Gå till innehåll

Någon testat Aqua Excel AE Mini2 Cone Skimmer?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Oj den såg lite annorlunda ut än på fish street. Men den är väll uppgraderad till det bättre kanske :). Hoppas du blir nöjd med, funderar på beställa en likadan till mitt nya 100liters. uppdatera gärna med ljud och första intryck när du kört igång den sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt, den ser ganska så annorlunda ut jämfört med bilderna på Fish-Street. Nåja det är kanske till det bättre - den ser ser ju faktiskt bättre ut i verkligheterna än på bilderna... Återkommer med ljud- och drifterfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade den i diskhon eftersom den ändå var i behov av en tvätt, något fettigt satt på plasten. Men lite ättika i vattnet så skummade den riktigt fint. Med diskmedel så blev det inferno.

Ljudmässigt verkar den vara hygglig. Murrar lite lätt men klart mindre än t ex Grotech HEA080 som låter som ett åbäke i diskhon. Ett slurpande ljud kunde också höras från luftintaget. Ska bli mycket intressant att höra hur den låter in situ i sumpskåpet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första försöket med skummaren i sumpen var en katastrof. Vattenståndet i sumpen är för högt så skummaren orkar inte dra in tillräckligt med luft. Så idag ska påskdagen ägnas åt att plocka ner hela sumpen igen och en mellanvägg ska ändras. Frågan är bara vilken vattennivå jag ska sikta på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte med tricket att ställa skummaren på en blå filtersvampbit men eftersom jag designat sumpen för en dränkbar skummare så har jag på tok för hög vattennivå i sumpen för att det ska funka.

Nej idag ska sumpen ut och en mellanvägg måste bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är att strypa insuget till pumpen lite. Jag har använt en ring klippt från en slang med gott resultat.

De flesta skummare vill väl ha ett vattendjup på ungefär 20 cm. Står det inget i bruksen om rekommenderat djup skulle jag testa med att palla upp eller bara hålla den i akvariet med utloppskranen helt öppen och se vilken höjd som verkar passa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är det handling som gäller! Jag har redan borrat upp två hål i den mellanvägg som bestämmer skummarfackets vattenhöjd. Det ger mig möjlighet att testa lite olika vattendjup genom att jag nu har marginal att palla upp skummaren cirka 10 cm. Det blev lite mer ombyggnad av sumpen än jag först räknat med men vädret är ju kanon så det går lätt att jobba ute i solen.

Manualen är på kinesiska men jag kan fråga en kinesisk kollega på jobbet om översättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren installerad.

Jag fick modifiera sumpen genom att ta bort en innevägg och borra två stora hål för att sänka nivån:

post-2082-14468921866674_thumb.jpg

post-2082-1446892186679_thumb.jpg

post-2082-14468921866555_thumb.jpg

post-2082-14468921866929_thumb.jpg

Ljud

En klar förbättring jämfört med Grotech HEA080. Det ljud som försvunnit är det där dova murrande ljudet från pumpen som fortplantar sig genom sumpskåp och liknande. Skummaren har ett slurpande ljud fråninsuget av luft trots att den kommer med en ljuddämpare. Men det ljudet gick rätt så bra att dämpa bort med lite mer slangar och kvarvarande ljud tar sig inte ut genom mitt täta och ljudisolerade sumpskåp. Sambon har gett ett högt betyg här!

Skumning

För tidigt att säga eftersom jag bara kört den några korta timmar. Men den skummar faktiskt redan (det ska sägas att jag rengjorde den med handdiskmedel, en massa vatten samt att den stått i karet över natten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har skummaren gått någon vecka och den tar ut en hel del guck. Är mycket nöjd så här långt - framförallt eftersom jag inte hör denna skummaren genom sumpbänken.

Det som jag är lite osäker på är hur den ska vara inställd. Nu kör jag den med vatten ända upp i stigarröret (dvs högre än sista bilden i inlägget ovan). Men på något sätt känns det som om den inte borde köras så att stigarröret bara är skumfyllt och inte vattenfyllt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för uppdateringen då jag beställde en själv sen. Eftersom Bubbel magus verkar ha svårt att hinna med i tillverkningen men det verkar som jag inte kommer ångra att jag köpte den här istället :D.

Hur hög vattennivå vill den ha ungefär? ser ju ganska grunt ut som du har den står.

Nivån i stigaröret beror lite på hur man vill skumma. Jag brukar föredra skumma lite blötare och tömma oftare. Brukar vara att jag har vattnet en tredjedel högt i stigaröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för uppdateringen då jag beställde en själv sen. Eftersom Bubbel magus verkar ha svårt att hinna med i tillverkningen men det verkar som jag inte kommer ångra att jag köpte den här istället :D.

Hur hög vattennivå vill den ha ungefär? ser ju ganska grunt ut som du har den står.

Min står i cirka 16 cm vatten.

Snart får du uppleva den snygga gravyren i skummarkoppens lock: "AE" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig än så länge? Kan attans inte bestämma mig om jag ska beställa denna eller en NAC5a till mitt 200 liters.

Jag kan inte hjälpa dig eftersom jag inte testat NAC5a. Men den här skummaren är i alla fall väldigt trevlig på ljudfronten och verkar skumma fint. Hur kinapumpen håller i det långa loppet återstår att se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 10 månader senare...

Aqua excel skummar på två år senare, inga överraskningar. Jag har kört ozon i den ett antal timmar varje dag så plastkonen har en lite brun ton nu - inget ovanligt för skummare. Rotorn har klarat sig (jag trodde den skulle bryta ihop efter några månader).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...