ljuset då? En månad innan man börjar smyga igång?

Kanske ha i en första fisk vid detta tillfälle oxå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nån som har nån vettig bakteriekultur att föreslå?Denna kanske: http://www.drakfisken.se/bakteriekulturer/1178-prodibio-bio-digest.html

Så, har redan den döda stenen i sötvatten sedan snart två veckor... Tänkte stoppa i den tillsammans med levande sten i saltvatten i slutet av veckan. Tänkte köra med fosfatremover i mitt FR509 första veckan iallfall och sedan hälla i Biopellets istället. Kanske fortsätta med fosfatremover i en strumpa då jag bara har ett multifilter.

Hur länge ska jag vänta med ljuset då? En månad innan man börjar smyga igång?

Kanske ha i en första fisk vid detta tillfälle oxå...

Utan egen erfarenhet men baserat på vad jag läst så upplever jag att Prodbio har vettiga bakteriekulturer.

Har stenen redan varit i sötvatten ett par veckor så borde ju en hel del ha lakats ut. Jag tänkte mig att det var säkrast att starta med Biopellets, skummare och den döda stenen först och sedan introducera den levande stenen i ett senare skede för att undvika dramatiska förlopp där en massa djur på stenen dör. Fosfatremover är nog bra att fortsätta med till en början för att få bukt med det fosfatöverskott som du troligen har i det nystartade karet, inte minst från den döda stenen.

Jag tillhör de som brassar på med ljus dag 1 när jag introducerar levande sten - jag vill ju inte att alla fina alger och djuren som lever av dessa algers tillväxt ska död i mörkret. Andra tar upp ljuset stegvis har jag förstått.

Jag skulle vänta med fisk några veckor även om jag själv av praktiska skäl (det gamla karet den gick i försvann) faktiskt ploppade i en clown samma dag som den levande stenen anlände till mitt nuvarande kar. Men Lasse har ju predikat snabbstarter i fem år nu... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid starten är det viktigaste att få in nitrifierare och att ge dem en vettig "arbetsmiljö". Jag har användt Seras Nitrivec vid mina starter fast att Sera själva säger att det är för sötvatten. Om man vill göra det väldigt enkelt för sig så är fattigmansnitrivec ett bra alternativ. Man tar helt enkelt någon näve ytjord från en skogsbacke (ogödslad). Blandar upp den ordentligt i några liter vatten. Silar genom ett kaffefilter och tappar upp filtratet i några flaskor. Ställer i kylen och ger en dutt varje dag (dutt = 20 - 50 ml) i tre veckor.

För att skapa miljön för nitrifierarna behövs en ammoniumkälla och en fisk som matas var tredje dag i början är en utmärkt sådan källa. Koraller är konsumerare så de kan också föras in tidigt. Just för att etablera en bra kolloni av nitrifierare så skulle jag inte köra någon typ av organisk kolkälla de första tre veckorna. Däremot skulle jag om jag tänkte bygga upp ett stenkorallkar med framförallt SPS:er börja med biopellets efter det att nitrifikationscykeln blivit uppstartad. jag brukar också sätta in en städpatrull väldigt tidigt för jag gör precis som Claes och kör full styrka på ljuset från dag 1. Jag brukar också sätta in lite nitrat (någon ppm) dag 3 - på det sättet har jag sluppit röda cyano vid uppstarten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu testat med död levande sten två gånger och har den här erfarenheten:

Ena gången introducerades en död sten i ett redan inkört akvarium med en del levande sten. Då gick det bra utan några alger (förutom lite kiselalger i 2 veckor) och den döda stenen såg jättefint ut efter en månad, med massa kalkalger på sig.

Nu andra gången testade jag att starta hela akvariet med bara död levande sten. Jag lakade ur stenen i någon vecka i sötvatten, sedan körde jag stenen i saltvatten i någon månad med skummare, aluminium fosfatremover och ingen belysning. Trots dessa försiktighetsåtgärder som då pågått under en längre tid så blev den döda stenen helt gröööön och fortsatte att förpesta vatten i flera veckors tid. Rutorna i karet blev kraftigt gröna på en dag med belysning. Till slut kasserade jag stenen, filtrerade vatten och la i riktigt levande sten. Vilken skillnad det blev!

Det är möjligt att den döda stenen i mitt första experiment kom från annan källa och kanske innehöll mindre fosfat. Men snarare tror jag att det gick bra första gången för att akvariet var redan stabilt med vanlig levande sten och att det gick bra trots tillsats av den döda stenen.

Så, min slutsats är att jag inte vill starta något akvarium med bara död levande sten. Någonsin. Jag tror på kurerad levande sten istället. Blir både billigare och bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kokar egentligen ner till att mitt enda försök med rejäla mängder med död LS gav samma utfall som Patrik beskriver. Förvisso fick jag inga enorma mängder med grönalger på rutorna men en rejäl uppblomning av grenade trådalger som tog sina veckor att trycka tillbaka. Jag använde Biopellets och senare flytande koldosering så hur det skulle gått utan denna organiska koldosering vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde ungefär hälften död sten i mitt 450 liters - fick inte alls samma resultat som PatriksS och Claes_A :) Inga alger. Men jag använde rejäla mängder betare redan vid starten (snäckor och eremiter)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nitraten för att Cyano gynnas av förhållanden där fosfat har övertaget??

Funderade ett tag på att dosera nitrat för att få igång BP filtret från början och därmed slippa använda fosfatremover... Men tycker det antyds att det skulle hämma bakterietillväxten i akvariet och därmed vara dåligt.

Har såndär kaliumnitrat/kaliumsalpeter tror jag det heter som man använder som gödning i sötvattensakvarium. Samma man ska använda i Salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nitraten för att Cyano gynnas av förhållanden där fosfat har övertaget??

Funderade ett tag på att dosera nitrat för att få igång BP filtret från början och därmed slippa använda fosfatremover... Men tycker det antyds att det skulle hämma bakterietillväxten i akvariet och därmed vara dåligt.

Har såndär kaliumnitrat/kaliumsalpeter tror jag det heter som man använder som gödning i sötvattensakvarium. Samma man ska använda i Salt?

Nitrat finns nog ingen anledning att överväga att dosera till en början - det finns nämligen gott om kväve i ett nystartat kar, t o m ett rejält överskott. Av det skälet kan man se explosiv algtillväxt tilll en början.

Efter många månader när allt är stabilt kan det uppstå en situation där man genom matningen tillför mer fosfor i förhållande till kväve än man tar ut ur akvariet via t ex skummare, algrensning, mekaniska filter eller bakteriell omvandling av nitrat till kvävgas. Om detta händer i ens akvarium så kan fosfathalten stiga samtidigt som man inte har någon nitrat. Då finns det ett underskott av kväve i förhållande till fosfor i systemet och man kan överväga att tillsätta lite kväve i form av t ex nitrat till systemet.

Så inget extra kväve från början är mitt råd - du kommer att ha nog med att hantera näringen som finns i systemet samt den du tillför via matningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde ungefär hälften död sten i mitt 450 liters - fick inte alls samma resultat som PatriksS och Claes_A :) Inga alger. Men jag använde rejäla mängder betare redan vid starten (snäckor och eremiter)

MVH Lasse

Jag kanske ska nämna att jag egentligen inte kausalt kan länka mina trådalger till min urlakade döda LS. I själva verket kan näringen lika gärna ha kommit från de två hinkar väl inkörd levande sten som jag introducerade när akvariet startades. Denna LS var rejält historiskt med rötter i 90-talet och hade dessutom legat i ett helt ofiltrerat akvarium i flera år. Jag introducerade turbos som betare samt de där små platta snäckorna som kom med LSen. Den organiska koldoseringen kom lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat finns nog ingen anledning att överväga att dosera till en början - det finns nämligen gott om kväve i ett nystartat kar, t o m ett rejält överskott. Av det skälet kan man se explosiv algtillväxt tilll en början.

Efter många månader när allt är stabilt kan det uppstå en situation där man genom matningen tillför mer fosfor i förhållande till kväve än man tar ut ur akvariet via t ex skummare, algrensning, mekaniska filter eller bakteriell omvandling av nitrat till kvävgas. Om detta händer i ens akvarium så kan fosfathalten stiga samtidigt som man inte har någon nitrat. Då finns det ett underskott av kväve i förhållande till fosfor i systemet och man kan överväga att tillsätta lite kväve i form av t ex nitrat till systemet.

Så inget extra kväve från början är mitt råd - du kommer att ha nog med att hantera näringen som finns i systemet samt den du tillför via matningen.

Detta är nu inte mina erfarenheter alls. Efter att de sista 5 åren startat sammanlagt 8 kar så har jag sedan jag började med en svag nitrathalt vid start 5 inte fått den annars obligatoriska röda cyanon kring vecka 2. Jag började med detta efter det jag upptäckt att när jag fick ett litet angrepp av cyano vid min start av mitt Mollyhotell (start 4) fick bort det omedelbart när jag doserade in nitrat. Enligt mitt tänkande så är det inte i första hand för att det är kväve utan just för att det är nitrat och det är det ont om i nystartade kar. Det kväve som finns i en start är ammonium och möjligtvis efter någon vecka nitrit. Ammonium kan ha sin betydelse i samband med den obigatoriska kiselalgsblomningen i början men verkar inte vara speciellt tillgängligt för de grönalger man vill ha på stenar och annat. ej heller för kalkalger.

Nitrat har dessutom andra betydelser i ett akvarium än bara som näringsämne, bland annat för att fungera ihop med anaeroba bakterier så man slipper svavelväteproduktion. Oavsett den teoretiska förklaringen så tycker jag att 4 fall som gav en liten cyanoblomning plus 4 fall som inte gav någon sådan blomning alls talar ett ganska tydligt språk. Vid mina doseringar av nitrat har jag heller inte råkat ut för några "skitalgsblomningar". Tre av de starterna (Molly, RSM och Clownhotellet) finns dokumenterade i trådar och artiklar här med gott om bilder där resultatet av de befarade "skitalgsblomningarna" lätt kan konstateras inte förekomma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är nu inte mina erfarenheter alls. Efter att de sista 5 åren startat sammanlagt 8 kar så har jag sedan jag började med en svag nitrathalt vid start 5 inte fått den annars obligatoriska röda cyanon kring vecka 2.

OK, då har vi olika erfarenheter. Jag har aldrig sett cyanobakterier i nya kar jag satt upp genom åren. Utan bara en succession av kiselalger och sedan grönalger (de platta på glaset samt mindre och oftast hanterbara mängder med trådalger). Mitt senaste försök gav ju en rejäl trådalgsblomning vilket är ett undantag, men där fanns flera nya parametrar för min del tex död LS och fisk som matas från dag 1. Annars är jag uppväxt i den försiktiga generalens skola och har aldrig introducerat fisk och matning i helt nyuppsatta kar, vilket jag vet du ofta gjort. Kanske är det därför vi har så olika erfarenheter?

Kör man på för fullt från dag 1 med matning kanske kväve i form av nitrat blir begränsande för vissa önskvärda organismer? Vore kul att se lite uppstarter med t ex aminosyradosering istället för nitratdosering för att de om effekten är länkad till den totala kvävehalten eller specifikt till nitratjonen. Men det kräver ju en hel del jobb att kanske göra fem försök med och fem försök utan - då är vi uppe i 15 starter redan där... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Och jag har vid mina uppstarter aldrig kunnat mäta varken nitrat eller fosfat... Bara fått alger på rutan och nått brun/grönt slemklägg överallt som ingen nånsin kunnat identifiera men ändå sagt att det inte är Cyano.....

Dock aldrig haft problem med trådalger eller liknande...

Har ju mina erfarenhetar att gå på oxå. Startade oxå ett mollyhotell för två år sedan som fungerat toppen fram till för nån månad sedan då jag bytte vatten i det för första gången på 6 månader....

Ska köra som jag tänkt med fosfatremover ibörjan och starta BP efter några veckor. Ljuset får oxå vänta då jag inte köpt nån vettig lampa än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Och jag har vid mina uppstarter aldrig kunnat mäta varken nitrat eller fosfat... Bara fått alger på rutan och nått brun/grönt slemklägg överallt som ingen nånsin kunnat identifiera men ändå sagt att det inte är Cyano.....

Dock aldrig haft problem med trådalger eller liknande...

Har ju mina erfarenhetar att gå på oxå. Startade oxå ett mollyhotell för två år sedan som fungerat toppen fram till för nån månad sedan då jag bytte vatten i det för första gången på 6 månader....

Ska köra som jag tänkt med fosfatremover ibörjan och starta BP efter några veckor. Ljuset får oxå vänta då jag inte köpt nån vettig lampa än :)

Låter klokt - oavsett hur jag själv skulle välja att starta. Jag tycker det är viktigt att förstå att åtminstone de råd som jag delar ut är mer avsedda som en hjälp i beslutsfattandet - inte några regler som måste slaviskt följas :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...