Gå till innehåll

Newbie med Aquatic Nature 37L


MaddeI

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har varit här på SG en dryg månad nu och läst en massa och tänkte att det nu kunde vara dags att skriva lite också. När jag läste här så upptäckte jag av en slump att jag bor bara några hundra meter från StigIGemla som är väldigt aktiv här på SG, så det känns tryggt att ha en kunnig person i närheten när man är helt ny! :nöjd:

Den 6 februari åkte jag och min dotter och köpte ett begagnat Aquatic Nature Evolution 1 på 37 liter. Det såg inte så mycket ut för världen (se första bilden), och det var inte en modell som jag hade tänkt mig, men det var mycket som ingick och det var ett bra pris på det.

Följande ingick i köpet:

Aquatic Nature Evolution 1 37 liter

2 Clownfiskar

1 Sandsjöstjärna

1 Eremitkräfta

2 Snäckor

Levande sten och bottenmaterial enligt bilden

Osmos

Ph-test

NO3-test

PO4-test

Ca-test

Det gick bra att få hem och plocka ihop det igen, och jag fick bara några liter saltvatten i baksätet. :smiley13:

Det fanns ingen blå lampa i akvariet när jag köpte det, så första besöket hos Stig blev redan dagen efter, för inköp av en blå lampa och ett KH/Alk-test. En refraktometer blev det också efter ett par dagar när jag insåg hur ofta jag skulle behöva kolla salthalten när man inte har skummare och måste byta vatten ofta.

Efter nästa besök hos Stig så hade jag en putsarräka och en sten, med i alla fall 4 olika små mjukkoraller och två svampdjur, med mig hem, och efter sista besöket en Yellow Watchman Goby och ytterligare två små koraller på en liten sten. Så nu börjar det bli fullt i det lilla karet.

Nu har jag i alla fall haft akvariet i en dryg månad, och allt verkar fungera bra. Alla invånare lever fortfarande och de verkar trivas.

Nästa projekt är nog att försöka få till en blå bakgrund. Gillar inte den svart/rosa/vita bakgrunden som jag har idag. Har fått tipset att använda en plexiglasskiva och måla den blå på baksida och sätta dit.

Det får vara allt för idag. Jag har lite frågor om några av invånarna som jag skulle vilja ha hjälp med sen, men det får bli en annan kväll. Många fler detaljbilder på invånarna kommer jag också lägga upp.

Hälsningar

MaddeI

post-5681-1446892153961_thumb.jpg

post-5681-14468921539856_thumb.jpg

post-5681-14468921540052_thumb.jpg

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen till SVG!

Ser bra ut, men ett tips är att ta det lugnt, då karet är så pass litet så blir det lätt instabilt när man har i för mycket på en gång! Men jag tycker att det låter som om du har lite koll, och vet att man inte kan belasta sitt kar allt för hårt! :ler:

När det gäller bakrunden så är det kalkalger, dessa kommer alltid tillbaka, men om du inte gillar dem så kan du alltid skrapa loss dem med en algskrapa, Om du sätter i en blå bakrund så kommer de eventuellt växa där också.

Ett tips är att köpa tex, Saltvattensakvariumet, Guiden för nybörjaren. Av daniel knop. jättebra bok, lite gammal och stämmer inte helt, men det är en bra introduktion! Är säker på att Stig också har bra böcker till salu eller till utlåning om du ber snällt =P

Önskar dig lycka till!

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Oskar och tack så mycket!

Jag har tagit det ganska lugnt och hållit koll på värdena. Sen har jag ju Stig som hejdar mig om jag blir allt för exalterad. :smiley20:

Angående bakgrunden så har jag börjat skrapa längst upp, men de sitter ju fast som berg! Att bakgrunden är skrovlig gör det väl inte lättare att få bort dem, så jag tror inte att jag kommer lyckas få bort allt. Men eftersom jag egentligen vill ha en blå bakgrund så tänkte jag att det skulle vara det smidigaste sättet att bara sätta ner en plexiskiva. Sen är det klart att algerna antagligen kommer tillbaka på plexit också, men då inbillar jag mig att det ska vara lättare att hålla ren eftersom det är slät. Jag kan ha helt fel, men jag hade tänkt prova i alla fall, om ingen annan har en bättre idé?

Boken du skrev om hade jag tänkt köpa förut innan jag köpte akvariet, men det kanske fortfarande är idé att göra det?

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mikael! :ler:

Jag har bytt det ena, så nu har jag ett vitt 11W, som skulle behöva bytas, och ett blått 13W 7200K. Det blå röret är lite för svagt och 7-8 cm för kort, så det ska också bytas igen så småningom. Men det är i alla fall mycket bättre än 2 st vita.

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte visa lite närmare vad som finns i mitt kar.

Första och andra bilden är på den första stenbiten jag köpte med koraller på. Bilderna skiljer sig en del i färg och kvalitet, första bilden är tagen med telefonen och den andra med en kamera. Men man kan ju se att det bara från den 23/2 till den 5/2 har hunnit hända en hel del! Det kanske alltid är så, men jag som är newbie är helt fascinerad över hur snabbt de kan öka och minska i storlek! :ler:

Bild tre och fyra är tagna samma dag med bara ett par timmars mellanrum, bild 3 togs precis när lampan tändes. Häftigt!

Är det någon som kan och har lust att hjälpa mig identifiera/verifiera korallernas namn? Detta är vad jag tror att det är:

Lobophyton eller Litophyton (det lilla trädet)

Discosoma striatus (de randiga skivanemonerna)

Rhodactis indosinensis ("tofsarna" under "trädet" och kanske de på stenen längst fram till höger?)

Protopalythoa (de bruna knapparna)

Svampdjur

Clathrina clathrus

Collospongia sp.

Hälsningar

Madde

post-5681-14468921541716_thumb.jpg

post-5681-14468921541995_thumb.jpg

post-5681-14468921542236_thumb.jpg

post-5681-14468921542435_thumb.jpg

post-5681-14468921542622_thumb.jpg

post-5681-14468921542813_thumb.jpg

post-5681-14468921543003_thumb.jpg

post-5681-14468921543075_thumb.jpg

post-5681-14468921543291_thumb.jpg

post-5681-14468921543503_thumb.jpg

post-5681-14468921543694_thumb.jpg

post-5681-14468921543934_thumb.jpg

post-5681-14468921544123_thumb.jpg

post-5681-14468921544346_thumb.jpg

post-5681-14468921544576_thumb.jpg

post-5681-14468921544793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej André och tack detsamma! :ler:

Det var ett väldigt fint 375 liters kar du har!

Jag ska ta det lugnt med inköpen ett tag nu, dels för att inte påfresta för mycket, och dels för att jag ju faktiskt inte har en aning hur stora de koraller jag har blir och därmed hur mycket plats det blir kvar.

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej GJustin och tack så mycket! :ler:

Ja, sandsjöstjärnan är väldigt fin! Tyvärr ser det ut som om någon har varit och ätit på armarna längst ut. Speciellt två av armarna ser lite stympade ut. Min lilla dotter anklagar putsarräkan, men jag har ingen aning om vem som kan tänkas vara boven i dramat.

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Är det någon som vet vad detta är för en liten filur? Röret är bara ett par millimeter i diameter, så det är väldigt litet. När det sticker upp sitt "huvud" så ser det ut som den har ett litet cykopöga, vilket jag inte tror att det är. Den har också nått som ser ut som en liten "trumpetmun" där den släpper ut lång, vita, spindelvävstunna trådar. Dessa trådar drar den sen tillbaka in i "trumpetmunnen" på samma sätt som man skulle göra om man åt spagetti utan bestick utan att bara suga in den. Den har också två små "spröt" som ser ut som horn.

På första bilden ser man också den tunna tråden. Andra bilden visar när den tar tillbaka tråden. Bilderna är lite suddiga, men den är ju så liten så det är svårt att få till en bild som är tydlig.

En märklig liten varelse som jag gärna skulle vilja ha hjälp med att identifiera. Är det något man vill ha i akvariet eller ska jag ta bort den?

Tack på förhand!

Madde

post-5681-14468921582143_thumb.jpg

post-5681-14468921582419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Madeleine och varmt välkommen till SG!

Du har tur som bor så nära Stig, där har du en riktigt bra källa till information och bra hjälp om det skulle behövas!

Ang. din plexiskiva så ska du vara mycket försiktig med att måla den och sen stoppa den i vattnet. Dels så kommer färgen inte att fästa ordentligt och kommer att åka loss första gången du drar en skrapa över den, dels är de flesta färger giftiga för vattenlevande organismer, i olika stor skala.

Utöver detta så kan du så klart stoppa i en blå akrylskiva, men som är färgad från fabrik så att hela skivan är blå rakt igenom.

Men plast är ändå ingen höjdare att skrapa kalkalger ifrån, bättre att låta bakgrunden vara eller få någon fin korall att växa upp på den kanske? Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik och Petter!

Rörmask utav något slag som skickar ut fångstarmar.

Ofarlig så bara att låta den sitta :)

Att det ev skulle kunna vara en rörmask fick jag som förslag från en kollega som haft saltvattenskar, men efter att ha kollat på bilder och jämfört kändes det inte som att det skulle kunna vara en rörmask, tyvärr, för de är ju fina.

Eller en sk Vermetid

http://se.reeflex.net/tiere/2087_Serpulorbis_sp.%2001.htm

Harmlösa för det mesta, men kan störa ömtåliga koraller om de sitter för nära...

Ditt förslag Petter om en Vermetid verkar dock stämma jättebra när jag jämför bilderna! Jag har en till har jag upptäckt, som hade kastat ett helt nät över min Lobophyton eller Litophyton eller vad det är för namn på korallen (det lilla trädet), så den Vermetiden kanske jag ska ta bort i alla fall?

Tack så mycket för hjälpen med förslag båda två! :smiley20:

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Madeleine och varmt välkommen till SG!

Du har tur som bor så nära Stig, där har du en riktigt bra källa till information och bra hjälp om det skulle behövas!

Ang. din plexiskiva så ska du vara mycket försiktig med att måla den och sen stoppa den i vattnet. Dels så kommer färgen inte att fästa ordentligt och kommer att åka loss första gången du drar en skrapa över den, dels är de flesta färger giftiga för vattenlevande organismer, i olika stor skala.

Utöver detta så kan du så klart stoppa i en blå akrylskiva, men som är färgad från fabrik så att hela skivan är blå rakt igenom.

Men plast är ändå ingen höjdare att skrapa kalkalger ifrån, bättre att låta bakgrunden vara eller få någon fin korall att växa upp på den kanske? Lycka till!

Hej Jimmy och tack så mycket! :ler:

Ja, det känns jättebra att ha Stig bara ett par minuter bort! Vet inte om Stig är lika nöjd med att ha mig hängande där i timmar dock! ;) Men jag har fått mycket information av honom! Tack Stig! :ler:

Angående plexiskivan. Förslaget med plexiglas tror jag att jag fick från Stig från början, eller om det bara var förslag på inköpsställe, men jag tror han föreslog en som var blå från början. Men om man hittar en ofärgad skiva och en ofarlig färg och sätter den målade sidan bakåt så skrapan aldrig kommer i kontakt med färgen, det kanske går att rugga ytan på nått sätt för att färgen ska sitta ordentligt. Tror du inte att det funkar då?

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christofer och tack så mycket! :ler:

Du har helt rätt angående doppvärmaren. Den får plats där bakom. Det roliga är att jag pratade med Stig om det för ett par timmar sen, sen åkte jag hem och flyttade doppvärmaren. Sen kollar jag här och så har du lämnat just det förslaget. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan,

Hade funderingar på att skaffa en skummare till mitt akvarium och har kollat runt lite. En skummare som det verkar vara vanligt att man byter till när man har ett Clownhotell 58 L är JAD WG310. Men eftersom det står att den är 117x85x290mm, så har jag slagit bort tanken på att få plats med någon i mitt 37 liters kar eftersom måttet i facket bak bara är ca 75x77mm. Sen läste jag någonstans att skummarkroppen hade en diameter på bara 60mm utan sugkoppar, filtergrej och utblås.

Då blir mina frågor, behöver inte filtergrej och utblås sitta på den, och om inte, blir den verkligen så liten så den får plats i mitt akvarium? Är den någon/några som har en och kan verifiera storleken på den innan jag beställer en?

Tack på förhand!

Edit: Flyttade frågan till en egen tråd: Skummare till Clownhotell 37 L

Ändrat av MaddeI
Flyttat frågan till egen tråd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sedan jag ringde på annonsen om ett Clownhotell på 37 liter försökt hitta information om det på nätet utan att lyckas, all information jag hittar är om 58 liter.

Idag, när jag tittade lite noggrannare utvändigt på burken, så hittade jag en stor svart skylt med vita bokstäver på locket som skrek "EVOLUTION 1" åt mig, och nere i hörnet hade tydligen tillverkaren även roat sig med att sätta sin logga, Aquatic Nature! :ler:

Snacka om att ha varit upptagen med att titta på, och pyssla med, innehållet och inte sett utsidan. :skrattar: För eftersom säljaren sa att det var ett Clownhotell så har jag aldrig reflekterat över att det inte skulle vara ett Clownhotell. Ja, ja, jag är glad att jag äntligen hittat rätt burk på nätet nu i alla fall så jag har lite fakta om det! Tittar man på den första bilden jag har lagt upp så ser man att det står Aquatic Nature på det. Undrar om det går att ändra namn på tråden?

post-5681-14468921609187_thumb.jpg

post-5681-14468921609417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg bara vad jag ska ändra det till så löser jag det åt dig. Sen din signatur får du fixa själv. ;)

Ang målad plexi eller ej, hade det varit mitt kar så hade jag satsat på en fabriksfärgad plastbit, ingen färg i karet, oavsett typ.

Jag har sett att det finns färgad plexi på Hornbach för 399:- för en ordentlig bit på 100x50cm som är 2mm tjock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy, jag skickar dig ett PM så snart jag har kommit på ett nytt namn!

Den färgade plexin på Hornbach lät ju intressant, dock fanns det ju inte så gott om butiker, Sthlm, Gbg och Malmö, så det är ju en bit att åka. Verkar svårt att få tag på på nära håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...