Gå till innehåll

Dykning?


Notna

Rekommenderade inlägg

jag hade tänkt att försöka ta ett dyk cert under våren som kommer,

men jag har ett par frågor.

har hört talas om Padi dyk cert sen många år tillbax och det verkar som det är det som man bör ta.

men när jag var inne på stockholms dykcenter så har de nån certifiering SSI (Scuba School international)

Någon som vet vad det är för skillnad?

Funkar det om man tänkte dyka med ett annat dykcenter?

Funkar det även i andra länder?

Är det så att man bör ta ett dykcenter som kör Padi istället?

Vore skönt om någon som har mer erfarenhet kan svara på detta eftersom jag själv inte direkt har någon större koll på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SSI är ganska stort och är vad jag förstår seriöst. Det är ungefär samma utbildningsvägar som PADI, d.v.s Openwater sen Advanced och sen Rescue. Funkar över hela världen. Det man skall göra om man skall ta kurserna i Sverige är väl att se till att träffa den som håller i utbildningen och kolla om det känns schysst med personen, gäller vilken skola (PADI, NAUI, GUE) man än väljer. En del bolag är ganska "källarbaserade" och har mest frilansande instruktörer och det kan ibland bli lite struligt tycker jag.

Själv har jag kört PADI-spåret upp till Master Scuba Diver och är nöjd med det Cocktailsystemet ;P. Vill man ha lite tuffare kurser med hårdare krav skulle jag säga GUE.

http://www.oceanictech.se/ har en del läsning om de olika system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Padi är gärna put another dollar in om du inte gör det i Sverige...

Tar man ett padi adv. cert i Sverige kan du räkna att man är ca 3-400% bättre än cocktail dykarna utomlands. Det är så pass hårt, kallt och taskig sikt här så du blir en mästerdykare. Har blivit rädd ett flertal gånger utomlands när feta tyskar etc puttas och trängs på 30 meter för att komma fram och klättra fram så koraller etc far åt alla håll.

Som svar på din fråga, kör ett Padi adv cert först (eller gärna tom rescue diver). Om du känner för att få lite creds kan du ta ett IANTD cert tex. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar.

det lutar lite åt att ta en Padi kurs, lite eftersom det är det namnet jag har hört sen tidigare.

Om man tar ett SSI cert och sen åker iväg utomlands och går till ett dykcenter som kör padi, får man dyka med dom då? eller måste man till nån SSI center?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är trött på att höra att Padi är så mycket bättre i Sverige. Det stämmer inte. Visst, bakfulla fullmånepartajare som tar sitt Padi open på Koh Tao är väl inte de bästa dykarna. Men när jag tog mitt Rescue i Thailand för fem år sedan var det fan ingen lek. Fick exempelvis köra alla panikövningarna med en 2.0 meter lång 110 kg muskler stor divemaster i typ 2 metersvågor, kan säga att det kändes riktigt på allvar. Det var inge Cocktail på den utbildningen.

Tycker enbart det handlar om två saker: inställningen/kunskapen hos den som utbildar samt hur personen som går kursen tar emot utbildningen/har talang.

Ett exempel:

Senast jag var i Egypten var det en CMAS utbildad tjej med 1000+ dyk som totalpanikade och började suga vatten på 20 meter för att det var strömt och hon hade lite problem vid nedstigningen. Detta i glasklart vatten.

Innan dess dök jag och min sambo på Curacao och då var det en holländare med bara Thailands-OW och typ 30 dyk som hängde på oss som extra buddy för han var själv. Han hade sån sjuk avvägning och kontroll (med sketna hyrgrejor) att en techinstruktör hade varit grön av avund. Under de dyk vi gjorde med honom hade vi riktigt tuffa förhållanden, typ ligga på säkerhetsstopp utan visuell referens, jävligt strömt och surge.

Det jag försöker säga är bara att man inte generellt kan säga att si eller så är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snöa inte in på vilken organisation det är, utan kolla vem som utbildar!

Jag har inte hört ett gott ord om nämnda dykcenter..

http://www.dykarna.nu/forum/stockholm-dykcenter-332432/

http://www.dykarna.nu/forum/dykutflykt-med-stockholms-dykcenter-331411/

Hälsn Danne, som njuter av sista dagarna på en dykexpedition http://www.expeditionbjuralven.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snöa inte in på vilken organisation det är, utan kolla vem som utbildar!

Jag har inte hört ett gott ord om nämnda dykcenter..

http://www.dykarna.nu/forum/stockholm-dykcenter-332432/

http://www.dykarna.nu/forum/dykutflykt-med-stockholms-dykcenter-331411/

Hälsn Danne, som njuter av sista dagarna på en dykexpedition http://www.expeditionbjuralven.se/

Jo det var nån som sa de forumets adress tidigare, och jag surfat runt och läst de du precis länkat, lite därför jag funderar på något annat alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan rekomendera är att ta Padi, risken på att du stöter på patrull ute någonstanns och de inte vill ta med dig är obefintlig. Sen om du vill bli en bra dykare eller inte är upp till dig... Såklart så beror det lite på grunderna du får från skolan oxå, kolla upp en skola som har funnits ett tag. Ingen skola överlever en längre tid om de inte är bra. Jag dök på patrull i Thailand för att jag hade fel cert med mig, blev tvärstopp och jag fick max hyra ett par fenor och en mask.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DAN ger ingen statistik över vilka organisationer olycksdrabbade kommer från så vitt jag vet.

I grund och botten måste du veta varför du tar certert (och det kan vara svårt i början). Vill du ta det för att kunna dyka utomlands eller vill du ta det för att kunna dyka i Sverige? Ifall du vill dyka i Sverige skulle jag rekommendera att du tar certet via en klubb som är ansluten till Svenska SportDykar Förbundet. Då blir utbildning troligtvis CMAS.

Oavsett var du dyker så kommer du bli en säkrare dykare ju mer du dyker, oavsett om det är under utbildning eller inte. Många dykklubbar arrangerar utfärder och ser till att få dig aktiv (utan att det behöver kosta dig några pengar (vilket ett dykcenter vill ha, eftersom dom inte bedriver sin verksamhet på ideel basis). Utbildning genom dykklubb sker i regel under längre tid och du får i regel fler chanser till dyk, du får träffa mycket fler människor som dyker, du får möjlighet att möta olika typer av utrustning (inte bara den som dykcentret försöker sälja). Det finns inget negativt med det.

Tar du det genom ett dykcenter så kommer deras vinstintressen att påverka din utbildning. De kanske kommer få dig att gå fler kurser snart efter du är klar med din första (i min mening vinner man mer i början på att bara åka ut och dyka, lugna fina dyk, på säkra platser med bra folk). De kanske kommer försöka få dig att betala pengar för utfärder (vilket bara kostar bensinpengar i en klubb) och du kommer förmodligen få en relation till dom som kund.

I dykklubben får du mycket mer garanterat.

DÄREMOT! Om instruktören inte är bra, lyhörd, sympatisk, trevlig och säkerhetsmedveten så spelar det ingen roll vilken utbildning eller cert du tar, eller hur mycket pengar du betalar. Är man inte det som dykinstruktör så klarar man sig inte länge på marknaden.

Om SSDFs dykutbildningar

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Sportdykning/Utbildning/Dykutbildningar/

Kunde inte hitta någon lista på klubbar, men här finns en karta med föreningar över hela Sverige, zooma in på sthlm så hittar du många, man kan klicka på dom för mer info.

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Foreningar/Visa-klubbar-pa-karta/

Att inte få dyka utomlands för att man har "fel" cert är tämligen ovanligt. Både NAUI, CMAS och PADI är världsomspännande, kända organisationer. Ett dykcenter som inte har koll på vilka utbildningsorganisationer som finns har förmodligen fler brister än så.

mvh

/ Leon, PADI Divemaster mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan rekomendera är att ta Padi, risken på att du stöter på patrull ute någonstanns och de inte vill ta med dig är obefintlig. Sen om du vill bli en bra dykare eller inte är upp till dig... Såklart så beror det lite på grunderna du får från skolan oxå, kolla upp en skola som har funnits ett tag. Ingen skola överlever en längre tid om de inte är bra. Jag dök på patrull i Thailand för att jag hade fel cert med mig, blev tvärstopp och jag fick max hyra ett par fenor och en mask.

Vad hade du för cert med dig då Johan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DAN ger ingen statistik över vilka organisationer olycksdrabbade kommer från så vitt jag vet.

I grund och botten måste du veta varför du tar certert (och det kan vara svårt i början). Vill du ta det för att kunna dyka utomlands eller vill du ta det för att kunna dyka i Sverige? Ifall du vill dyka i Sverige skulle jag rekommendera att du tar certet via en klubb som är ansluten till Svenska SportDykar Förbundet. Då blir utbildning troligtvis CMAS.

Oavsett var du dyker så kommer du bli en säkrare dykare ju mer du dyker, oavsett om det är under utbildning eller inte. Många dykklubbar arrangerar utfärder och ser till att få dig aktiv (utan att det behöver kosta dig några pengar (vilket ett dykcenter vill ha, eftersom dom inte bedriver sin verksamhet på ideel basis). Utbildning genom dykklubb sker i regel under längre tid och du får i regel fler chanser till dyk, du får träffa mycket fler människor som dyker, du får möjlighet att möta olika typer av utrustning (inte bara den som dykcentret försöker sälja). Det finns inget negativt med det.

Tar du det genom ett dykcenter så kommer deras vinstintressen att påverka din utbildning. De kanske kommer få dig att gå fler kurser snart efter du är klar med din första (i min mening vinner man mer i början på att bara åka ut och dyka, lugna fina dyk, på säkra platser med bra folk). De kanske kommer försöka få dig att betala pengar för utfärder (vilket bara kostar bensinpengar i en klubb) och du kommer förmodligen få en relation till dom som kund.

I dykklubben får du mycket mer garanterat.

DÄREMOT! Om instruktören inte är bra, lyhörd, sympatisk, trevlig och säkerhetsmedveten så spelar det ingen roll vilken utbildning eller cert du tar, eller hur mycket pengar du betalar. Är man inte det som dykinstruktör så klarar man sig inte länge på marknaden.

Om SSDFs dykutbildningar

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Sportdykning/Utbildning/Dykutbildningar/

Kunde inte hitta någon lista på klubbar, men här finns en karta med föreningar över hela Sverige, zooma in på sthlm så hittar du många, man kan klicka på dom för mer info.

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Foreningar/Visa-klubbar-pa-karta/

Att inte få dyka utomlands för att man har "fel" cert är tämligen ovanligt. Både NAUI, CMAS och PADI är världsomspännande, kända organisationer. Ett dykcenter som inte har koll på vilka utbildningsorganisationer som finns har förmodligen fler brister än så.

mvh

/ Leon, PADI Divemaster mm

Väldigt sakligt inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl olika aspekter på detta.

Utan dykcenter som säljer utr mm så hade det inte blivit så värst mycket dykt.

CMAS är ju en org med sin syn på utb, PADI en annan,IANTD har sin osv osv.

Så det gäller att se vad man är intresserad av för utb, inte bara vad det kostar.

Grunden till all dykning handlar om inställning till säkerhet.

CMAS har ju en del saker som andra inte har, typ parlinan (väldigt omtvistad).

Enligt min mening handlar dykning om kontroll och avvägning,säkerhet.

Många missar denna bit i första utbildnings stadiet.

Men det finn det org som har focus på det redan från början.

skulle jag ta ett cert idag så skulle jag valt PADI, enkelt, pedagogiskt,relativt uppdaterad organisation, samt gångbart i hela världen ,enkelt om man vill köra en påbyggnadskurs utomlands.

Men allt bygger på instruktören, samt din egen inställning.

Anders/ Full cave NACD mm,,

DAN ger ingen statistik över vilka organisationer olycksdrabbade kommer från så vitt jag vet.

I grund och botten måste du veta varför du tar certert (och det kan vara svårt i början). Vill du ta det för att kunna dyka utomlands eller vill du ta det för att kunna dyka i Sverige? Ifall du vill dyka i Sverige skulle jag rekommendera att du tar certet via en klubb som är ansluten till Svenska SportDykar Förbundet. Då blir utbildning troligtvis CMAS.

Oavsett var du dyker så kommer du bli en säkrare dykare ju mer du dyker, oavsett om det är under utbildning eller inte. Många dykklubbar arrangerar utfärder och ser till att få dig aktiv (utan att det behöver kosta dig några pengar (vilket ett dykcenter vill ha, eftersom dom inte bedriver sin verksamhet på ideel basis). Utbildning genom dykklubb sker i regel under längre tid och du får i regel fler chanser till dyk, du får träffa mycket fler människor som dyker, du får möjlighet att möta olika typer av utrustning (inte bara den som dykcentret försöker sälja). Det finns inget negativt med det.

Tar du det genom ett dykcenter så kommer deras vinstintressen att påverka din utbildning. De kanske kommer få dig att gå fler kurser snart efter du är klar med din första (i min mening vinner man mer i början på att bara åka ut och dyka, lugna fina dyk, på säkra platser med bra folk). De kanske kommer försöka få dig att betala pengar för utfärder (vilket bara kostar bensinpengar i en klubb) och du kommer förmodligen få en relation till dom som kund.

I dykklubben får du mycket mer garanterat.

DÄREMOT! Om instruktören inte är bra, lyhörd, sympatisk, trevlig och säkerhetsmedveten så spelar det ingen roll vilken utbildning eller cert du tar, eller hur mycket pengar du betalar. Är man inte det som dykinstruktör så klarar man sig inte länge på marknaden.

Om SSDFs dykutbildningar

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Sportdykning/Utbildning/Dykutbildningar/

Kunde inte hitta någon lista på klubbar, men här finns en karta med föreningar över hela Sverige, zooma in på sthlm så hittar du många, man kan klicka på dom för mer info.

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSportdykarforbundet/Foreningar/Visa-klubbar-pa-karta/

Att inte få dyka utomlands för att man har "fel" cert är tämligen ovanligt. Både NAUI, CMAS och PADI är världsomspännande, kända organisationer. Ett dykcenter som inte har koll på vilka utbildningsorganisationer som finns har förmodligen fler brister än så.

mvh

/ Leon, PADI Divemaster mm

Ändrat av Dakstone
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare igen,

Först Tack för alla svar,

det låter ändå som att alla tycker att det funkar med alla cert huvudsaken var att det är en bra instruktör.

Nu är det iaf bestämt, har bokat in mig på en utbildning för Padi Openwater. hos Waterhouse i stockholm.

det verkade som de var seriösa , hoppas de går bra.

Är det någon här som har erfarenhet av dom som dykcenter?

(vet att det är lite fel ställe o fråga på men de verkar finnas enheldel dykare på SVG ändå :) )

Tack igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klass 1-2 Hade tyvärr inte med mig något av mina andra cert pga jag aldrig trodde vi skulle behöva hyra utrustning.

Detta var för cirka 2 år sedan, men en vän med cmas råkade ut för samma sak när var i Malaysia och jobbade, visserligen 7 år sen så det är säkert inte lika vanligt längre. Men det jag ville få fram är att har du PADI cert får du till 99% aldrig problem. Sen har jag aldrig haft problem med mina IANTD eller Naui cert...

/Johan som har för många cert till ingen nytta längre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt klart med att dykcenter och dykbutiker är nödvändiga, det finns flera sådana jag tycker bedriver väldigt bra verksamhet och som jag hellre sponsrar än handlar på nätet.

Anton! Ett PADI cert hos ett dykcenter är en bra start, men en gemenskap vid en dukklubb är också ett bra komplement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...