Gå till innehåll

Mikotos andra kar, 80L


mikoto

Rekommenderade inlägg

Karet tuffar på, ingen direkt explosion har skett av alger eller så med den nya stenen. Känns som att läget börjar stabilisera sig långsamt. Ricordean verkar även blås upp sig lite extra varje dag vilket är trevligt :-) Dock har eremiterna fått för sig att de gillar klätta över till den interna sumpen vid regelbundna intervall. bara lyfta tillbaka de som tur är, det finns nog mat där med om de skulle fastna några dagar.

Igår och förrgår tog jag och flickvännen och åkte en liten rundtur här i närheten efter någon räka eller kanske tom en fisk till karet. Men det var helt slutsålt på alla saltvattensdjur i både Skövde och Mariestad så tji fick vi. Då får karet gå in sig lite till då.

Jag fundera på vad som kunde fungera i det här karet i fisk väg, det finns en stor bunt fiskar jag gillar men ska de fungera här så blir listan mindre. Jag vill ju helst börja med lite lugnare fiskar med så det inte blir slagsmål.

Någon form av Goby var det jag tänkte på först, eventuellt kunde jag få en pistolräka av vanlig randall typ, då vore det ju kul med en goby som kunde trivas med den. Neon Gobys verkar lugna med och finns i odlade exemplar så sådan är jag med sugen på. Kardinalfiskar verkar vara ett lugnt släkte med, de kan också vara ett roligt alternativ känns det som.

Ocellaris clowner verkar vara en trevlig fisk med, då de kan leva i par och kanske kan övertalas att bo i någon mjuk korall så känns de onekligen som ett spännande tillskott.

Fiskar jag skulle vilja ha men inte vet om det är klokt här är någon filfisk och en Argi dvärgkejsare. De känns båda som spännande sorter, speciellt argin. Men den vill säkert ha mer simyta...

Antalet fiskar är svårt, bäst blir det nog att lägga i de en och en och se vart de bor och hur de beter sig och bedömma från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hnnngh! Det kommer ett svagt lager med alger på framrutan varje dag, det är ju bara skrapa bort på 15 sekunder. Men nu kan jag inte göra det för det sitter ju massa av karets invånare och glassar på rutan! Arrgh, dilemma. Jag vill ju inte skada de... Men jag vill inte ha en brun hinna heller. Skrapar försiktigt nu ;-)

För övrigt så har karet exploderat med liv de senaste dagarna. Jag hade en rörmask innan men nu har jag säkert tjugo minst och hittar bara fler hela tiden. Fantastiskt. Jag har en redigt biffig glasros med jag faktiskt låtit leva vidare. Jag kommer säkert ångra det i framtiden men jag tycker för närvarande att den är fin... Dock har jag spridning av otäckingarna på en av stenarna så pepparmintsräkor tror jag kan vara en bra investering. Egentligen skulle jag vilja ha en filfisk då de är så hårda och tuffa men jag tror inte det är lämpligt i det här karet.

Snigel invasion har jag med, till min stora glädje. Har iaf två stora stomatella sniglar men det finns ungdjur av massa andra sniglar med med hårt skal som verkar roliga. Hoppas de växer upp och blir stora.

Gillar snäckor så jag tänkte nog köpa lite nassarius snäckor till karet. Kanske borde ha lite mer sand först bara åt de.

Mycket jobb, men roligt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Oj, två veckor sedan sist, har iofs inte hänt så monumentalt mycket. Karet tuffar på, det ser bra ut ännu tycker jag :-) Mina rosa knappar har en ny polyp nu med som nästan växt ikapp de andra. De gröna kan med ha förökat sig, fast jag räknar inte de då det är mycket svårare. Men märker ju sedan om de börjar växa på den andra stenen de sitter på med.

Jag har nya invånare dock!

Först köpte vi en rörmask på herkules zoo i göteborg, men jag har inte sett någon aktivitet från dens rör på ett par dagar nu så det kan hända att en inte gilla läget... Men den får ligga där ändå, har man tur så kommer den igen. Den levde när den kom i karet iaf.

Sedan har jag precis koppat in tre pepparmintsräkor och fem nassarius sniglar. Köpta från Triton i täby :-) De verkar klarat resan med posten allihop och jag ser en av räkorna sitta och gotta sig i en liten grotta. De gömmer sig bra i mitt kar dock, många grottor här.

Jag skrev ju lite om mitt 54 liters kar som står under med innan i tråden, den tuffar på med faktiskt. Den har haft två angrepp av grön och sedan röd cyano faktiskt. Men de har gått bort båda två, efter att bytt det usla 830 röret mot ett Aquastar på 10K Kelvin och riktat om flöder så har det röda slemmet minskat kraftigt. Nästan inget kvar nu. Planen är att aveckla det karet snart dock och flytta över det till saltvattenskaret nere i Skövde akvarieförenings lokal jag startat. Blir nog en tråd om det med snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och hälsa på lite hos Svenne här på forumet idag och kom hem gladare och med lite fler nya invånare :-)

En Euphyllia, en skivanemon och en mjukkorall av något slag följde med. Fraggar allihop som nog kommer växa kanon och bli lika fina som Svennes koraller. Jag fick även med tre tångräkor, hoppas de ska trivas här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades ta några bilder som går urskilja iaf vad det är på :-)

Det är Eupyllia, skivanemonen och mjukkorallen. Sinularia kunde det vara kanske. Jag fick även en bild på en av tång räkorna. Den bilden visar tyvärr även på hur mitt glas ser ut längst ned. Jag får placera om grejerna lite så det blir lättare att skrapa nära sanden i karet.

På den positiva sidan med så verkar vår rörmask ha börjat leva lite mer, den tittar försiktigt ut ur röret iaf nu. Hoppas den repar sig och blir lika fin här som den var i affären.

post-5646-14468922450252_thumb.jpg

post-5646-1446892245047_thumb.jpg

post-5646-14468922450807_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inatt har det hänt grejer, i princip alla mina små glasrosor är borta och mina två stora ser redigt sargade ut. Det kanske är pepparmints räkorna som fått smak för de :-) Min mjuk korall börjar polyperna växa på med, så den ser bättre ut för varje dag. Min skivanemon börja se blek ut dock, den satt ju utom direkt ljus innan så den har nog blivit lite bränd. Så nu får de stå mer skuggigt några veckor så får jag se om den blir bättre.

Rörmasken är klart på bättringsvägen med :-) Den sitter nu med sina plymer i vattnet, inte riktigt lika bra som i affären dock så den behöver nog ytterligare ett tag på sig. Men den ser bättre ut för varje dag den med.

Jag funderar dock på att gå över till osmos. Jag får en tunn brun algbeläggning varje gång jag fyllt på vatten känns det som. Det kanske är silikat eller kiselalger. Det vill jag nog vara utan faktiskt.

Det börjar växa lite smått svart "vadd" med på vissa ställen. Jag vet inte vad det är för något men jag gillar det inte riktigt. Får hoppas det håller sig nere på en låg nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat lite med "månljus" här hemma. En royal blue cree diod jag driver på runt 400ma(har aldrig orkat mäta) får köra lite fram till tolv ungefär.

Jag förstår inte varför jag inte gjort det innan, det är riktigt roligt att titta på korallerna och livet i karet på natten :-) Pepparmintsräkorna främst är de roligaste som tittar fram. De är fantastiska räkor, de går så härligt. Trippar försiktigt men illsnabbt fram. Stor kontrast mot tångräkorna.

Tångräkorna är inte fega förresten, idag när jag stoppa ned fingret till en av de kom klorna fram direkt. Om han försvara sig eller leta mat vet jag inte men jag tror nog mer på det senare :-) Skivanemonen jag flytta ser redan bättre ut förresten, mindre ljus gjorde susen känns det som. Jag tog även och pilla lite på det svarta luddet och det gav upp riktigt kvickt. Så länge det inte får för sig att tokexplodera så går det nog kontrollera det helt utan problem. Samma sak med mitt gula slem jag gjorde en annan tråd om( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41424-Identifiera-gult-slem&p=406835 )

Inga bilder dock, bara tanken på att fota blåljuset får min kamera att bli deprimerad och dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inatt hände en riktigt häftig grej tyckte jag :-) Vi satt och tittade in i akvariet med månljuset på, en pepparmint kommer fram och går försiktigt.

Helt plötsligt tar den satts och gör ett våldsamt utfall och åker upp till ytan, plaskar till och for ner i stenen sedan. Och efter kom ett moln av partiklar. Det var små räkyngel som hon släppte. Riktigt roligt att se, de for omkring lite överallt där. Chansen att de överlever och växer upp är väl små men de blir nog bra mat till karets andra invånare iaf.

I övrigt är jag bra mer sugen på att installera min bottenfilter idé i karets sump. Ska bara hitta några lämpliga plattor. Det borde få bort mycket partiklar ur karet som gärna far omkring annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag köptes vår första fisk till karet! En gobiodon histrio blev det. Blev ingen bild på stackaren då han flög in i en av mina grottor och satte sig och insöp atmonsfären.

Slängde i lite granulat och fryst artemia i karet. Artemian råka jag nog överdosera. En ruta är nog lite för saftigt än så länge i det här karet :-) Ricordean spännde sig konstigt med efter matningen, den kanske äter artemia den med? Såg ut som gobyn tog någon artemia iaf så det kändes lovande. Ska titta i karet på söndag igen och se om den kommit sig till rätta. Isf kommer en bild då med.

Något har hänt med vår rörmask med, röret har flyttat sig och den är inte ute. Får se vad som sker på den fronten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu tillbaka till karet igen. Vår goby som är döpt till Piggelin verkar fortfarande lite blyg och håller omkring under en av mina stenars skugga fortfarande. Jag lyckades ta en vråldålig bild av stackaren.

Den verkar lite passiv ännu men den verkade äta artmetia i fredags, ska ge lite mer imorgon och se om den äter mer. Har lite granulat med, men jag är osäker på om han uppskattar det ännu. Får mata lite ibland med det och se om den vänjer sig. Annars är ju artmetia inte dyrt...

Någon här som vet om vår Goby, Gobiodon Histrio kanske även kan äta pods av olika slag som springer omkring på stenarna? Amphipods tror jag de jag har heter.

För övrigt är det lite cyanokrig här, det breder ut sig lite cyano på sanden och det är inte uppskattat. Det verkar hålla sig därnere iaf men jag har lite koraller där och jag vill inte ha cyano på de. Nu har jag börjat blanda upp 40 liter nytt saltvatten iaf så nu ska vattenbytena komma igång. Det och att plocka ut stenarna med cyano på som det inte växer någon korall på och skrubba av de i vattnet jag bytt ut ska kanske kunna ge resultat...

post-5646-14468922632439_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sådär ja, äntligen en uppdatering igen på karet. Det har tuffat på, med lite motgångar.

Cyanon och röda slemalger har plågat mig ganska envist men än så länge har jag hållt de på sin plats rätt bra.

Tyvärr har min Gobiodon Histrio dött, rip piggelin... Varför vet jag inte riktigt, han bara låg livlös upp och ned en morgon bakom revet efter att varit lite hängig ett par dagar innan. Han orkade inte äta natten innan som han brukade annars. Han såg frisk ut annars, dock mager. Får skaffa en ny Histrio senare tror jag dock, för det var en väldigt fin fisk.

Fisk har jag köpt dock, mot vad jag tänkt mig så har jag köpt ett par Occelaris clowner nu. Kunde inte hålla mig och skulle de bli för aggresiva i mitt kar så har jag ju ett dubbelt så stort nere på akvarieföreningen de kan förpassas till. Så nu är de inkoppade och simmar glatt i mitt kar. Den ena har lite uppspända gälar dock, men de äter och simmar energiskt så det ska nog ordna sig hoppas jag.

Jag har även bytt min korallia nano pump mot en Tunze 6025 pump så nu är det bra drag i burken. Ytan är riktigt livlig. Här ska syresättas!

Räkorna stormtrivs med, jag har sett de släppa yngel tre gånger nu sedan jag skaffa de, huj vad de ynglar av sig. Har inte sett någon som ens i närheten av överlevt första natten dock, inte för att jag förvänta mig det iofs. Inga glasrosor har jag kvar heller.

Min Euphyllia som hade problem( tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41796-Ledsen-Euphyllia-taskiga-r%E4kor ) med verkar bättra sig faktiskt. Den fick bo i sumpen i en vecka och är nu tillbaka i karet och ser faktiskt bättre ut än innan jag stoppa den i sumpen. Hoppas den fortsätter må bra. Dela sig har den börjat göra iaf. Även min Ricordea har delat sig. En liten är redan i karet nu och ännu en ser ut att vara på väg. Min sinularia ser bra ut den med, hoppas den växer sig riktigt stor :-)

Jag har även skaffat mig en skummare nu, jag har dels haft ideér om vattenbyten och ATS och skippa skummare. Men cyanon och slemalgerna fick mig att ändra min åsikt så nu är det skummare tills jag orkar bygga en ATS eller hitta något annat bra. Skummaren är en Aqua Medic miniflotor med en Schego optimal luftpump till. Har inte det mest respektabla anseendet i världen men den verkar lovande. Skummar redan lite grann och är framför allt i princip ljudlös, underbar luftpump. Är inte riktigt säker på hur jag ska installera den dock men den verkar fungera som den är nu så så får den vara tills vidare...

Jag tog en bild på min sump med för övrigt. Jag har grejat lite med den. Jag hade bland annat en fundering ett tag om bottenfilter i sumpen( tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41361-Bottenfilter-i-intern-sump ) och tog och verklighetsgjorde den tanken. Jag gör rent filtermattan varje vecka när jag gör vattenbyte och det brukar gå ut en del skit varje gång så den fungerar nog lite grann iaf :-) Jag har även satt upp en uppriven korsstygnsmatta med som synes, inte så vackert kan nämnas... Jag satte upp den mest då Histrion tyckte det var vansinnigt roligt att hoppa ner i sumpen. En gång var ok men då jag var tvungen att fiska upp stackaren fem gånger samma dag så fick det vara nog. Nu sitter mattan där och jag har låtit den vara lång då alger visade sig gärna växa där. Egentligen är den från mitt ATS projekt som jag inte orkat ta tag i, den fyller knappast något ATS funktion såhär men den gör nog lite iaf. Lätt att skrapa alger ifrån. Det är belyst med en glödlampa nu men ska nog byta det mot något lämpligare snarast... Mina klädnypor är badass med, jag vet.

post-5646-14468922766813_thumb.jpg

post-5646-14468922766975_thumb.jpg

post-5646-14468922767174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummar gör den iaf :-) Mmm, klegg. Ganska blöt skummning nu, ska låta den gå in under helgen sedan ska jag se om jag kan ställa in den så jag får den här geggan andra här postat bilder på, det borde bli bäst då jag inte är hemma varje dag. Har sänkt skummaren lite efter den där bilden med. Dock får jag en del mikrobubblor i karet. Fast det hade jag egentligen innan skummaren med faktiskt...

post-5646-1446892277124_thumb.jpg

post-5646-14468922771456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet av skummare är min WG310. folk här skrev att den inte skulle skumma så bra men nu skummar den mycket bra enligt mig och för att kosta 300 kr :)

för att den ska skumma så bra som möjligt försöker jag höja den lite så det bara är någon cm vatten upp i "röret" i skummarkoppen. då tar det längre tid för skummaren att bygga upp ett tillräkligt kletigt klegg för att skummet ska komma upp och ner i koppen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Karet tuffar på här, jag gormar och svär åt cyanon i karet. Bekämpningen mot den är svår att säga hur den går. Men det känns som om den går långsamt framåt, de röda slemalgerna verkar ge med sig iaf, de har ganska klen spridning nu. Cyanon verkar dessutom tyvärr ha satt sig på två av mina koraller, min sinularia och min ena knapp fragg. De ser oerhört ledsna ut nu, får se fall jag kan suga bort cyanon försiktigt och hoppas på det bästa. Kalkalgerna verkar frodas iaf, något bra.

Skummaren har fungerat bra tycker jag, fast den har börjat tappa effekt lite nu men det kan bero på att stenen börjar bli "sliten", ska köpa en ny sten och byta så blir det nog fart igen :-) Köpte flera stenar till men det visa sig att de stenarna jag köpte till var för stora för skummaren så bara orginal stenen som följde med passade.

Mitt KH låg lågt med enligt salifert test och efter tips från lite lokala akvarister så har jag börjat med kalkvatten, det droppar jag i nu som det är men jag har tänkt investera i en osmolator från Tunze som pumpar i det istället. Jag ser i princip bara till karet var varannan till var tredje dag just nu i genomsnitt och har svårt att hålla ersättningen av avdunstat vatten bra pga det så jag tror att en osmolator kan hjälpa mig att stabilisera värdena i karet och därmed förstärka karets allmäna hälsa.

Jag har lite problem med microbubblor i karet med, egentligen bryr jag mig inte jättemycket men det är ändå lite irriterande då jag inte kan säga vart de kommer ifrån. De har alltid varit där dock, sedan jag fick ny sten tror jag för månader sedan. Jag prova sätta in i ett innerfilter temporärt i karet för att dels få bort cyano jag rör upp och kanske även ta hand om bubblorna men bubblorna verkar det inte rå på.

Fiskarna och räkorna är glada iaf, pepparmintsräkorna har blivit väldigt mycket djärvare och det är väldigt vanligt nu att se de spatsera omkring mitt på ljusan dag, i början såg jag de nästan bara på kvällen. När maten serveras med så blir alla tokiga. Fiskarna verkar med glada, de verkar flyttat in i en grotta i revet. När min goby levde hängde han med i den grottan, det kommer kanske bli slagsmål om den när jag fått i fler fiskar i karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min kamp mot cyanon fortsätter! För tillfället så leder nog jag faktiskt, jag suger upp cyanon med en luftslang varje vecka. Jag har även börjat tillsätta nitrat till vattnet efter tips i en tråd jag startade( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42840-Vart-kmmer-min-onda-cyano-ifr%E5n ). Det i kombination med att dra ned ljuset är min plant. Nitratet ska hjälpa mina andra alger att kriga och förhoppningsvis vinna mot cyanon, så tar jag hand om de algerna sedan.

Neddragningen av ljuset verkar vara uppskattat av mina koraller iaf som verkar mer öppna än de var innan, de var nog inte helt vana vid det starka ljuset. Får vrida på det långsamt under en längre tid så de har en chans att vänja sig.

Tillsammans med andra medlemmar i Skövdes akvarieförening så har vi besökt en radda av Göteborgs akvarieaffärer och flera av de med saltvatten, Herkules Zoo, Marinakvariet och Ciklidhuset. Det blev bara på den sistnämnda som det blev något inköp på dock. Där köpte jag och min flickvän tre fiskar till vårat kar och fem kilo ny levande sten.

Det blev en Bicolor Blenny, en Gobiodon Histrio och en Gobiodon Okinawae. Histrion verkar mest chockad över akvariebytet dock från affären, hoppas han kommer trivas så småningom. Nu gömmer han sig någonstans. Men Blenniden tog genast min fina konstgjorda grotta i besittning och Okinawae verkar utforska försiktigt i karet.

Med den nya stenen så scapea vi om karet med och slängde ut lite av de mindre stenarna innan och behöll de större stenarna. Väldigt nöjd med resultatet. Får se om det kommer upp något roligt ur stenarna vi köpte med.

post-5646-14468923085108_thumb.jpg

post-5646-14468923085255_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det verkar vara en härlig fisk. Han blev lite stressad tror jag när vi möblerade om och tappa lite färg. Men nu ska det bli lugnt i karet så nu kan han få sitta i sin grotta och mysa i fred. När eremiterna går för nära ingången så petar han ned de, haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet går vidare, nitrat tillsätts ännu. Om det gör någon skillnad behövs nog mer tid till men cyanons frammarsch verkar ha minskat dock. Förhoppningsvis håller det i sig, alger vill jag ha istället. För det finns det ju roliga djur som äter, roliga djur som äter cyano det vore verkligen något...

Eremiterna verkar hitta mycket att käka iaf nu verkar det som. Efter att de tyckts gått på sparlåga i många veckor har de börjat slita upp något ur stenarna och stoppa i munnen, roligt att se. De käka dock även upp en av mina nassarius snäckor men den snäckan såg konstig ut sedan innan så det var nog bara eremiterna som avslutade jobbet.

På korallfronten ser det ljusare ut än på ett tag. Min sinularia och rosa knappar som jag nästan gett upp hoppet om har gjort come-back. Sinularian som var halvt övervuxen med cyano sög jag försiktigt bort cyanon ifrån. Efter det ömsade den och ser bättre ut än någonsin. Den kanske gillar mitt nedragna ljus lite med. Knapparna verkar gjort en liknande revolt. Jag har skaffat lite fler fraggar med på olika håll och tanken är att ha många näringsförbrukare i karet som kan konkurrera ut cyanon och följa upp mina tankar om ett korallfyllt rev :-) Mest mjukisar för det är de jag gillar mest. Mjuka koraller ska det vara...

Fiskarna verkar må bra med allihopa, alla äter artemia. Speciellt blenniden som äter som ett vilddjur. Histrion är min tveklöst skyggaste invånare men det ändrar sig nog när han blir mer trygg. Glad över att ha skaffat en ny, sorgen när min förra dog var stark...

Lite rolig teknik med, jag har köpt en Tunze Osmolator för att slippa oroa mig för att inte vattennivån i sumpen ska springa iväg när jag måste vara ifrån karet några dagar, och att man antagligen påverkar karets kemi rätt kraftigt om man måste fylla på kanske 5-6 liter på en gång istället för lite i taget. Än så länge väldigt nöjd. Ska bara hitta något lämpligt sätt att dosera kalkvatten med den också. En dispenser verkar gå bygga själv. Eller skulle det egentligen räcka att droppa i något liter kalkvatten varannan dag eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att det verkar ordna sig med cyanokriget. Att dosera in kalkvatten med hjälp av påfyllnadsvattnet är ganska lätt. Man blandar bara upp kalciumhydroxiden i påfyllnadsvattnet och ser till att inte altför mycket luft tränger in (luft = koldioxid). Claes_A och jag har beskrivet metodiken några gånger. Finns i Claes tråd om jag inte kommer ihåg fel. Problemet med den metodiken är att det lätt blir för högt av både KH och Calcium om man inte har några förbrukare. Styr gärna så påfyllningen bara sker nattetid (mindre risk för högt pH)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi säger att vi minskar koncentrationen då? Jag köpte kalkvattenpulver från aquamedic men det verkar ju ha samma enkla recept som allt annat kalkvattenpulver. Med det löser jag 2 ml pulver per liter vatten. Om jag istället löser 1 ml pulver per liter vatten så kommer väl kh och calcium stiga långsammare istället vilket kanske kan vara mer fördelaktigt då jag trots allt inte har någon masskonsumption(fast värdena var något låga vilket var orsaken till att jag började). Så kan jag istället öka dosen om jag senare märker att det behövs.

Nackdelen med att ha pumpen direkt i kalkvattnet är ju att pumpen som fyller på vattnet kommer gå sönder fortare så som jag läst det. 9-12 månader har jag hört livslängden förkortas till om man kör påfyllnadspumpen direkt i kalkvatten. Men om koncentrationen är lägre borde ju den tiden öka något iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid och kalciumoxid har en väldigt dålig löslighet i vattnet och verkan av det blir snabbt förstört om det förekommer koldioxid. Då bildas kalksten. Därför när man använder lite av pulvret så måste man se till att det är lufttätt eller att all luft som har tillträde till behållaren filtreras igenom en koldioxidfälla. Claes trick - han använder ingen koldioxidfälla utan allteftersom vatten pumpas ut ur behållaren kommer ny koldioxidrik luft in - är att han överdoserar kraftigt så att det löses nytt när koldioxiden förbrukar det redan lösta. Så en minst en tesked till en liter vatten är att rekommendera. Jag använder en slangpump (aquamedic) och har därför inte detta problem med pumpen. Det som händer är att kalksten fälls ut på pumpen och om du rengör det i lite utspätt saltsyra eller relativ stark ättika då och då så funkar det nog också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...