Tedd Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 (ändrat) Kan ju berätta lite hur det ser ut i akvariet.Värden som jag vet:- Temp: 26 grader (har lyckats få ner temperaturen)!- Ph någonstans mellan 8 och 8,4, svårt att avgöra rätt färg på testet.- Nitrit 0- Salthalt: 1.022Fiskar: Clownfisk, Chromis och en frökenfisk.Djur: Röd korall bandad räka, 3 putsräkor, 1 eremitkrabba och 1 snigel.Blivit drabbad av röda slemalger, så är mitt uppe i ett krig mot dem.Åtgärder som jag har/ska göra för att få bukt med dem:- Bytat lysrör- Byta 10% vatten veckovis.- Ta bort så mycket det går.- Sänka antalet ljustimmar till 7 timmar.- Dra ner matningen från 3 gånger per dag till 2 gånger per dag, alltså en gång på morgonen och en gång på kvällen. Ändrat 7 maj 2011 av Tedd Citera
Majki01 Postat 7 maj 2011 Postat 7 maj 2011 Det kan inte va det som gör dödsorsakerna? Du har väldigt låg salthalt. 1.022-1.025 är ju rek? Så 1.0022 är ju väldigt lågt Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Tedd Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 Det kan inte va det som gör dödsorsakerna? Du har väldigt låg salthalt. 1.022-1.025 är ju rek? Så 1.0022 är ju väldigt lågt Sent from my iPhone using TapatalkSkrev en 0:a för mycket. 1.022 ska det vara. 1.0022 tror jag inte ens fiskarna hade överlevt. Citera
Tedd Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Lite nytt, har köpt en slamsugare, 2 reflektorer för att öka ljusstyrkan och använder mitt förra 40 liters akvarium till att blanda saltvatten i för att kunna göra mitt 30 liters vattenbyte. Vet dock inte hur jag ska byta, om jag ska köra varannan vecka, var tredje vecka eller 1 gång i månaden.Vad ska jag göra? Citera
Guest Mickius Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Jag byter i början varje-varannan vecka 15% sen kommer jag övergå till 3-4v mellan vattenbytena. Vet folk som kört var 3 månad framgångsrikt så det är väl en smaksakSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
mikoto Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Använd det andra karet annars, ha det undangömt utanför ljus och ha blandat saltvatten i det, så tar du 10 liter från det varje vecka istället till vattenbyte. Så behöver du bara blanda nytt bytes vatten var tredje vecka. Då blir det roligare att hantera bytena.Så har du rumstempererat och färdiglöst vatten jämt när det behövs. Smidigt :-) Citera
Tedd Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Okej, tack för svaren! Känner att det kanske hade varit okej om jag kör mina 30 liters vattenbyte 1 gång i månaden då?Anledning till det stora vattenbytevalet är för att jag ska slamsuga gruset för att se om det hjälper mot röda slemalger, men samt för att det ger en renare miljö. Vattnet åker ju ut fortare än vad gruset hinner släppa ut skit. Citera
Tedd Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 En fråga till, hur länge brukar det ta för ert saltvatten att blandas? Är där kalk i saltet som ska smältas eller? Mitt salt har legat i vattnet i 2 dagar och där är fortfarande nåt vitt kvar på bottnen och det kan kanske vara kalk? 2 dagar ska det väl inte ta?Pumpen som cirkulerar gör 260l/h i ett 40 liters kar med 30 liter vatten i. Tycker inte det borde krävas mer. Citera
Majki01 Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Hur har du den riktad då? Pumpen alltså? Rikta den helt ner så den trycker upp allt från botten. Citera
Tedd Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Hur har du den riktad då? Pumpen alltså? Rikta den helt ner så den trycker upp allt från botten.Jag har bara satt den på väggen av glaset och sen låtit den spruta rakt fram i vattnet. Så det är alltså salt då? Citera
Majki01 Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Det kan det vara. Jag har en wavemaker på 2000l/h i min 30 liters kub jag blandar salt i.. har jag inte den riktad mot botten så kan salt lägga sig där. Citera
Tedd Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Det kan det vara. Jag har en wavemaker på 2000l/h i min 30 liters kub jag blandar salt i.. har jag inte den riktad mot botten så kan salt lägga sig där.Det var som... Det är så svårsmällt ändå. Trodde det löstes upp av sig själv och följde med vattnet. Citera
Majki01 Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Jag har ingen aning om hur svår smält det är faktiskt. Det enda jag vet är att det har en förmåga och "Landa" där det är minst cirkulation så det gäller ju att få det att "virvla" runt så det löser upp sig. Citera
mikoto Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Om du har en powerhead som bara sprutar "rakt" så prova sätt den så nära botten det bara går i ett hörn. Då borde det bli lite karusell i vattnet och det borde lösa sig snabbare. För mig brukar det ta någon dag för saltet att lösa sig helt utan några rester. Om jag inte assiterar lösningen genom rörning. Citera
Tedd Postat 13 maj 2011 Författare Postat 13 maj 2011 Helt idiotiskt! Kom hem från jobb idag! 2 räkor borta!!! Jaha, uppätna på nåt sett... Har bara kvar min putsräka och den andra räkan nu, samt mina fiskar.Gjorde rent i karet idag, bytade 30 liter vatten, skrubbade bakrutan på akvariet och slamsög gruset.Sista gången jag köper putsräkor... SKRÄP RÄKOR Fortfarande problem med röda slem alger, så jag testade att flytta min utrustning för att öka cirkulationen på nåt viss. Jag gjorde som så att jag tog och satt alla pumpar på en sida av akvarium så det blev som en strömvirvelvind i akvariet. Hoppas på att detta löser problemet. Citera
Tedd Postat 16 maj 2011 Författare Postat 16 maj 2011 Röda slem alger börjar avta... Vet inte om det beror på vattenbytet, men det har blivit allt mindre än det var från början.Kan bero på att cirkulationen blev bättre av förändringen. Citera
Tedd Postat 28 maj 2011 Författare Postat 28 maj 2011 Köpte 15kg mer levande sten från en privat person och fick även en clownfisk och skivanemoner! Har dessutom skaffat Torped fisk. Citera
stigigemla Postat 28 maj 2011 Postat 28 maj 2011 Torpeden heter svartfenad pilfisk på svenska. Pseudeleotris evides. Blir kanske litet stor för ett hubdraliters. Mina är 13 - 14 cm. Citera
Robbyn Postat 3 juni 2011 Postat 3 juni 2011 Är detta en glasros?Jag kan tycka att det ser ut som en sådan ja.. Citera
Tedd Postat 5 juni 2011 Författare Postat 5 juni 2011 Nu går planer på att ta över allt till mitt sötvattensakvarium. Sålde alla mina sötvattensfiskar idag och tömmer det på vatten och inredning just nu. Det ska skuras och tvättas noga, sedan ska jag på nåt vis få ut det i köket! Citera
Bekolsyra Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 Ser att pilfiskarna passar in, såg riktigt trevliga ut när ni fiskade upp dem i butiken. Hittade du några algätare? Turbosniglar?Lycka till och så vi kanske snart igen. Citera
Tedd Postat 5 juni 2011 Författare Postat 5 juni 2011 Ser att pilfiskarna passar in, såg riktigt trevliga ut när ni fiskade upp dem i butiken. Hittade du några algätare? Turbosniglar?Lycka till och så vi kanske snart igen.Tjenare! Oj, hade du åkt hela vägen ifrån Kalmar? På sätt och vis hittade jag min algätare, en blennid. De är riktigt roliga och frossar alger. Jag hoppas att inget går snett nu när jag ska uppgradera till mitt 240 liters kar, fiskarna vågar jag nog överföra lite snabbt till karet, men min snigel, eremitkrabba och mina räkor vet jag inte om jag ska vänta med tills vattnet är mer moget, då dessa är lite känsligare för detta. Tänker inte förlora fler räkor i alla fall. Citera
Tedd Postat 5 juni 2011 Författare Postat 5 juni 2011 Jaha, tog lite bilder från dagens ståhej. Vilken röra det är i huset! Ligger saker överallt som tillhör akvarium på nåt vis. Min moder blev lite förbannad på mig p.g.a. att jag hade sålt mina sötvattensfiskar, men vi kom överens tillslut efter några timmars krigsvila. Nu står karet och puttra med salt sedan kl. 22.00 idag och det får stå och gå tills allt ser okej ut.Fiskarna ligger och sover i mitt saltblandarkart tillsammas med mina skivanemoner med pump för syretillsättning och en liten skummare för att göra det så bra som möjligt för dem.Önska mig lycka till! Återkommer. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.