Gå till innehåll

Någon testat Aqua Excel AE Mini2 Cone Skimmer?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag funderar lite på att testa en ny skummare till mitt 200 l. Nu har jag en Grotech HEA080 och den är väl acceptabel och är välbyggd vad gäller plasten. Tyvärr är den klart sämre vad gäller pump och pumpinfästning och trots modifiering så låter den en hel del och skummar - ja skapligt.

Vore kul att testa något smått med nålhjul som skummar bättre. Förhoppningsvis något tystare också.

Jag funderade på Aqua Excels lilla minikonskummare:

http://www.fish-street.com/aqua_excel_ae_mini2_cone_skimmer

Någon som har erfarenhet av denna lilla Kinaskummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sovit på saken, jag slår till på en Aqua Excel AE Mini2 Cone Skimmer. Inga större pengar och så får jag en ny leksak vars ljud jag säkert kommer att reta mig på... :)

Och min sump måste säkert byggas om lite också för att sänka vattenytan i facket som den ska stå i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sådan här lite större än den du har tittat på och du hör den knappt är super tyst!!

Den imponerade till och med Stefan Molin så han har beställt en med!

Han har ju stora problem med sånt som låter!

Jag är jättenöjd med min den började skumma efter två timmar pumpen är tyst och fin!

http://www.fish-street.com/aqua_excel_aech_ae-ch_protein_skimmer?category_id=130

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sådan här lite större än den du har tittat på och du hör den knappt är super tyst!!

Den imponerade till och med Stefan Molin så han har beställt en med!

Han har ju stora problem med sånt som låter!

Jag är jättenöjd med min den började skumma efter två timmar pumpen är tyst och fin!

http://www.fish-street.com/aqua_excel_aech_ae-ch_protein_skimmer?category_id=130

Jag känner mig redan nöjd med detta köp... :)

Och jag insåg att det är en påtaglig skillnad mellan Bubble-Magus NAC3.5 och Aqua Excel minicone2. NAC3.5 uppges ha ett sådant här pinwheel och Aqua Excel ett sådant här mesh needle wheel. Om det spelar någon roll är en annan fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ah. Hur lång skulle lev. tiden vara? Håll oss gärna uppdaterade när du testat den :)

21:a mars gick den iväg 16-24 dagar uppger försäljaren att leveranstiden brukar vara så i bästa fall dyker den upp nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde av www.fish-street.com den 31 mars. den 2e april skickade dom det! Och idag kom det!! Dock kom det brev från tullen så måste svara dom först innan jag får ut mina saker!

Det måste ju igentligen vara något rekord:P

"6 aprStockholm utr,Sverige, Tullbehandling pågår4 aprStockholm utr,Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB4 aprStockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.2 aprHong Kong, Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige.30 marHong Kong, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag retar mig på är att fish-street inte känns helt pålitliga. Ta tex denna skummare Aqua Excel AE1001, den fastnade jag för. Sen hittade jag samma skummare på Aqua Excels egna hemsida, AE1001, med helt andra specifikationer.

Det är olika pumpar specade. Höjden stämmer inte heller. Jag får in en 540-550mm hög skummare. Det vore ju surt om man beställde något som ska vara 535 och är 570.

Vad ska man tro på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Claes: Har du fått hem och hunnit testat skummaren något?

Den ligger hos Postens ombud i grannhålan sedan en vecka, ska försöka hämta ut den idag när man äntligen har lite ledigt (Jag är så tacksam för att de lagt ned Postens gamla kontor utan service för inte hade de haft öppet på Långfredagen...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är skummaren hemma. Överlevde resan i sin fodrade låda.

Det är en ganska rejäl pjäs jämfört med den lilla Grotech HEA080 som jag för tillfället kör. Den kommer nog att kräva en del omstuvande i sumpen för att gå in.

Första intrycket förutom storleken är att den verkar vara välbyggd med rejäl plast. Känns inte smäckig alls även om färgvalet kanske inte är nordeuropeiskt.

post-2082-14468921855692_thumb.jpg

post-2082-14468921855832_thumb.jpg

post-2082-14468921855965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...