Gå till innehåll

Mikotos andra kar, 80L


mikoto

Rekommenderade inlägg

Startar min andra kar tråd här för planering och senare uppstart av mitt andra akvarie. Jag har ett Eheim 81 där med yttre volym på 112L och en troligtvis praktisk volym av runt 80L vatten.

Jag har planerat att bygga ett ytavrinningshörn för att använda för just ytavrinning och eventuell senare expansion för extern sump. Jag vill även ha den för att kunna montera en pump till ett eventuellt framtida ATS system.

Problemet nu är väl att dimensionera hörnet rätt, jag vill helst ha ett sneddat hörn för att kunna bygga tex ett litet rev mot hörnet. Nuvarande volym på hörnet är ca 6 liter vatten, frågan är dock om inte 6 liter vatten kan avdunsta på en vecka, isf måste jag lösa problemet för annars kan en pump som står på botten av hörnet gå torrt och gå sönder. För akvariet kommer ej kunna ha daglig tillsyn. Dock skulle det nog kunna vara godtagbart med ett täckglas, som borde minska avdunstningen drastiskt, då rummet det står i är i en källare med stabil volym på runt 22 grader även förra värmeböljan så lär risken för stigande sommartemperaturer vara klen.

Tanken med akvariet är att det ska kunna köras så passivt som möjligt utan fisk och enbart djur som kan leva på det akvariet producerar. Tex algätande eremiter. Främst ett korallkar då med koraller som lever på sina fotosyntetiska symbios alger och levande sten. Som kan få mogna och gå in sig bra tills dagen då jag flyttar och kan dra igång ett lite mer aktivt kar :-)

Jag har skissat på höravrinningen här, den bör räcka till ca 6L. Vilket känns ok som en kompromiss mellan förlust av akvarieyta och hörnvolym.

post-5646-1446892173919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sådär, nu är vi längre :-) Bänk har börjat donas med och framför allt har jag börjat limma sumprutan i karet. Fick skära lite i fogarna på karet för att få dit rutan men det löser sig nog, känns inte som att det var något bärande som skars bort.

Enbart limmad på framsidan nu, limmar bak imorgon tror jag. Har inte allt jag behöver för att starta iaf så varför skynda. Limningen blev ganska ok, lärde mig en del av när jag limma ett välvt kar och gjorde inte några större misstag här. Utom att jag glömde tejpa på rutan då :-) Tejpa bara runt i karet. Men det ser dugligt ut ändå.

Nu ligger frågorna på ljus, botten och salt...

Ljus tänkte jag nog köra T5 lysrör, jag har två par rör så de lär ju räcka minst ett år och kanske lite till om jag kör en 2x39W, och det borde vara ganska bra ljus för det här karet. LED ljus sitter och retar mig dock, det vore kul :-) Speciellt att bygga själv då det inte finns några ramper direkt som känns anpassade för mitt kar att köpa. Känns som att 60W LED borde ge riktigt starkt ljus men de ramperna är ju så små att då blir det ju bara ljus i mitten av karet och skit i sidorna. Så det blir nog T5 tills vidare.

Botten är med fundering. Jag har 8 liter korallgrus just nu, på 3-5mm ungf. Jag fundera på om jag kunde blanda ut det med lite finare grus eller sand, så att man får en lite mer kompakt botten. Jag gillar gruset då det är fint men det blir lite luftigt på något sätt, om man köper 5L levande sand tex och blandar med gruset, kan det fungera tro eller kommer det se helt tossigt ut kanske? Den levande sanden kanske inte alls uppskattar mitt grus. Isf får jag väl försöka köpa lite finare grus då istället.

Salt är en evig fråga för vad man än väljer är någon sur på saltet :-) Jag har en hink Red Sea Coral Pro nu som jag tycker verkar fin till mitt lilla kar. Men den verkar speciellt illa omtyckt av många så jag fungera på att byta och ha mitt RSM salt som nödsalt och projektsalt istället. Tropic Marin Pro verkar många gilla, det kanske jag ska ge ett försök. Korallen-zucht verkar bra med egentligen men jag gillar inte "portionsförpackningar", jag tycker om mina hinkar...

post-5646-14468921761692_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med nytt projekt, lycka till! :)

Ang salt så kör jag också med Red sea coral pro och tycker det funkar bra, dock har jag endast mjukkoraller ska ha nån lps och ska inte ha några svårare fiskar för tillfället heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså du kör det med? Ja jag vet inte vad jag ska tro längre :-) Provar nog Tropic Marin iaf, kan vara roligt...

Nu har jag limmat insidan av hörnet med. Det var betydligt mindre roligt än att limma framsidan. Hu jeda mig! Det blev verkligen inte lika vackert, aldrig mer triangel hörn ;-) Det blir att rensa med rakblad när det torkat sedan. Som tur är ska man ju inte titta på det hörnet iaf.

En smart idé hade varit att ha något mindre och behändigare än en traditionell silikonspruta där inne...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, jag skrapa bort lite fula silikonrester och kom på en smart idé då jag såg att jag missat några ställen på insidan. Är det svårt att få in sprutan så ta och gör en spritspåse istället och ta i silikon i den. Inte perfekt men mycket smidigare än innan iaf, så var det problemet löst :-)

Fick en Resun Waver 4000 idag med, mot alla odds. Den skickades i början av februari så den trodde jag inte jag skulle få se. Får köpa en adapter till den dock innan den kan testas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vinklad skulle vara bättre men jag tror inte man skulle komma åt bra ändå. Man skulle behöva en förlängd pip snarare här tror jag för att det skulle blivit bra. Fast då måste man trycka ut så mycket silikon i pipen. Lär ju bli askul att få bort det om man låter tuben ligga någon månad utan att gjort slut på den :-)

Nu har jag fått klart min bänk! Woho, akvariet är uppställt med. Känns våldsamt lockande att fylla upp det men jag måste låta silikonet torka ordentligt. Kan ju inte göra något med karet iaf.... Hnngh, men vill!

Sedan höjjer nog många ögonen för en sak som nog kan vara ganska allvarlig i många fall. Det står framför ett element. I mitt fall är det ingen fara dock, elementet är tämligen tamt vad gäller värmeproduktion. Det här rummet ligger i vår källare och bygger aldrig upp någon värme att prata om, inte ens förra årets värmebölja rådde på det utan det orka aldrig bli varmare än 23 grader. Iofs vätter den enda ytterväggen åt fel "riktning med så solen ligger ju inte på på dagen iaf.

Elementet är sällsamt underpresterande med om någon undrar om det iaf, funderar på om det inte är felkopplat tom. Det har aldrig varit "varmt" under de senaste sju åren, möjligtvis ljummet några gånger. På vintern sitter man och hackar tänder utan värmeelementet... Iaf om det är så kallt som den här vintern. För säkerhets skull så står skåpet en bit ifrån elementet med.

Så, nog om det tror jag...

Prova Resun pumpen med! Den fungera kalas, eller ja, först så sög den in vatten istället för att pumpa ut till min stora förskräckelse. Men det löste sig och den kom på att det inte var roligt så nu pumpar den ut. Får testa mer när jag hittat en egen strömadapter till den då jag fick sno mitt pico kars pump adapter för att testa snabbt.

Akvariet under är förresten mitt välda 54L som jag limma själv(minns någon tråden kanske, här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38736 )

Tänkte ha den för att... Kurera kanske, eller fragkar, eller karantän. Kanske tom vatten färdigt för nästa vattenbyte? Med luckorna på karet lär det ju stå mörkt och fint. Möjligheterna är oändliga! Kan nog göra sump med den dagen jag orkar satsa på det, fast jag ska läsa mer. Min en gång startade sumptråd gjorde att jag insåg att jag hade mer att lära( den tråden här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39556 )

Om ni noterar med så står mina kar fint på ett passande blått liggunderlag jag skurit till. Liggunderlaget hitta jag i diket utanför huset... Gratis är gott ;-) Jag har torkat av det. Så var inte rädda för det iaf.

post-5646-14468921792098_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, det borde fungera det med. Det märker jag nog snabbt annars :-) Och då vet man det.

54an är igång nu faktiskt, blanda i salt i det igår och satte igång Resun pumpen i det för att blanda. Resunen låter ganska bedrövligt, något missljud. Låter den gå över helgen och ser hur den låter på måndag igen om det blivit bättre eller sämre. Knep den för en 100-ing ink frakt från Hong-kong så det är väl ingen ekonomisk förlust om den inte fungerar perfekt. Bra blandpump eller så isf.

Köpte en Boyo skummare med faktiskt, jag är inte så sugen på att köra med skummare men jag är svag för teknik så jag var tvungen att ha en iaf bara för att leka med :-) Tänkte köra den i 54 karet där jag har all min torra LS för tillfället så kan det kanske gå att få ut lite skit därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag fyllt upp 80 litern med sötvatten, 90 liter gick det i faktiskt, om inte min 10 liters dunk luras med mig... Satte i min Aquabee pump med för att få lite sprätt på vattnet för skojs skull. Det blev ett våldsamt drag med den i. Ytan ser ut som full storm, mysigt värre.

Att min Resun streamer skulle vara på 4000 l/h känns nu som lögn(2000 L/h på aquabee) ;-) Inte för att jag trodde det iofs. Den flåsar på helt ok ändå, den kosta ju 100 kr nästan med frakt så jag klagar inte. Den är tystare än aquabeen iaf...

Ena sidan ser lite läskig ut dock, men jag är en mästare på att se elände vart jag än vänder mig så det är nog ingen fara. "Vill se" att den buktar lite i hörnet. Men i ärlighetens namn glömde jag kolla det när karet var tomt så det kan lika gärna vara så att det inte limmades helt upprätt där. Huh, vad jag oroar mig jämt...

Hörnan verkar hålla tätt helt utan problem iaf, trevligt värre. Tyvärr inga bilder den här gången då jag glömt kameran hos flickvännen. Testa ytavrinningen genom att fylla upp genom att hälla i avrinningshörnet, tyst som graven. Lovande :-) Måste fixa en kam dock till kanten. Gör nog en själv för 150 kr på aquaristik har jag ingen lust att ge gör 30 cm plast...

På sidospåret med la jag i en död räka och spruta i lite Sera Nitrivec med i 54 litern på "bottenvåningen". Ingen aning om det gör susen eller något alls men det är bara att köra. Kan inte bli mer än skit :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu jäklar! Nu händer det grejer :-)

Salt och sand är i och i morgon kommer levande sten(enbart en liten mängd dock, 1 kg), ska bli spännande att se den då jag aldrig köpt från den butiken innan(Zoofias i Skövde). Hoppas den innehåller massa lustigheter.

Jag kör på Tropic Marin Pro salt och har även köpt två pumpar till karet. En Koralia Nano på 1600 L/h samt en Eheim 1048. Koralian är kanonfin men tyvärr lite klen kanske. Men annars är den tyst och mysig. Eheim pumpen är fin den med, låter lite iofs men jag tror det beror på bubblor i den. Pumpar bra gör den iaf. Blir tveklöst överröstad av kinapumparna i samma rum så ljudet blir inte lidande egentligen :-)

Sanden är 1mm korallsand från aquaristic.net. Gav ett ganska bra och jämnt lager. Om man skaffar något grävande behövs nog en påse till dock...

Ska fixa ett stril rör till utblåset för eheim pumpen med tror jag, som rör ytan i karet.

Belysningen är ytterst temporär men fördelen med att bara ha ett rör är att jag faktiskt får en fin flimmer effekt på botten, tjusigt värre :-)

Notera mitt fina avrinningshörn med där man enkelt ser hur mycket vatten som dunstat. Mmm. Tyst är det med. Fast får fixa lite nät på kanten så framtida innevånare inte får för sig att bo i hörnet. Ty det är inte meningen...

Till experiment karet på 54L så köpte jag även en Buyo WG-310... Det verkar dessvärre som jag fick vad jag betala för(inte mycket mao, haha), låter som ett odjur gör den med :-) Men ska låta den gå över helgen och se om den bättrar sig. Mycket skumm gör den inte dock, men folk har ju skrivit innan att den behövt tid att gå in sig på. Kul leksak annars iaf, gav lite försmak på skummare. Räk kadavret åkte ut förresten, den blev lite äcklig ;-) Men man måste prova för att veta. Får nog försöka hitta lite levande sten att ploppa i där med så det kan återpopulera mina döda stenar, fast just nu vill jag... Helst stoppa mina LS i stora karet :-) Får hitta någon redigt ful och tråkig sten att använda som propagerings sten, eller skaffa lite för mycket sten...

Bakgrunden ska i teorin vara blå med fast den ser rätt svart ut i de flestas ögon misstänker jag :-) Även mina.

post-5646-14468921928345_thumb.jpg

post-5646-14468921928495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, ja det blir till att inspektera eländet idag igen efter att fått gå hela helgen :-) Har bara det ojämna motorljudet försvunnit så kan jag ge den ett försök men om inte så får den bara gå när jag slipper höra den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är ondska, det går inte komma runt. Men jag ska ge den fler försök. Jag har ju inget bättre att göra med den :-)

Det går sakta framåt med karet med här annars. Levande sten är köpt, från två ställen. Lokala djuraffären och från triton i täby, gissa vilken som kommer från vart ;-)

Lokala affärens sten var mysig i formen men lite tråkig i övrigt, få saker följde med den vad jag vet. 250 kr kilot är lite saftigt med, fast de erbjöd mängdrabatt om man köpte över en viss gräns. Stenen i sig är det inget fel på dock, den på bilden väger 1 kilo och är härligt porös och fylld med hålor. Den kommer nog bli bra bygg grund ändå. Sedan ska man kanske inte dömma efter en enda sten heller, jag är mest glad åt att de tog hem en sten åt mig utan att klaga då de bara håller på med sötvatten annars.

De två andra stenarna köpte jag från triton via nätet. Fungera fint att skicka hit de och det finns en del roliga fripassagerare :-) En glasros tror jag att jag sett, rester efter rörmaskar iaf, små kryp, små räkor och en sjöstjärna. Den sistnämnda var nog roligast då det var det jag hoppades på att få med mest efter krabba. En liten och snäll krabba vore underbart att ha, folk brukar ju inte vilja ha de så man kanske kan få en någon gång om man har ögonen öppna...

Tritonstenarna är odlade förresten, de är ganska massiva. Men annars har de fin form och jag är inte missnöjd. Jag beställde de för att prova :-) De är helt platta på undersidan med, vilket kan nog göra det lite lurigt att bygga med men de står bra på botten iaf.

Det lilla valvet av död sten är bara något jag lekte med, buntband ser nog snyggare ut om stenarna är större... ;-)

Nu får vi hoppas att karet kan börja cykla lite grann iaf, jag skulle nog behöva mer sten. Får lägga ut en annons och hoppas på det bästa. Det som dykt upp på sistone har varit för långt bort. Annars ska ju Deep Ocean köra till jönköping i sommar har de skrivit och då man ju köpa på sig en del.

post-5646-14468921978175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min LED ramp klar, notera färgskillnaden :-) Jag har för övrigt två stycken sjöstjärnor nu! Lyckan är total även om det nog är peststjärnor med min vanliga tur. Fina är de iaf. Glasrosor har jag med, fyra stycken iaf. Spännande grejer...

Jag har även börjat få kisel alger i sanden. Det är väldigt spännande för mig då jag aldrig fick se de i mitt 8L kar :-)

Riktig så blått är det inte dock, som jag skrev i andra tråden om mitt ljusramp bygge så är ljuset lila på riktigt, trevligt. Hoppas framtida invånare tycker det med.

post-5646-14468922026301_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha. Konversation mellan mig och min dotter på 8 år, nu på morgonen:

Jag: Titta, här är en som har bytt lampor i sitt akvarium, vilken skillnad!

Hon: Jag tycker den där uppe var finast.

Jag: Va? Tycker du?

Hon: Ja, den där nere ser det ut som det är så mycket vatten. Den där uppe får man mer ökenkänsla på, lixom.

Jag: Men det är ju ett saltvattensakvarium, då är det väl bra om det ser ut som det är vatten i?

Hon: Jahaaa!

:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering här då igen :-) En helg med LED rampen gav minst sagt sprätt på karet. Woho vad alger! Sanden är härligt täckt i grönt, brunt och lite rött. Det är lite rött slem, de har jag läst ondo om... Hoppas de inte tar sig. Isf får man lösa det.

Min lokalt köpta LS har fått en riktig alg invasion. BIlderna ljuger ganska hårt. Det är mycket brunare än det ser ut att vara där, för där ser stenen ganska charmig ut. Det gör den visserligen på riktigt med men inte sådär charmig.

Dömmer man efter alg tillväxten så verkar ljuset sprida sig ganska så jämnt över karet faktiskt, vilket är över förväntan. Blir nog ett fint mjukiskar vilket är vad jag vill ha :-) Men man kan nog försöka med någon lätt SPS med...

Längtan efter mer sten är enorm för övrigt. Men de flesta annonser som dyker upp här är för långt bort. Men har jag tur så kanske jag får körkort nu i sommar och då ändras saken snabbt...

Jag ville egentligen låta karet cykla klart innan jag satte in något men jag var tvungen att prova iaf. I mitt 8L kar har jag två stycken olika knappar och de har sett ledsna ut i nio dagar nu, så jag prova helt enkelt flytta över den minst välmående till det här karet istället. Den flytta in i går kväll och redan nu har den faktiskt öppnat sig smått :-) Några av polyperna är småöppnade och riktigt tjusiga! Jag tror min mjukis i det andra karet krigar kemiskt och därmed är tarvlig mot knapparna. Eller så hatar de mitt ljus... Eller något annat. Hur som helst ser den glad ut i 80L karet, jag hoppas bara den klarar med cyklingen.

Jag har även beställt tre stycken eremiter som kommer på fredag, hoppas de ska kunna trivas :-)

post-5646-14468922118401_thumb.jpg

post-5646-14468922118579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering för den här veckan då :-)

Jag flyttade över min andra knapp fragg och den blev minst lika lycklig över att komma hit, den har öppnat sig fint och visar sina underbara färger. Åh lycka.

Jag har även låtit tre nya invånare flytta in, tre eremiter har fått komma ned i karet. Små var de, det visste jag iofs men det är ändå svårt att föreställa sig i huvudet. Roliga iaf och har redan börjat klippa min alg gräsmatta i karet :-) Roliga djur. De bruna algerna verkar ha dragit sig tillbaka lite med, mer gröna för tillfället. Ska bli kul att se på måndag om eremiterna gjort stor skillnad tills dess.

Enda negativa är att min stackars mjukis i 8 litern verkar lite ledsen över sina saknade polare och drar ihop sig lite till och från... Får se hur det går.

edit. "Den här veckan" ja så länge sedan var det visst inte jag skrev...

post-5646-14468922135446_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådärja, karet har tuffat på i långsamt tempo men nu har det äntligen hänt något :-)

Jag har haft långsam framgång med att få tag på levande sten men nu kom svenne här på forumet förbi och saken ändrades kvickt. Ca 20 kilo LS i karet nu :-) Biffigt blev det. Får nog nästan rensa ut lite när jag vet hur jag vill ha det mer. Underbar och rolig sten, mycket tuffare nu än innan. Massa kul som följde med också. Sjöstjärnor, ormstjärnor, kalkalger, maskar som sticks, rörmask... Mums.

Han bjöd även på en fin Ricordea med. Som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med för tillfället då den gärna vill fara runt. Jag stoppa den i en grotta så länge. Kan den vandra runt och sätta sig vart den vill eller bör jag limma fast den? Något sätt måste den ju klara sig på där de kommer ifrån för mina vattenströmmar måste ju slå sig slätt mot havets vågor...

Nu hoppas jag bara att jag inte begravde min tredje eremit någontstans under all sten...

post-5646-1446892227181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så mycket att göra här idag så jag tog tillfället att bråka lite med min kamera :-) Min stackars 500 kronors Sanyo är dessvärre inte det hetaste man kan ha men jag fick några bilder jag är ganska nöjd med iaf.

Annan positiv nyhet är att mina rosa knappar verkar ha börjat växa upp en ny polyp, 25% ökning, woho!

post-5646-14468922295781_thumb.jpg

post-5646-14468922296004_thumb.jpg

post-5646-14468922296197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...