Gå till innehåll

Artikel om biopellets (PDF-format)


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Dagens överskottsenergi ägnades inte bara åt att mala grenar i trädgården utan även åt att skriva en artikel som sammanfattar användningen av biopellets. Jag laddar upp version 1.0 av denna artikel som jag hoppas kan fungera som en översikt av vad vi vet så här långt. M a o, så innehåller nog inte texten några nyheter för de erfarna men kanske kan hjälpa någon nykomling i biopelletsvärlden?

Sakgranska gärna artikeln och ge kommentarer här eller i PM på sådant som bör ändras eller läggas till i nästa version. Jag är även på jakt efter ett bra foto till artikeln på själva pelletsen (NP Biopellets). Så om det finns någon som har en påse gen2 liggande och en kamera som kan få dem i fokus så känns er kallade att skapa något som jag får använda fritt.

Biopellets för ökad näringsexport från akvariet 10.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra artikel. Om du vill göra den mer komplett kanske du även skall lägga till en kommentar om KH-värde. Tidiga erfarenheter och mängder av rekommendationer i litteratur rekommenderar ett KH-värde på 10-13. Motivet till detta var att det (1) Kunde ge ökad tillväxt, och (2) att man har marginal vid eventuellt avbrott i KH-tillförseln. Med koltillsats-metoder inklusive NP-pellets har en del fått problem med SPSer vid dessa höga KH-värden, och rekommenderingen är därför kring naturliga nivåer på 7-8.

Jag öppnade en tråd om detta häromveckan (den länkar vidare till mer info):

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39447

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super som alltid. Jag skulle gärna läsa lite om "näringsfattiga" akvarier, som uppstår med pellets. Lite förslag på vad man borde se upp med etc.

Man kanske ska lägga till en del som behandlar den kontinuerliga driften av en biopelletsreaktor? Vad man ska se upp med i karet, fylla på pellets, justera volymen efter näringstillgången i karet osv. Problemet är bara att jag inte har så mycket material att hämta ifrån - vet vi egentligen något om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra artikel. Om du vill göra den mer komplett kanske du även skall lägga till en kommentar om KH-värde. Tidiga erfarenheter och mängder av rekommendationer i litteratur rekommenderar ett KH-värde på 10-13. Motivet till detta var att det (1) Kunde ge ökad tillväxt, och (2) att man har marginal vid eventuellt avbrott i KH-tillförseln. Med koltillsats-metoder inklusive NP-pellets har en del fått problem med SPSer vid dessa höga KH-värden, och rekommenderingen är därför kring naturliga nivåer på 7-8.

Jag öppnade en tråd om detta häromveckan (den länkar vidare till mer info):

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39447

Kan försöker lägga till info om detta. Egentligen är väl det mer ett problem om akvariet skulle bli väldigt näringsfattigt som jag uppfattat det. Men biopellets har ju definitivt potentialen att riva ner näringshalterna riktigt lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...