Emil_B Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 Karet har varit igång i 2 veckor och igår gjorde jag första vattenbytet. Har sett 5-6 ormsjöstjärnor, en liten snigel och en mask. Och det har börjat växa lite också, men jag har ju ingen aning om vad det är... 3 bilder på något jag hoppas kan bli något fint(?):Nr 4. Här är det något som växer, vad?Nr 5. Glasros?Nr 6. Också glasros?Första inhandlade invånarna, 5 st sniglar. Citera
Mrbw Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Första 3 bilderna ser ut som en skivanemon. 5 & 6 är glasros. Citera
Emil_B Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 Första 3 bilderna ser ut som en skivanemon. 5 & 6 är glasros.Vad trevligt, tack för infon! Ang. glasrosorna fick jag tips om att införskaffa en pepparmintsräka. Kanske kanske finns fler räkor som tycker att glasrosor är gott?! Citera
Emil_B Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 Har ett litet huvudbry till, vad är detta för alger?Lite svårt att få till en exakt naturtrogen färg, men det är väl gul-brunt i mina ögon i alla fall. Och det är små bubblor lite överallt.Skickar upp en helbild också: Citera
Mrbw Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Ang pepparmintsräkan så är ett tips att skaffa en sådan innan du skaffar fiskar och börjar mata i akvariet. Dom kan bli kräsna fall man börjar mata med artemia etc och strunta i glasrosor. Min gissning är att du har cynamo, kan även vara kiselalger. Men när jag hade kiselalger hade jag inte luftbubblor om jag inte minns fel. Citera
Emil_B Postat 29 mars 2011 Författare Postat 29 mars 2011 Har varit på Kristianstads Zoologiska idag och håller nu på att koppa in en pepparmintsräka, han har några glasrosor att ta hand om så jag har höga förhoppningar på honom!Vattenvärden:Temp 25,5 CSalt 1,024Ph 8,0kH 10,2Nitrat ~5-15 (gillar inte saliferts färgskala här... är elos lättare att läsa av?)Nitrit 0Mg 1300Ca 390Använder saliferts tester. Citera
Emil_B Postat 31 mars 2011 Författare Postat 31 mars 2011 Jag är sugen på att stoppa i något mer i akvariet... På lördag har det varit igång i tre veckor. Det som finns i karet nu är 4 singlar och en pepparmintsräka. Ska jag lugna mig och vänta en vecka till? Eller vågar man stoppa i något nu? Citera
PBM: Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Ser ju bra ut det där Emil, bra upplägg av sten sedan har du fixat med ytavrinningen ser jag.. Väldigt bra gjort.Tror nog att det är kiselalger på sanden iaf inte cyano Citera
Mrbw Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Har pepparmintsräkan tagit några glasrosor? Är dina vattenvärden inom de ramar du vill ha de ska det nog inte vara några problem att köpa nån fisk / korall. Är du osäker är det bäst att vänta en vecka till. Citera
Ouscazz Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Jag är sugen på att stoppa i något mer i akvariet... På lördag har det varit igång i tre veckor. Det som finns i karet nu är 4 singlar och en pepparmintsräka. Ska jag lugna mig och vänta en vecka till? Eller vågar man stoppa i något nu? Hur länge har stenen gått sedan den kom från exportören?Några enkla koraller/skivor ska inte vara något problem att stoppa i nu. Om nitriten är noll kan du testa med ett par Ocellaris-clowner. Mata v ä l d i g t sparsamt första veckorna. Endast ett par-tre artemia per fisk och dag första veckan sedan öka långsamt. Citera
Emil_B Postat 1 april 2011 Författare Postat 1 april 2011 Ser ju bra ut det där Emil, bra upplägg av sten sedan har du fixat med ytavrinningen ser jag.. Väldigt bra gjort.Tackar! =)Har pepparmintsräkan tagit några glasrosor? En glasros har han tagit i alla fall! Så han är väl på rätt spår i alla fall Hur länge har stenen gått sedan den kom från exportören?Ingen aning hur länge stenen har gått där, men jag lugnar mig med att skaffa fisk sålänge. Jag kör på ditt tips och börjar med att kolla på lite koraller.Skaffade i alla fall fyra sniglar till och ett par eremitkräftor idag! Eremiterna tuggar alger som bara den! Citera
Emil_B Postat 2 april 2011 Författare Postat 2 april 2011 Hade ju aldrig trott att eremiterna skulle kunna ta sig upp på "revtoppen"... Än mindre att de skulle kunna klättra vertikalt upp på BTN-bakgrunden! Hehe! Citera
Emil_B Postat 12 april 2011 Författare Postat 12 april 2011 Har fyllt på med lite koraller i karet. Har dock dåligt minne och kommer inte ihåg vad de heter...mycket illa...jag vet...Någon kanske känner för att hjälpa mig att fylla i lyckorna? Om chrille_b kollar i tråden går det nog snabbt för det mesta kommer från honom... Översiktsbild - Kiselalgerna har inte gett sig ännu, karet har varit igång i 4 veckor. Börjat komma lite grönalger.Nr1 - ? + Grön skivanemonNr2 - ?Nr3 - Grön skivanemonNr4 - EuphylliaNr5 - ?Nr6 - XeniaNr7 - ?Nr8 - Annan grön skivanemon och några knapparNr9 - Stenkorall, namn?Nr10 - ? Citera
Emil_B Postat 12 april 2011 Författare Postat 12 april 2011 Gjort ytterligare några inköp idag: ricordea, stjärnpolyp och en goby. Bilder kommer! Citera
Emil_B Postat 13 april 2011 Författare Postat 13 april 2011 Mätt lite innan vattenbyte idag:Salt 1,0235Ph 8,2Ca 410Mg 1230kH 10Nitrat 2-5Nitrat 0Salthalten har sjunkit lite efter att jag koppat in alla koraller, justerade lite nu men har inte mätt vad det hamnade på.Sent from my Xperia Arc using Tapatalk Citera
Emil_B Postat 14 april 2011 Författare Postat 14 april 2011 (ändrat) Ett dygn efter vattenbyte:Sg 1,0245Mg 1260Trodde mg skulle höjas lite till. Sent from my Xperia Arc using Tapatalk Ändrat 15 april 2011 av Emil_B Citera
mano Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 Nr1 - ? + Grön skivanemonNr2 - ?CaulastreaNr7 - ?Någon form av gorgoniaDe övriga är jag osäker på. Citera
Emil_B Postat 14 april 2011 Författare Postat 14 april 2011 Vad blev det fär Ricordea?En sån här: Eller ja, det är två som sitter ihop. Skulle vilja dela på dom men tror jag väntar lite med det.CaulastreaNågon form av gorgoniaDe övriga är jag osäker på.Tack så mycket mano! Upptäckte dock att jag inte kan gå in och redigera inlägget? verkar ju dumt... =/ Citera
Krillo Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Emil, tycker du har maskerat ditt insug snyggt, har du lust att berätta lite hur du gjorde? Citera
Emil_B Postat 15 april 2011 Författare Postat 15 april 2011 Emil, tycker du har maskerat ditt insug snyggt, har du lust att berätta lite hur du gjorde?Tack! Men det var inte min idé... Det var så när jag köpte akvariet.Det är en btn-modul som är limmad (silicon) mot bakgrunden (btn slimline). Sen är det sågat så det blir som en ytavrinningskam.Finns även en "ytavrinningsbalkong" att köpa som originaltillbehör. Citera
Krillo Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Hej, jo bakgrund har jag redan, ser ut som din ungefär. Men det är just "balkongen" jag var nyfiken på ... Citera
Emil_B Postat 15 april 2011 Författare Postat 15 april 2011 Hej, jo bakgrund har jag redan, ser ut som din ungefär. Men det är just "balkongen" jag var nyfiken på ...Du får kolla på en btn-modul nästa gång du är i akvariebutiken! Inget avancerat att limma dit. En bit frigolit att hålla den på plats medan siliconet härdar är vad som behövs. Jag använde bladet till ett lövsåg för att såga ut avrinningskammen. Sen fick jag såga lite till när den satt i karet, vattennivån blev lite hög på första försöket.Nivån i sumpen kan sjunka ganska snabbt när det avdunstar, jag får fylla på lite vatten varannan dag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.