Gå till innehåll

Kub med vibbar från Papua


herrGreen

Rekommenderade inlägg

OK, vi kör igång då.

Nu startar jag min planeringstråd för mitt kar och tänkte väl försöka lägga ut mina förslag och idéer här. Jag har länge funderat på att skaffa salt, planerade redan under gymnasiet. Men saker har bytt av varandra en efter en och tid/plats/permanent bostad har inte funnits. Det gör det inte nu heller, MEN – jag har kommit till gränsen då jag inte bara kan gå och önska längre. Nu måste det hända grejer, jag tror det fylls på med levande i slutet av sommaren, men baljan får byggas till dess.

Jag heter Leon och har pluggat Marinbiologi i 4 år på Göteborgs Universitet och UNCW i North Carolina. Bland annat revfiskbeteendeekologi, tropisk marinbiologi och annat sånt. Mitt största driv ligger inom dykning, eller fältarbete, och har jobbat lite här och där med forskningsdykning. Mina nuvarande arbetsplatser är Universeum, där jag timjobbat under flera perioder med akvarieteknik (en av många), men mest som guide och en del som conceptillustratör. Min andra arbetsplats (som håller mig borta från Universeum för tillfället) är Tierra Grande Films, Mattias Klums filmbolag, där jobbar jag lite som undervattens fältassistent men även med biologisk faktagranskning.

Jag var iväg med Tierra Grande i höstas till Raja Ampat, en helt otroligt magisk plats, med riktigt fina rev så långt man kunde simma. Vi jobbade där i princip hela hösten, men för min egen del blev det inte mycket fotande.

Det jag däremot lyckades få tag i var inspiration nog att starta ett saltkar. Nu när mer permanent boende erbjuds så är det dags för salt. Min sambo ska få lära sig och jag har polare i området som kan rycka in om något skulle krisa, så min förhoppning är att burken ska stå sig några år trots lite resande i jobbet.

Det finns tre drömmar jag har: Ett sjöhäst/pipefish/seamoth akvarium med lugna fina vatten och mycket alger och sand; ett afotosyntetiskt kar med svart sand a la Lembeh; ett sandbaserat, luftigt saltkar enbart med arter jag har kryssat från Raja Ampat. Det finns bara en av dom här som är realistiska i nuläget, så jag kör på nummer tre.

Det får alltså bli en fin burk, en riktig sån där designliknande balja med mycket öppet vatten och lite andra grejer.

Till den har jag såklart en önskelista på fisk som kan komma att förändras, alla kryssade från Raja Ampat.

Paraluteres prionurus (Mimic filefish)

Apogon cyanosoma (Kardinal)

Ecsenius stigmatura (Ögonblennid?)

Dascyllus aruanus (White-tail dascyllus)

Amblygobius rainfordi (Court Jester Goby)

Amblyeleotris randalli (Shrimp goby)

Synchiropus splendidus (Mandarinfisk)

Målet är ju ett stabilt kar med lagom skötsel och en del pill (det är ju alltid kul att utöva en hobby också, det är ju det som är grejen). Jag kan gärna tänka mig att ha några små odlingar av copeps/amphipoder och någon planktonkultur och en artemiakläckare också. Mest för att jag vill lära mig för att kanske pröva filtrerande evertebrater och kanske någon odling i framtiden.

Jag gillar små fiskar också, kanske mest av etiska anledningar, för en liten fisk tror jag akvariet känns som en större värld och dom kan bete sig mer normalt.

Jag bifogar lite bilder nedanför som jag tänker använda som inspiration och en bild på lite litteratur jag har tillgängligt. Det kanske känns lite kört med tanke på det fina som fanns där men eftersom alla bilderna är tagna i en väldigt siltig lagun med mycket mänsklig aktivitet runt så tänker jag att de koraller som lever där är de lättaste att ta hand om. EDIT - Bild 2,3 och 7 är från en annan plats, men fortfarande fina akvarieinspirationer, med tanke på de små kolonierna. Alla koraller i min lista återfinns även i LiveAquarias (Dr Foster & Smith) web-butik under ”Beginner Corals”. Jag tycker det känns tryggt som en startlista.

Tanken med akvariet är att det ska vara lite kubformat med höjd, framtida förhoppning är väl att ha ett mandrinpar som ska kunna para sig i baljan också, så lite höjd kan nog hjälpa där med. Jag befolkar det nog till start med Dascyllus, Ögonblennies och Old Glory, sen får vi se om jag (och akvariet) är moget nog för Mandariner (självklart med i mina ögon obligatorisk kopepsodling och träning i karantän på melevs mandarin diner), vi kan diskutera det i någon av alla andra trådar som finns för sånt om någon vill.

Måtten är 40*40*50 (45 cm vattenhöjd). Skåpet som blir akvariemöbel är köpt och ska borras och byggas om till en start, sen tänkte jag limma akvariet själv och får väl beställa glas då. Jag vill gärna måla skåpet svart. Finns det några specifikationer på färger där? Vad är giftigt, vad är inte, kanske någon chyst lack som är lite beständig? Några tips?

Teknikmässigt tänkte jag ha en sump där nere fylld med: skummare, doppvärmare (?), DSB med mycket alger, Nano t5 armatur, returpump. Skåpet ska få en fläkt. Ovanför tänkte jag mig en ATF med vatten via returpumpen över två ramper med algtillväxt som man rensar (en var 4e dag). Jag gillar DIY grejer och den här känns tillräckligt low-tech men användbar nog.

Angående belysning till akvariet är jag inte bestämd än, mycket med tanke på vattendjupet och korallerna. Jag vill gärna ha MH eller LED, men eftersom det är mitt första akvarieprojekt på saltsidan vill jag inte lägga hutlösa pengar (dimbara med nattlysen etc känns väldigt overkill). Jag vet inte säkert men hoppas kanske på att en enskild MH nära ytan eller tre stycken Exoxotic PAR38 som spottar lite samlingar med mer ljuskrävande koraller.

Corals (zonation top>bottom) Light Requirement (Dr. Foster & Smith)

Seriatopora High

Pavona Moderate to High

Euphyllia Moderate

(Encrusting) Montipora Moderate

Calaustrea Moderate

(Plate) Montipora Moderate

Turbinaria Moderate

Actinodiscus Moderate

Zoanthus Moderate

Fungia Moderate

Algae

Halimeda

Haliptilon

Rhodimenia

Jag lägger nog upp lite bilder i veckan med, en sump och rördragning samt ATFen ska designas i SkecthUp. Det jag ser att jag behöver vägledning med just nu är helt klart ljuset. Vad tror ni krävs?

Bästa hälsningar och tack för ett grymt forum!

/ Leon

Biblitotek

Bibliotek.jpg

Fraggsamling

Fraggsamling.jpg

Fraggsamling och najs LS

Halimeda.jpg

Mandarintjej - det var fantastiskt att se dom para sig! Vilka små juveler, hoppas fler börjar odla dom snart.

Mandarin.jpg

Snyggt mandarinhabitat

Mandarinhabitat.jpg

Den ultimata Acropora skräphögen

Mandarinhabitat2.jpg

Fina fraggar

Revmedhalimeda.jpg

Vad är det för korall nedan till vänster som växer i buskform?

Rubble.jpg

Torch coral:

Rubblekorall.jpg

Enkel start med scetchup, lilla plattan är sumpens bottenyta

KUB_1copy.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack för välkomnandet Marko!

Jo jag är också spänd på att se vad jag kan lyckas åstadkomma :)

Nu har jag snickrat ihop bänken lite bättre. Förstärkt med redig svensk gran och satt på lucka, bakstycke (med rör och fläkt hål) och målat hafsverket svart. Rätt ok än så långt, man vill ju inte att alla blickar ska gå till skåpet.

Har även fått tag i en fin liten 150 W från Eldy (Markus)! Tusen tack för den, tyvärr tar det nog ett tag före den kastar ljus på annat än min tillvaro.

Om två veckor har filmen vi gjorde premiär på SVT 2, Vetenskapens Värld (kl 20:00 den 11e april). Så till den äran tänkte jag tjuvvisa lite "behind the scenes bilder".

skp.jpg

Skpsvart.jpg

MH.jpg

Och nedan lite teasers...

land.jpg

strandutsikt.jpg

solnedgng.jpg

blommor.jpg

choklad.jpg

Vill ni se vad som fanns under ytan får ni be om det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om två veckor har filmen vi gjorde premiär på SVT 2, Vetenskapens Värld (kl 20:00 den 11e april). Så till den äran tänkte jag tjuvvisa lite "behind the scenes bilder".

Vill ni se vad som fanns under ytan får ni be om det :)

;)

Se till att påminna om filmen lite längre fram, vill absolut inte missa den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer lite mer bilder. Inte lika fint som det vi filmade, men något att suga på iaf.

Vissa hade en diameter större än en vuxen människa.

virvel.jpg

Plåtad med naturligt ljus

undulatus.jpg

Husrevsgrejer

stjrna.jpg

Nudisar :)

nudie.jpg

Lite blandat smått och gott

mikroliv.jpg

Superläckra azoox av massa slag fanns det såklart

gorgonia.jpg

Rev hela vägen upp till djungeln

kanal.jpg

Brainy

braincoral.jpg

Undervattensscener

Slope3.jpg

Slope2.jpg

Slope1.jpg

Och havets kanske snyggaste fiskar... Bolbometopon!

Bolbometopon.jpg

Snart måste jag börja skriva något ordentligt om akvariet här annars kommer jag bli utskrattad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Ecseniusarter generellt ofta är aggresiva mot fiskar med liknande kroppsform. Men nu när jag kollat lite noggrannare på arten ser jag att den förekommer i grusbotten också. För mig innebär det att den bör vara mindre aggresiv än t.ex Ecsenius bicolor. Men Amblyeleotris och Apogon är konkurrensvaga fiskar. Apogon cyanasoma blir tyvärr ofta felleverad men de liknande arterna är ungefär lika snälla enligt min erfarenhet. (Fast inte riktigt lika snygga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänker du med grusbotten och mindre aggressivitet Stig?

Skippar nog som sagt de flesta fiskarna. Det får nog bli ett par Chrysiptera parasema som starters... men än är det långt kvar!

Jaja, jag funderar på att beställa glas från Majornas Glas men får inget svar på mina prisfrågor. Någon som har haft liknande erfarenheter?

Bästa Hälsningar,

Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har inte glas priserna i huvudet vad är det för glas mått och tjocklek så kan ja försöka fixa ett rikt pris till dig imorgon när chefen vaknar.

Mvh kenneth

Jag skickade ett nytt mail till majornas alldeles nyss men här är måtten:

8 mm, 400*400*500 mm (lbh) med 150+100mm överrinningsbox i hörn 450 mm hög, 2 st 35 mm hål, gärna ramverk runt överkanten (ca 2 cm (för eventuellt täcknät och hållbarhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna från revtaket och vågzonen är allmänt mer aggresiva medan fiskar från grottor eller djupt vatten brukar vara betydligt mesigare liksom fiskar från sjögräszonen. Det finns naturligtvis undantag.

Intressant! Jag tänker mig mer att släkte har med det att göra, kan man kanske jämföra en fiskar ur samma släkte men olika habitat? I regel så delar ju ett släkte samma habitat dock, eftersom de är utvecklade för den zonen på revet. Skygga fiskar är inte kaxiga, vilket är naturligt. Grottor och sjögräsängar är ju typiska habitat för skygga firrar.

Har du någon referens så man kan läsa in sig lite på ämnet? Är det Peter Sale kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Hej alla glada!

Nu har jag äntligen salt i baljan. Och vatten, och lite död LS.

Jag har kämpat mycket med akvariet senaste månaderna, och försökt få ihop hela paketet. Jag har haft vatten i det två gånger tidigare för att testa för läckor och ljudnivå. Det har blivit lite sådär, två läckor, som har lagats. Hade jag fått designa om allt så hade jag gjort många saker annorlunda, men det blir nog bra till slut det här.

Senaste veckan har jag försökt ljudisolera med liggunderlag och monterat in en fläkt, ny locline utblås och tagit bort summaren, vilken är trasig (jag köpte den begagnat men tappade pumpen i golvet när jag skulle rengöra den, tung pump, det kändes dåligt redan då). Vi får se vad det blir för näringsexportmekanism, förmodligen vattenbyten i början och senare algfilter, kanske chaetomorpha.

Starten var alltså idag, nu kommer jag uppdatera med lite bilder oftare i och med framstegen. Ikväll ska jag köra i lite bakterierikt snuskvatten från botten av en sump ifrån mitt jobb, tror det kommer hjälpa till lite grann med biodiversiteten bland bakterierna.

Måtten är 45X45X50, totalt är det 92 liter vatten i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder!

Nu har det gått tre dagar, fortfarande lite saltcreep på ett par ställen på returrören, men det ska snart ordnas. Läste i en tabell att trycket från pumpen skulle bli för hårt för ett rör med mindre diameter, men det känns som att det är vattenpelaren som måste lyftas som orsakar tryck på de nedre rören och gör läckor... svårt att säga. Men det funkar. Börjat kolla värden också. Fosfaten ligger rätt högt, nitrat på 1, nitrit på 0,1, pH på 8,0. Har inte kunnat få bra ammonium mätning för ett defekt test.

post-4071-14468924279625_thumb.jpg

post-4071-14468924279714_thumb.jpg

post-4071-14468924279801_thumb.jpg

Lampan är bara på för att visa akvariet bättre. Jag tänkte tända ljuset när nitriten börjar dala.

Jag har ingen ny LS i akvariet, bara gammal torkad. Jag tror den har gett fosfaten. Har kört på Lasses stil och tar göteborskt kranvatten.

Ändrat av herrGreen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet!

Japps, torrlagd sten kan innehålla en del lattjo saker. Själv köpte jag ju 8 kg torr sten från Herkules när jag bodde i gbg, det var spännande att blötlägga den, hade så mycket nitrit att vattnet var gult/mjölkigt, och luktade ungefär som skummargegget. Fosfat mätte jag ju aldrig, men med nitrit på 100+ så...

Några månader tillsammans med levande LS så var det problemet löst, så klart. Du lär väl kunna hälla i lite bakterier också för att skynda på det hela, eller koppla på biopellets/motsv.

Tänkte du lägga till levande LS också, eller hur blir det?

Skoj med framsteg hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört ner lite bakterierikt vatten från sumpbottnen på jobbets korallakvarium, jag tänkte att jag skulle dra i lite finsten när ammoniumet sänkt sig, så inget känsligt dör. Kanske drar på lite med någon bakterieladdning. Jag har köpt levande sand, som är förpackad, men har nog tillräckligt mycket sand i... kanske borde jag byta den mot den redan "levande"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lämnat akvariet åt guds nåd för tillfället och åkt hem till mina föräldrar över helgen för att hälsa på, men nästa vecka behöver jag ett projekt - klart jag ska byta mot levande sand! Onsdag är för övrigt en bra dag för inköp av lite purfärsk fin LS :)

Det blir mer bilder på måndag. Då plåtar jag loss på rördragningen och sumpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är hemma igen efter lite resande. Vatten hade dunstat, jag kommer absolut behöva skaffa en automatisk top off, så fiskvakten inte får spader.

Vattenvärden ligger nu på... NITRAT 3, NITRIT 0,1, AMMONIUM 0,5, FOSFAT 1, CALCIUM 390, KH 9,3, PH 8-8,3

Stoppade i kanske en matsked med artemia för att få igång mer process. Jag borde nog ha gjort det från början, men jag tror det blir bättre för bakterierna med den nya sanden som kan fragga av dig.

Nu har jag tagit bort lite av den gamla sanden och fyllt på med grövre levande sand. Den täcker bottnen väldigt bra så jag är nöjd, men jag kommer nog behöva ha lite mysiga djur däri för att den ska fungera bra, den är ca 3 cm tjock nu, så inte tunn nog för att vända runt med pinne eller tjock nog för dsb. Tror jag ska satsa på ett gäng sandvändande eremiter, sandlevande ormstjärnor och en räkgoby.

post-4071-14468924326622_thumb.jpg

Sumpen så som den ser ut just nu. Just nu så har jag durso ner till vänstra facket och ett öppet rör som backup. Det sprutar runt en massa små droppar och blir sjuka mängder saltcreep, så jag ska sätta på en kran och få bort bubblorna. Där över hänger en sockel. Tanken var att jag skulle ha chaetomorpha däri, men dom kommer hamna i högra facket. Till höger sitter returpumpen med en loop tillbaka till samma fack. Idén är att den ska bli en ATF (algae turf filter), men jag vet inte om det kommer behövas. Jag vill mest ha det för algsporer och copepoder, vilket kan ge mer käk i vattnet och samtidigt dra ner fosat.

Kvällens projekt kommer dock att se den lite trängre tillslut. Lampsockeln ska väl hålla en lågenergi eller led för alger, men jag kommer ha dom i andra facket istället för där den hänger nu, eftersom jag ska bygga en...

SKUMMARE!

post-4071-14468924326754_thumb.jpg

Jag köpte en begagnad, men tappade pumpen i golvet när jag gjorde rent den, så den fungerar inte nu. Jag vet inte om den funkade innan, men nu bygger jag en egen liten venturi istället av en massa gamla delar och en fin plastflaska från Intersport :)

Vi får se hur det går.

I helgen hoppas jag på att få in lite inkörd, färsk LS. Isåfall så sätter jag nog på ljuset också.

Jag har beställt alger från Bioted också. Halimeda macroloba, Halimeda copiosa, Padina gymnospora.

Kommer en vecka kanske. Då vill jag ha lite ljus igång så att dom kan må bra, så jag börjar nog med det i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skummaren gick åt pipsvängen, för lite insug, för mycket vattenflöde. Så jag bygger om den till ett mindre akvarium en annan gång. Jag köpte en Nacqq istället och installerade den i fredags. Verkar fungera bra, har inte så mycket att skumma ut nu, så lite blött kanske.

Jag drog lite bilder på akvariet ikväll och la ihop en video. Det växer en massa bruna kiselalger på stenen nu i alla fall, ljuset går nu på ca 8 timmar. Nitriten är borta, nitrat har ökat, och det fortsätter komma ammonium från ny LS jag stoppat i (svampdjur som ligger och dör på undersidan mm). Det bor några Palythoa och en Euphyllia med två huvuden där i nu med, och mycket rörmask. Dom verkar må bra trots vattenvärdena.

Makroalgerna verkar bli försenade, men eftersom värdena inte gått ner än är det bara bra.

Lite dåligt klippt och något skakigt, men syftet var mest att visa hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...