Gå till innehåll

Mikotos andra kar, 80L


mikoto

Rekommenderade inlägg

Tiden går fort här och karet går på.

Sedan sist så har tyvärr min Bicolor Blennid dött( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43256-Sjuk-Bicolor-Blennid ). Min Gobiodon Histrio är även den missing in action. Vet inte riktigt hur den har det, den kan mycket väl leva någonstans ibak för den har varit supergömmig. Men jag fruktar att det tyvärr inte är så.

Min Gobiodon Okinawae är pigg dock, den har fått för sig att det här med koraller, det är något det. Den verkar för tillfället mest sugen på att bo i min sinularia, vilket sinularian inte verkar ha något emot. Men den hoppar även ibland till en av mina nya mjukoraller och spanar lite där.

Jag köpte fyra fraggar för ett tag sedan och två av de har tagit sig bra i karet än så länge iaf. Ett kenya träd och tror den andra är en sacrophyton. Men den kan vara en Lobophytum med... Jag köpte två andra mjukkoraller med fast de har inte verkat trivas riktigt lika bra, men jag ger de tid. De kanske hoppar igång rätt som det är.

Min ricordea yuma visade sin tjusigaste sida idag iaf, så snygg har den inte varit på länge! Å vilken färg den kan ha. Dens två avkommor ser bra ut med, den ena ser ut som en riktig liten mini ricordea nu.

Mina clowner trivs de med, de har nog växt en bit sedan jag köpte de tom. Den ena har fortfarande lite uppspärrade gälar men är å andra sidan numera störst så det verkar den inte lida av. Enda fiskbesväret nu är dock att gå min goby att äta något annat är artemia, jag måste hitta något bra foder. Tills vidare matar jag alltid med granulat en stund och ser om gobyn tar något. Annars får jag ge lite artemia så han inte svälter ihjäl. För det äter han som en häst.

Får se om jag kan ta några bilder imorgon. För det saknas lite bilder i den här tråden. Min kamera och flygande skräp i akvariet motarbetar mig något tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, jag har förstått det så med. Det verkar som om Okinawa gobyn börjar fundera på om det går konvertera till mjukis istället. Men det kan mycket väl vara så att fiskarna vantrivs av att inte ha sina "värdkoraller" och jag ska nog undvika att köpa en eventuell ny Histrio innan jag kanske kunnat plantera in och få en acropora åt den att trivas.

Iofs är ju inte det en garanti för att fisken ska se den och älska men den får ju helt klart roligare förutsättningar till ett liv i mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missa ditt svar, hinner inte nätet så mycket som man borde :-)

Har nu plågat min kamera till gränsen och lyckats få någon bild iaf som går se på.

post-5646-14468923386275_thumb.jpg

Två bilder på Okinawa gobyn iaf, här bor han. Mest i Sinularian. Han suger sig fast i toppen på den med sin sugkopp och spanar :-) Min sinularia har repat sig rejält från när jag fick den och har visat goda tecken på tillväxt, så snart kan nog gobyn sitta mellan grenarna med. Annars softar han lite på min nya mjukis frag. Jag är våldsamt kär i mjuka koraller :-) Den här nog en av mina favoriter i karet just nu, hoppas den trivs och växer till sig.

Ni ser även en av mina mjukisfraggar där med, jag är osäker på hur den mår då den inte gör så stora livstecken överlag. Men den har ändå lite färg och verkar pumpa upp sig lite. Den visar även hur jag "fäst" den för tillfället. Den har flygit loss otaliga gånger för mig, jag är hemsk när det gäller att fästa koraller och kenya trädet på samma bild var en mardröm. Fast kenyaträdet växte fast tacksamt när den fick stå lugnt i sumpen iaf. Så det löste sig :-)

post-5646-14468923386505_thumb.jpg

Här är en överblicks bild av karet, jag har filtervadd runt pumparna nu om ni undrar för att suga upp all den skit som for omkring hela tiden, än så länge verkar det fungera faktiskt till min stora glädje :-) Satte dit den idag och ska bli kul att se imorgon hur det ser ut.

post-5646-14468923386675_thumb.jpg

Här är mina yuma ricordeor med, det är svårt för min kamera att fota så långt in och bilden blir bara överexponerad känns det som. Jag har för närvarande tre yumas och en fjärde verkar vara på väg :-) Den stora knoppar gladeligen av sig. Just nu verkar den stora hålla på att flytta sig bort till en ny sten för att sprida sina undersåtar. Han sitter mitt emellan två i närvarande stund.

post-5646-14468923386899_thumb.jpg

En bild på min tångräka med, hans två polare försvann ganska fort men den här har stannat kvar hela tiden och simmar gladeligen runt och pickar lite på algerna i karet och slåss om artemia när det vaknas. Det vore nog kul egentligen att ha ett litet västkust kar med sådana här i och någon liten tuff och enkel strandbiotop :-) Men tills vidare får han bo här.

post-5646-14468923387067_thumb.jpg

En bild till med på mina rosa knappar och min ena mjukisfragg med. Mjukisen fick jag ganska nyligen och jag var ganska säker på att den dog, men den verkar faktiskt repa sig till min stora glädje, den skickar ut polyper lite försiktigt och vävnaden ser bättre ut varje dag. Håller tummarna! Mina knappar är extremt tempramentsfulla, det är väldigt ovanligt att de är fullt utslangna. Precis vad det är som de gillar eller inte gillar vet jag inte. Pga mina problem med skräp som flyger omkring har de kanske irriterats. Om jag får bukt med det så kanske de hoppar igång igen. Hoppas det då de här är väldigt fina. Mjukisen är en lögn att limma för övrigt, jag måste göra något fel för den här har jag limmat fyra gånger nu men den släpper alltid efter någon dag då den är så slemmig. Så nu har jag spännt fast den lite istället med ett sådant band som på bilden. Det verkar fungera, och sitter inte lika hårt som ett gummiband gör.

post-5646-14468923386092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade göra en kort film av akvariet med min evigt onda kamera :-) Jag satte på lite hemsk musik från en av mina andra hobbys. Bildkvaliteten lämnar tyvärr ganska mycket att önska.

Under helgen så har min korall som troligtvis är en Lobophytum compactum visat stora trivseltecken och ser bättre ut än den någonsin gjort tidigare :-) Men min andra korallusling som verkar vara en sacrophyton har rymt! Inte ens fastkjedning fick den att tygla sig till stenen! Nu vet jag inte vart den gömt sig. Får se om den dyker upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge haft mina sladdar i ett stort trassel på golvet, vilket inte är bra, det brukar sväras ganska mycket när det vankas vattenbyte. Så jag köpte lite grejer på clas ohlsson och fixa saken och nu är jag ganska så klar till slut :-)

post-5646-14468923480803_thumb.jpg

Här är insidan av skåpet, här har jag monterat min belysnings elektronik. Min drivare, en kopplingsplint och en... potentiometer :-)

post-5646-14468923480586_thumb.jpg

Här är sidan av mitt skåp utifrån, tyvärr är det en ganska rörig bild ändå då alla sladdar går som de går. Får försöka snygga till det på ett sätt som möjliggör att allt inte är permanent fixerat men ändå prydligt. Men att ha allt från golvet är oerhört skönt, det går ut en karm över med så att det inte ska skvätta vatten på eländet så lätt. Här sitter även min osmolator och "vattenpåfyllningstank", en 10 liters hink. När jag får tid och ork ska jag sätta in ett 60 liters akvarium eller så i skåpet och dela upp det i två fack. Ett för vattenbytes vatten och ett för osmolatorn, då slipper jag ha en hink brevid.

Osmolatorn är badass för övrigt, lite dyr för en arbetslös men värd varenda öre...

post-5646-14468923480388_thumb.jpg

Här är andra sidan av min potentiometer, det är min dimmer då till belysningen. Här är den mest provisoriskt monterad. Planen är att märka plattan med tydliga steg så man kan kontrollera belysningen lite mer vetenskapligt istället för att känna sig fram :-) Just nu har jag en 9V adapter som används till dimning och fläkt på LED rampen, det skulle nog vara en 10V egentligen. Men det blir ett framtida projekt om det behöver ändras. Jag kör inte dimmern fullt nu ens iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i Mariestad igår och besökte Exotic Zoo. De hade lite roliga saker som de brukar ha, pyamaskardinal hade de bland annat som jag var ganska sugen på. Var kul att se en sådan på riktigt och inte bara på bild. Men jag vill nog fundera mer innan och jag vill nog nästan hellre ha bangai kardinal i det här karet. Jag fick med mig en hyffsat stor turbo snigel dock och koppa in i karet.

Den har dessvärre hållt sig ibak där kamerans lins inte når så ingen bild idag men han verkar trivas med att klippa mina alger i karet :-) Min första turbo snigel, har lite andra snäckor i karet men inte turbos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är här grönalgs explosion! Trådiga gröna alger växer som bara den :-) Egentligen är jag ganska glad då jag faktiskt tycker de är relativt fina, men jag vill hålla nere beståndet för de ska inte få breda ut sig på bekostnad av mina koraller.

Jag behöver fler betare till mitt kar, en sjöborre av Diadema slag är nog den som är högst på önskelistan men även eremiter och turbos vill jag införskaffa några av. Tyvärr är det ont om betare här i närheten och den eländiga kylan hindrar mig från att kunna beställa hem. Får väl skrapa bort och suga ut en del tills jag kan åka till göteborg nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering här igen. Algerna växer som ogräs här i karet men jag har fått en del nya invånare nu iaf :-)

Mest koraller ännu men förhoppningsvis har jag även en Magnifica goby och en pistolräka på ingång så småningom.

En överblicks bild på mitten av karet till att börja med

post-5646-14468923860044_thumb.jpg

Här är det mesta av det nya faktiskt. Två Kenya träd syns bäst, det smala till höger är en fragg jag köpt innan. Brevid Kenya träden är en liten mjuk korall. Det ska tydligen vara en Sinularia, brassica är den jag tycker verkar mest lik isf. Får se om den växer till sig, den verkar inte ha mycket till polyper ännu dock. Den som lever får se :-) Längst till höger på bilden syns mina nya knappar som är lite större och gröna i färgen. De retar sig lätt på när räkorna rör de dock och jag misstänker att det är en bidragande orsak till att de inte är så öppna ännu.

Överlag verkar inte knappar gilla mitt kar så mycket. Jag har fyra sorter nu i väldigt olika delar av karet men ingen av de ger något större trivseltecken. En av sorterna har jag haft från början att jag starta mitt första akvarie. Där såg de glada ut en dag sedan dess har de mest krupit ihop mest. Trots det har de växt ut nya polyper. Är inte jätteförtjust i knappar egentligen, men jag vill gärna att de ska trivas ändå. De större gröna knapparna är fina dock. De hoppas jag tar sig.

På bilden finns även en av mina nya invånare som inte är ett koralldjur med. Min sandvändande sjöstjärna. Jag vågar dock nästan erbjuda pris till den som kan peka ut vart på bilden den ligger :-) Hoppas den ska trivas i mitt akvarie, annars får den väl flytta. Väldigt roligt att ha en lite större stjärna dock. Får knäppa en bild om den smyger på glaset igen snart.

post-5646-14468923860404_thumb.jpg

Jag fick även en Sacrophyton fragg som jag redan älskar. Jag är vrålförtjust i sacros men har ännu ingen större än en enkrona. Men den här visar trivseltecken tycker jag så den hyser jag stort hopp om :-) Den ska nog få en bättre position dock kanske, den står lite skymt nu även om den får ljus på sig tveklöst.

post-5646-14468923860493_thumb.jpg

Jag flikar även in en bild på min tidigare sacrophyton frag som faktiskt äntligen verkar viljat fästa sig och även gör trivseltecken genom att flexa polyperna. Iom detta så har alla mina fina fraggar jag köpte av Robbyn här på guiden tagit sig :-) Jag är ingen höjdare på att pilla in fraggar på stenar ännu och den här sacro fraggen har utstått ganska mycket lidande av mig men nu så! Nu ska här växas.

post-5646-14468923860284_thumb.jpg

Postar en bild med på min Lobophytum som flexar sina polyper stiligt. Väldigt fin korall med jag ser fram emot att se på hur den växer upp.

post-5646-14468923860599_thumb.jpg

En fin Rhodactis har jag med köpt. Ursäkta den hemska bilden. Den verkar trivas och om inget annat så är den våldsamt tjusig. Min gamla Ricordea ser ut att trivas mer för varje dag också. Den flexar bara ut sig mer och mer, den har släppt fyra avkommor nu med. Fast en av de ser riktigt ledsen ut pga att algerna ser ut att tränga ihop den.

Algerna i karet just nu är oroväckande. Jag avskyr de inte på något sätt, men jag vill inte att de ska växa på bekostnad av mina koraller. Jag behöver en bunt betande djur, men utbudet här är snålt. Hoppas kunna göra en resa till ciklidhuset snart. Då kanske jag kan få med en spännande sjöborre hem tillsammans med eremiter och snäckor :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet går vidare.

Jag tog emot en döende stenkorall för ett tag sedan med som jag glömde skriva om i förra inlägget. Den dog nästan omgående dock. Om den någonsin hade någon chans att överleva vet jag iofs inte egentligen. Nu står det ett skelett ibak på revet iaf.

Jag rensade ut en del alger idag iaf, huvudnumret! Till min stora glädje var det mycket lättare att slita ut alger än jag trodde så det här kriget ska nog gå att vinna. Trådalgernas utbredning verkar stannat av för övrigt. Får se vad som händer. Jag har två glasrosor nu med då vi pratar pest. Jag fick med några stycken med alla utom dessa två försvann över natten. Gissar att mina räkor frossa i sig de. De här två sitt mer dumt till, men de ryker nog så småningom. När det är skett sedan så kommer nog pepparmintarna flytta ut.

Min Euphyllia ser ganska risig ut, pepparmints räkorna har jag sett dra i den. Om den är ledsen för att pepparmintarna river i den eller om pepparmintarna river i den för att den ser ledsen ut vet jag inte dock. Svår fråga. Ska prova flytta min LPS till akvarieföreningen iaf, den kanske kan ha större chans där. Mildare flöde, mildare ljus, mildare kamrater :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär! Nya invånare igen här, alltid roligt då det är så svårt att veta när man kan hitta något bra nästa gång :-)

En fisk och en räka. Fisken är en Nemateleotris magnifica som för tillfället är karets längsta invånare, han ser ut att ha gott om simutrymme dock och jag hoppas fisken ska trivas här hos mig. En del skriver att de här lätt hoppar, ska kanske fixa ett litet skydd där mitt kar inte är täckt och lägga nät där. Fin fisk.

Räkan är en pistolräka, jag är inte säker på art men det ser ut att vara en Alpheus bellulus. Stor är den iaf, den såg lite småstor ut i påsen och när den kom i karet fick den de andra invånarna att se ut som dvärgar :-) Sicken best med klorna. Gräver gör den redan för det flyger ganska mycket skit i akvariet. Knäpper gör han med, nästan så man blir rädd trots att jag läst på mycket om de innan. Fin räka iaf, ska försöka hitta en goby åt den att bo med.

Bilder kommer förhoppningsvis imorgon, nu är det natt i karet.

Min stjärna var uppe en sväng med, den är väldigt fräck att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de flesta får väl mat när jag slänger i mina klumpiga nävar med foder :-) Så han ska inte gå hungrig hoppas jag. Okinawan tror jag är ganska säker dock, den brukar sitta högre upp på revet.

Halva karets sand är omplacerad sedan natten med och det yr skräp överallt, min blå filtermatta är numera grå så det verkar som om det fastnar mycket där som tur är :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Två veckor sedan sist, usch vad tiden går fort. Inga bilder idag tyvärr.

Min okinawa goby har försvunnit, sista dagen jag såg honom var han inte sugen på att käka och sedan dess har jag inte sett stackaren. Nu har tre av tre försök att hålla gobiodon arter gått snett för mig och jag sitter ganska ledsen över saken, de tveklöst en av mina favoritsorter av fiskar. Jag tror inte jag skaffar någon mer gobiodon till det här karet men jag fungerar på att starta något litet sps kar någon gång och då ska jag helt klart försöka mig på de här igen, med mer info då. Något måste jag ju göra fel...

Mina två tångräkor är bort nu med, de var ganska närgångna ofta så de kanske reta upp pistolräkan en gång för mycket. Fast pistolen åt inte upp de, det gjorde pepparmintarna ett bättre jobb med.

Annars tuffar det på, algerna växer som den och jag har börjat få lite cyano igen. Så nu doserar jag nitrat igen efter en tids uppehåll. Så får vi se vad som sker :-) Annars verkar korallerna i sin helhet må bra, min ena knappkoloni är väldigt ledsen dock.

Mina stora knappar som var gröna innan har nu blivit bruna med, det är mystiskt, annars verkar de trivas. Jag kanske har höga näringsvärden i vattnet som gjort detta? Ingen aning men så är det, men så länge de växer och är glada i övrigt bryr jag mig inte riktigt faktiskt.

Stora alg räder får verka tills jag får tag på betare, förhoppningsvis kan jag svänga förbi Göteborg snart. Vill helst ha en sjöborre men måste veta vilka sorter som är bra. De har inte inne diadema eller globus på ciklidhuset iaf enligt hemsidan och de är de två sorterna jag tittar helst åt. Fast diadema verkar kunna växa ur mitt kar och det är ju inte helt party.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag kände jag att det var fotodag, så jag skrapa framrutan och gjorde ett försök till att fota. Fota är roligt men tyvärr blir aldrig mina resulat särskillt roliga och får mig oftast att klia mig i huvudet. Men någon av bilderna går det nog tyda vad det är på :-)

post-5646-14468924333457_thumb.jpg

Här är mina kenya träd, den till höger köpte jag som fragg först men den har nästan växt ikapp de andra två jag fick tag på senare. Jag tror en av de till vänster håller på att dela på sig. Spännande värre för mig :-)

post-5646-14468924334229_thumb.jpg

Här är en liten underlig fragg, det ska vara en sinularia sa han jag köpte den av. Ska bli kul att se hur den blir när den blir större :-) Anspråkslös färg men rolig form.

post-5646-14468924333692_thumb.jpg

Min favoritkorall ännu i mitt kar, ska vara en lobophytum. Kontrasten mellan polyperna och kroppen är så härlig. Det är väldigt tillfredsställande att se den med då det var en mardröm att fästa den ;-) Tog mig över en månad... Bakom den sitter de enda knappar jag haft ännu som visat någon form av tecken på att de trivs. De är stora och ska vara gröna men de har börjat bli bruna. Men de är lika fina ändå :-) Här växer det en del cyano dock, men jag suger upp den med jämna mellanrum och knapparna verkar inte bry sig så mycket.

post-5646-14468924333784_thumb.jpg

En läderkorall, tror det är lobophytum det med, fast av annan sort. Den här är den korallen som växt mest i mitt kar ännu. Den är spännande och fin :-) Var även en dröm att fästa. Mm, bra korall.

post-5646-14468924334147_thumb.jpg

Här är mina ricordeor, den stora har jag haft sedan jag fick majoriteten av all min sten. Den har börjat bli större och större vilket är ett trevligt tecken. Den har även lämnat fyra avkommor ännu. De växer på en sten där de slåss med alger dock men jag hjälper de så ofta jag kan och de verkar klara sig bra trots trängseln med algerna. I bakgrunden skymtar en liten fragg med, jag tror det är en sarcophytum. Jag trodde den var för evigt förlorad i över en månad. Sedan flöt den fram ifram och jag lyckades fästa den. Nu sitter den där. Hoppas den blir stor och rolig :-) Den ser tuff ut redan nu. En av mina små eremiter sitter där med framför ricordean om man tittar noga :-)

Överblicksbilder är alltid roliga men tyvärr har jag jättestora problem med att ta de. Det blev två här, en med blixt och en utan. Båda ser ganska deprimerande ut dock. Usch och fy, riktigt så illa ser det inte ut på riktigt.

post-5646-14468924334023_thumb.jpg

post-5646-14468924333907_thumb.jpg

En bild till på min bästa skrapa för rutan :-) Magneten må vara bekväm men den rår inte på kalkalgerna och hårda gröna alger. Då är den här en räddning.

post-5646-14468924333324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Igår rensades det alger igen här som vanligt. Lite tråkigt men det går. På den positiva sidan så får jag ganska mycket alger med när jag rensar och det borde i sin tur hjälpa mig få ordning på vattenvärdena då ämnena försvinner ut ur karet.

Jag har beslutat att testa ta ut min ena 6025 pump med, så nu har jag bara en i karet men flödet ser väldigt bra ut fortfarande och nu kan jag även rikta pumpen mer nedåt i karet. Förut så var de kraftigt vinklade upp för att inte röra runt precis allt i hela karet. På ännu en plussida så är ytan mycket lugnare nu med vilket gör att man får bra insyn från ovan karet. Snyggare helhetsintryck med faktiskt, det var nog inte så snyggt att ha pumpen så nära framrutan egentligen.

Jag funderar på en ny skummare med, skulle dels vara kul att prova en annan och det vore skoj med en som jag kunde ha i den interna sumpen och få bort ytterligare teknik från huvudkaret. Jag har till och från funderat på att bygga en ny belysning med. Ljuset nu verkar bra men spridningen är sådär, vill ha mer ljus i kanterna. Detta blir mer långvarit funderande dock.

För övrigt har jag inte sett till min pistolräka eller turbo snäcka på en månad nu. Jag såg en upp-och-ned vänd pistolräka långt inne i en grotta men jag var osäker på om det inte var en ömsning. Men funderar allt mer på om det kan varit något värre... Dock knäpper det en del i karet ibland, det låter inte som det knäppandet jag hört från räkan mest men man vet aldrig.

Turbon vet jag inte vart den är, den var ju ganska stor ändå så man borde ju se skalet iaf om den kolavippat. Den kanske ligger längt bak någonstans där jag inte kommer åt.

Jag fick en skoj bok med i julas förresten som jag kikar i ofta, den här:

post-5646-14468924498645_thumb.jpg

Den skulle jag gärna rekommendera :-) Kanonfina bilder, hyfsat matig och individuell text till alla fiskar med. Den har ganska stor fokus på fiskar som ska gå bra ihop med koraller så det är väldigt få fjärilar tex med, men väldigt trevlig att läsa annars. Mattips och storleksrekommendationer på kar med så det blir lätt att hitta något som passar.

Nästan bara fisk dock, så man får komplettera med korall och lägre djurs litteratur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag försökt testa mitt vatten lite, resultaten blev nog lite blandade då jag fortfarande inte är överrens med alla sprutor, droppar och pulver. Jag testa hårdhet, calcium och magnesium.

KH: Ca 9.2 ( salifert )

Ca: Ca 470 mg/l ( Tropic Marin )

Mg: Ca 1120 - 1220 ( Tropic Marin )

Mg var tveklöst svårast att mäta då den mättes på samma vätska man listat ut Ca med, vilket gör att ledet blir längre och att något fel gjorts på vägen större... Samt att färgskiftningen där kändes otydlig, därav det stora spannet... tyvärr.

Jag litar inte blint på testerna men om jag skulle tro då så skulle mitt mg vara för lågt och Ca för högt, KH verkar vara på en rimlig nivå. Jag är inte förtjust i att testa, borde upprepa varje test flera gånger egentligen för att kunna minimera mätfel men annars känner jag mig inte så mycket klokare än innan. Men mitt KH är högre nu än sist jag mätte, det känns positivt iaf. Någon nytta gör kalkvattnet... Eller mycket om Ca stämmer.

Jag har annars börjat blanda nytt vatten nu för morgondagen. Planen är att kriga ordentligt mot algerna nu i veckan, jag hoppas jag orkar ta tag i det. Rediga vattenbyten väntar iaf, nu ska vi se om vi får fart på det här...

Pistol och Turbo fortfarande borta vad jag kan se, men något knäpper i karet på nätterna främst, frågan är vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu var första alg rensningen genomförd iaf. Den var inte så kul men resultaten blev ganska ok. Algerna lossnar både lätt och mindre lätt, vissa stenar sitter de jävel på så de blev mest snaggade men jag fick bort relativt mycket ändå. Bytte 36 liter vatten med, mindre än jag tänkt mig men det blev nog bra ändå. Jag sila av två hinkar vatten och hälde tillbaka i sumpen för att ha lite mer vattenhöjd att jobba med. Får göra en rensning till imorgon, den blir nog mer finputs då jag missat lite här och där. Ska rengöra filtermassan i sumpen med då så får jag bort en del skit som ligger där som kommer brytas ned annars.

Måste säga att det blev ljust som fasen i karet nu dock, hade glömt hur mycket ljus algerna käkar upp med sina mörka färger :-) Alla koraller verkar glada med, utom mina skivor, de är vrålilskna. Speciellt min stackars rhodactis som precis börjat må bättre igen efter en tids depression, då kommer det här eländet. På bilden ser ni att min ena clown sitter och glor på en alg sträng som hamnat över anemonen. Den tugga den försiktigt bort sedan. Så kan det gå.

En dålig bild på hur det ser ut nu:

post-5646-14468924859547_thumb.jpg

Blev lite lätt omöblering med, nu går det nog stapla lite fler koraller i framtiden iaf. Ingen syn av turbon dock, han är nog död och begrav av pistolräkan innan han eventuellt grävde sin egen grav.

Fasen vad gött att det äntligen börjar bli lite värme ute, då kan jag nog ta tåget ned till göteborg och köpa lite nytt till karet :-) Några fiskar till vore väldigt kul... Och en redig städpatrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 16 liter vatten till idag och gjorde rent filtermattan och sög lite alger till.

Om inget annat så ser pillandet ut att ha gjort korallerna gladare. Kenya träden och Ricordeorna sträcker sig mer än någonsin :-) Jag kanske skulle börja byta en 30-40 liter en gång i månaden istället för 8 liter i veckan, det kanske ger mer effekt till samma mängd salt ungf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Algstatusen här är att algerna återvänder sakta men säkert. Men det är bara köra på så går det nog till slut. Om inget annat så verka det som att korallerna uppskatta rensningen för jag tycker nästan alla ser ut att ha växt på sistone. Min stora ricordea håller på att dela sig med, det ska bli kul att se! Algerna får växa till sig lite till innan nästa rensning, det är helt enkelt mycket lättare att ta ut de när de har en viss längd, då kan man ta tag i de och rycka loss de.

Jag har lite macroalger med i karet, bland annat Halimeda copiosa som jag undviker att ta loss och hoppas de växer till sig :-) För tillfället skuggar min stora Ricordea merparten av de dock men det ska nog ordna sig...

Jag är lite sugen på att prova något nytt, tex biopellets. Ska nog läsa på lite om de och se om det är något att ha.

Jag la även en order på lite nya leksaker till karet hos Drakfisken med. De skickades idag så jag kan nog börja pilla med de nästa vecka, det blir kul!

Nytt levande med! Jag åkte upp till Exotic Zoo i Mariestad med flickvännen och där hade de en fin Halochoeres chrysus( http://se.reeflex.net/tiere/210_Halichoeres_chrysus.htm ) eller banana wrasse som populär namnet är på engelska. Mitt akvarie är väl egentligen i minsta laget för den fisken men jag hoppas den kan trivas ändå här. Om den blir stressad av att det är för lite utrymme kan jag starta upp ett större kar på Skövde akvarieförening och låta den gå där tills jag kan uppgradera hemma.

Just nu så ligger den nere i sanden och filosoferar, väldigt fin fisk annars. Jag har länge villat ha en gylta, var nära att få tag på en six-line wrasse men den gömde sig när vi plocka ut inredningen i karet som den gick i så den följde nog med den nya ägaren att akvariet hem istället. Så kan det gå :-) Får se om jag kan fånga den på bild när den blivit djärvare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt liv! Igår var jag och tjejen nere i Göteborg och köpte ett lass levande på Ciklidhuset i lerum. Köpte en städpatrull jag hoppas ska kunna vända kriget i mitt kar till min fördel :-) Det blev fem humlasnäckor, fem turbos, fyra stycken eremiter som jag inte är helt säker på. Men jag tror de är Clibanarius virescens. Annars bör de vara Calcinus leavimanus.

Till min stora glädje fick jag även tag på en diadema sjöborre! Den kommer nog växa ur mitt kar med tiden men än så länge så platsar den bra här, så den får flytta sedan när jag uppgraderar så blir det bra. Den har inte gjort någon större visning av sin alg aptit men jag väntar spännt. Om inget annat så är det ett väldigt härligt djur att betrakta. Alla taggar som rör sig i någon kaotisk harmoni...

En fisk blev det med! En Ecsenius stigmatura, min tyvärr kortlivade Bicolor blennid lämna ett stort eftersug. Så jag passa på denna, än så länge har den grävt ut ett litet hål under en sten och sitter där och ser vacker ut. Väldigt liten men härlig fisk :-)

Mina grejer från drakfisken kom i rekordfart med. Jag beställde hem en Bubble Magus NACQQ, Sicce Syncra 1.5 och D&D Reef Paste till det här karet. BM skummaren lät tyvärr för mycket så jag flytta den till mitt kar på Skövde Akvarieförening istället. Siccen verkar lovande, men jag ska fixa lite bättre rördragning till den då jag tror den nuvarande setupen stryper pumpen ganska mycket.

Reef Paste är intresant ännu, fast bara räkorna verkar våga ge sig på själva klutten med pasta ännu. Men korallerna verkar sträcka sig, ska prova köpa lite reef pearls med och se vad som händer. Intresant foder.

Min gula gylta verkar bli piggare och mindre rädd för var dag nu med vilket är roligt att se, fin fisk :-)

Bilder har jag inga av nu... Men det kommer, ska försöka få någon bra iaf, det måste gå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder är ju alltid bilder... :-) Jag lyckades ta två åtminstone så här kommer i alla fall något att färg sätta all text med.

Här är bilder på mina Kenya träd och kringliggande koraller samt min Diadema sjöborre.

post-5646-14468925004836_thumb.jpg

post-5646-14468925004999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ilska mot mina alger stegras varje dag. Jag har köpt två sorters macro alger jag hoppas kan konkurrera med mina trådalger om den näring som verkar finnas i mitt vatten. De kommer nog nästa vecka då det blev ganska kallt den här veckan.

Min tillfälliga lösning på kriget mot algerna blev att ta upp de flesta stenarna ur karet och borsta bort algerna med en tandborste. Det blev ganska bra faktiskt, mycket effektivare än att suga ur de med slang. Om än mer drastiskt. Får kanske köra om det ett antal gånger. Det här hade varit enklare att göra utan fisk och koraller i karet dock. Just nu önskar jag att alg produktionen hade kommit igång betydligt tidigare i det här karets liv. Men det är bara gilla läget.

På den positiva sidan så har jag hittat någon mat min blennid äter! JBL spirulina flingor äter han med ganska så god aptit, om än lite försiktigt ännu. Det är skönt att ha något foder han äter iaf, det andra jag matat fiskarna med har han som regel inte varit intresserad av. Första gången jag får användning av mina sådana flingor, haha. Fast jag får släppa de under ytan, ligger de där uppe och flyter verkar min Stigmatura inte se de öht. Som det är nu så måste de virvla framför honom för att han ska se de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bänk här verkar ge lite svaga tecken på att den inte vill kännas vid titeln akvariebänk. Den sviktar lite lätt, inget akut men det måste åtgärdas. Men ska jag kasta runt karet ändå så är det ganska sugen på att uppgradera karet i sig en bit med.

Jag skulle vilja byta det mot ett 100x40x40 kar istället, för snäppet mer djup och längden. Så borra det och sump till, så kan jag experimentera med lite mer roliga tillbehör i skåpet kanske utan att det arkebuserar min nattsömn helt. Blir nog smärtsamt för plånboken då jag isf kommer vilja uppgradera skummare och ljus med, och antagligen pump med... Får börja rita...

Frågan är bara vart jag ska hitta karet dock, det känns inte som några standardmått, frågan är om det finns någon i närheten som limmar kar bra. Får starta en tråd.

edit. Eller ja, iofs verkar 100x40x50 vara ganska vanliga. Får undersöka vad de kostar, jag vill inte ha den höjden, jag vill hellre ha 50 brett om jag ska kompromissa så. Sedan tillkommer kostnaden för att borra karet om jag köper ett klart, fast det är nog inte så dyrt.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...