Gå till innehåll

Mikotos andra kar, 80L


mikoto

Rekommenderade inlägg

Säg den glädje som varar. Jag var borta några timmar nu och när jag kom tillbaka var det tomt på fisk i akvariet.

Min banangylta låg torr på golvet, tyvärr bortom all räddning. Blä :-(

Nu kan jag ta ut sanden iaf om jag vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo, det är jag med på. Det gör det nog också :-)

Lite synd bara att ha tappat så många fina fiskar med tiden(och räkorna, sjöborren, eremiterna etc.)... Men det ska bli bättre! Det ska bli bäst, inga fler fiskar ska gå hädan i onödan. Det kan inte gå skit hela tiden. Jag har ju två kar till och de går väldigt bra istället, det är kul att ha något att luta sig tillbaka mot när det ser illa ut på en front.

Hoppande fiskar verkar vara ett otäckt problem. Mitt nästa kar är ordentligt planerat för att vara skyddat mot fiskar som kan hoppa ut och simma in i pumpar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det här karet är fortfarande igång. Jag har inte blivit klar med bänken på mitt nya kar så det dröjer. Men på den positiva sidan får jag se hur det här karet utvecklar sig. Det är nästan lite synd att stänga ner det nu när det börjar bli bra men jag är missnöjd med mycket tekniska detaljer runt detta så det ska bli skönt att byta iaf.

Cyanon har gett sig, alla slemmiga alger är i princip borta öht. Istället har det börjar dyka upp massa macro alger från stenarna jag aldrig sett skymten av innan. Det senaste tillskottet var fjäder caulerpa. De är fina och spännande :-) Korallerna verkar återhämta sig med, några har tyvärr strukit med men de som är kvar ser ganska bra ut. Mina Kenya träd ser väldigt busikga och fina ut.

Jag har även köpt lite fiskar igen, jag kunde inte låta bli när vi åkte förbi Ciklidhuset efter träffen på Sjöfartsmuseet.

Det blev pyjamas läppfisk, en frökenfisk med gul stjärt och en Salarias blennid. Ganska vanliga fiskar egentligen, men de är väldigt fina. Alla tre simmar i karet, det är så mysigt att ha lite fiskar igen. De här tre är väldigt aktiva och spännande filurer, favoriten är nog pyjamas läppfisken som simmar in och ut ur alla hål han kan hitta i karet.

Efter tråkiga erfarenheter innan så har jag säkrat alla pumpar, avrinningen och lagt nät över de delarna av karet som ej har täckglas.

post-5646-14468926936626_thumb.jpg

Överlag är all utveckling positiv! Jag kommer nog köra vidare på macroalger och mjukkoraller till mitt nästa kar. De är båda liv jag gillar och uppskattar.

post-5646-14468926936102_thumb.jpg

post-5646-14468926936282_thumb.jpg

post-5646-14468926936448_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Slemalgerna är tillbaka! Jag blir inte av med de riktigt, det är en värdig fiende! Jag har arbetat lite med karet idag, orken har varit dålig ett bra tag men idag kände jag att jag måste göra något. Mina extremt bristfälliga kunskaper i att bygga akvariebänk till mitt nya kar gör att jag kan inte lita på när jag får det klart, det är bäst att göra så bra med det här karet som möjligt så länge.

Jag tror de slemmiga bruna algerna drar nytta av den sak som varit dum i det här karet länge. Min ATS läcker ut ljus i karet. Jag märkte det nu när jag bytte lampa till ATSen vad ljust karet är om natten. Korallerna och fiskarna lägger sig men det kan säkert vara så pass ljust ändå att de här slemmiga algerna kan dra nytta av det och bilda en missbildad och tråkig tillväxt. Ett tag hade jag en förhoppning om att algerna skulle växa där ljuset nådde och blockera ljuset men det verkar inte hända någon gång snart.

Så jag har satsat på att ljusisolera bättre till sumpen där ATSen står. Än så länge har jag bara tejpat upp wellpapp skivor på väl valda ställen, jag ser inatt hur bra det hjälper. Jag har även isolerat bättre på avrinningsväggen som vätter ut i karet med! Där har jag haft en vit skärbräda förut som reflektor för ATSen men den har varit för tunn och läckt ljus ändå i ganska stor mängd. Jag hitta en gräslig och ful plastfilm här hemma med sötvattensväxter på, en akvariebakgrund då. Den passa perfekt att vika dubbel och stoppa ner mellan glaset och skärbrädan. Det ska vi se om inte det gör susen...

Jag har även uppgraderat cirkulationen. 900 liter i timmen är inte bra, det känns för klent. Jag har hjälpt till med lite andra projekt nu med en del likadana koraller jag har här och de vantrivs verkligen inte i deras betydligt starkare cirkulationer. Så jag har tryckt i min Tunze 6025 igen. Blev mycket bättre fart på vattnet. Satte den ganska långt ned så att den skulle få fart även på den nedre kolumnen i vattnet. Jag är sugen dock på att skaffa en styrbar pump istället, problemet är priset där. Men det känns inte värt att köpa en dyr sådan pump till det här karet. Det är bättre jag planerar för nästa kar...

Fiskarna är glada! Läppfisken och frökenfisken är båda en fröjd, vilka härliga och fina fiskar. Väldigt tacksamma att mata med, enda problemet är att de är lite små ännu så de kan inte äta för stora bitar men annars äter de allt. Jag kommer nog styra karet åt de här fiskarna, jag skulle gärna ha några till sorter av frökenfiskar. Utmaningen blir att hitta arter som inte blir tokigt stora och aggressiva och har väldigt olika färger, jag tror det minskar chansen för bråk kraftigt. Min Salarias är inte så sugen på det mesta jag matat med, fast han har nog tagit lite granulat. Just nu är han toknöjd med att simma omkring och bita i alla trådalger jag har. Om jag bara får de trista slemalgerna att sluta föröka sig så kan han nog hjälpa till ganska bra med att bekämpa algerna.

Jag har även testat min ljusramp mer. Den fungerar som det är nu men jag är knappast helt nöjd med den. Jag ska byta skiva och optimera luftvägen i den så den blir betydligt bättre och skaffa större och tystare fläktar som flyttar mer luft. Min ena fläkt nu låter hemskt, det är en otäck obalans i den. Men nu har jag till slut kopplat in min tredje LED drivare så nu har jag tillgång till mina sista 6 dioder! Mina varm och neutralvita. Jag är extremt nöjd med mitt val att inkludera de i rampen, vilket härligt ljus det blev. Från att varit bra men lite platt och kallt så fick det precis rätt ton nu. De röda och gröna färgerna framför allt fick ett ordentligt lyft! Det lyste upp jättestarkt med i karet, ibland är livet rättvist tillbaka.

Här är en bild på karet som det ser ut nu. Ganska taskig men jag notera ändå att det blev lättare att fota bilder på avstånd in i karet med de extra ljuset. Ska bli kul att se om man kan få lite bättre bilder nu iaf.

post-5646-14468927162696_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det här karet har inte blivit akut katastrofalt... Men det har sannerligen inte blivit bättre. Fast det beror nog till viss del pga att mitt bristande engagemang.

Men idag ledsna jag! Jag börja plocka lite alger och i det här karet växte den som tjock mossa, inte klokt. Så jag har nu avslutat karet, jag tömde det helt, jag dela upp karet på två mindre kar. Ett 54 liters akvarium som fick husera fiskarna och korallerna samt ett mindre 30 liters akvarium som stenen trycktes ner i. Tills jag vet vad jag ska göra med den.

Här är 54 litern:

post-5646-14468928279809_thumb.jpg

Den ska flyttas någon meter snett bakåt men den fick stå här så länge. 100 W led på ca 40 liter vatten, äntligen har jag fått till något sånär respektabelt i ljusväg iaf :-)

De överlevande var korallerna på bild, förvånansvärt många maskar(trodde de dött av helt här i). Mina två fiskar(salarias flyttade och dog tyvärr i mitt större akvarium) en eremit och en humla snäcka. Jag har tänkt att pilla iordning vattenvärdena på Ca, Mg och Kh här i och se fall jag får lite tillväxt på korallerna, jag vill inte flytta de till det stora karet helst förräns eländet börjar vända där. Jag ska fixa en bättre uppställning till ljuset med, det här eländet litar jag inte på för fem sekunder.

Här är en närmare bild på fiskarna, det gick ganska bra att fota i det här karet faktiskt, även om bilderna blev tokblå. Nu har jag iofs inte på mina varmvita dioder men det blir väl människor här bara glada av ;-) Personligen föredrar jag det lite varmare ljuset de ger. Framför allt grönt får ett helt annat liv...

post-5646-14468928279209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...