Gå till innehåll

En Värld av Liv SVT2 20:00 Måndag 11e april


herrGreen

Rekommenderade inlägg

"Vetenskapsmagasin. Avsnitt 11 av 18. En värld av liv. Filmaren Mattias Klum tar oss med till världens rikaste korallrev. Här i Raja Ampat i Indonesien finns mer än 1400 fiskarter och 600 olika arter av revbildande koraller. Runt om i världen hotas korallreven, men här finns fortfarande ett friskt rev som visar en häpnadsväckande rikedom och där människan i dag lever i samklang med naturen. Men hoten hänger över Raja Ampat: havets försurning, gifter, rovfiske och korallblekning. Mattias Klum vill visa världen vad vi har att skydda innan det är för sent. Även 15/04 i SVT2 och 16/04 i SVT2."

Klart sevärd film! Jag var själv med under produktionen på plats och ansvarade för bland annat dyktekniken. Har 8 sekunders klipp med sist jag tittade.

De här reven är sagolikt vackra och det är över 40% av filmen som utspelar sig under vattnet. Vissa scener är bara helt fantastiska, vore väldigt kul om ni tog er en titt!

Bästa Hälsningar,

Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll sänds en liten förtitt och reportage med Mattias.

SVT1

Go Kväll 18:15 - 19:00, Idag, 7 april 2011

"Magasin. Naturfotografen Mattias Klum har filmat vattnen kring världens rikaste korallrev i Raja Ampat i Indonesien i sin nya dokumentär "En värld av liv". En värld som kanske inte finns så länge till. Filmen sänds i "Vetenskapens värld" 11/4. I det första av två resereportage visar reportern Sara Kempe ett vintrigt Sverige med turåkning, hundspann och en och annan solglimt i skidbacken. En manlig tittare får en ny stil av Hedvig Andér och Åsa Wikman. Även i SVT1 senare i dag och 08/04 i SVT1."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder på revet! Som vanligt inte det roligaste budskapet dock (revens undergång). På tal om revens undergång, är det någon som vet om den av koldioxiden orsakade försurningen redan har gett effekter på kalcifieringen på reven? Jag har inte riktigt klart för mig om det är ett framtida hot eller en realitet redan nu.

Om jag ska vara lite kritisk så faller speakerrösten (Klum?) in i nästan religiösa predikningar för att i nästa stund låta som om han föreläser för förståndshandikappade. Känns som om programmet skulle vunnit en del på lite djupare manusarbete...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu bryr jag mig inte om kommentatorn...

Saaaatan vilket paradis!!!!!!! Nåt så obegripligt vackert.....

Hade jag kunnat byta det mot denna stressade vardag hade jag gjort det.

Underbart filmat och vilket djurliv. Fan om vi skall paja detta stället med.

Vi människor ät tamejfan det mest okloka på denna planet. Hagalna tokar som inte ser till vårt och naturens bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...............

Om jag ska vara lite kritisk så faller speakerrösten (Klum?) in i nästan religiösa predikningar för att i nästa stund låta som om han föreläser för förståndshandikappade. Känns som om programmet skulle vunnit en del på lite djupare manusarbete...

Det är sällan dylika program blir speciellt djupa, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder på revet! Som vanligt inte det roligaste budskapet dock (revens undergång). På tal om revens undergång, är det någon som vet om den av koldioxiden orsakade försurningen redan har gett effekter på kalcifieringen på reven? Jag har inte riktigt klart för mig om det är ett framtida hot eller en realitet redan nu.

Om inte jag minns fel så pratade på en föreläsning om att de hade börjat, vi har inte så mycket om just korallrev, men som sagt kan minnas fel men har för mig det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket konstigt att media bara tar upp om krig, politiker, ekonomi och aldrig om att vi dödar oss själva sakta. Om ingen reagerade på det, men så berättade dem ju i programmet att varje sak i korallrevet har sin uppgift för att jorden ska fungera. Korallreven är en del av världens lungor som både rengör bort konstiga ämnen, ämnen som inte ens människan känner till.

Sånt här låter inte betryggande, tanke på att de flesta reven ser ut så här idag:

http://ecoclass2010.files.wordpress.com/2010/10/dead-coral.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Claes Jag tror att det är ingen som riktigt vet det än eftersom vi som vanligt har få eller inga mätningar av detta under tider som varit opåverkade.

Jag vet att det förkommer en massa experiment med detta i laboratoriemiljö men jag tvekar på att de kommer att ge några tillförlitliga svar den närmsta tiden.

Var och en av oss som har haft stenkoraller vet att det finns 100 tals faktorer som påverkar tillväxten (kalcifieringsgraden) så det är ingen lätt uppgift att ställa upp ett experiment som enbart tar hänsyn till pH intervallet.

Dessutom har vad jag vet så har inte idéen om att den ökade mängden fri koldioxidgas i vattnet som en följd av pH sänkningen också kan påverka artsammansättningen i grunda områden (gynna snabbväxande alger) fult ut accepterats eller ens belysts.

Man förklarar också pH sänkningen med att det bildas kolsyra som sänker pH:t. För mig är det en förklaring som leder fel eftersom pH sänkningen från koldioxid är ett resultat av karbonatssystemets jämviktskrav och inget annat. Den totala alkaliniteten (förmåga att motstå pH sänkningar) ändras inte i vattnet vilket det gör om du tillsätter en syra.

Forskarna är också oense - jämför dessa tre artiklar så förstår ni vad jag menar

Denna och denna tar upp allvaret av pH sänkningen och denna visar att det finns forskning som vill att vi slutförvarar koldioxid i havet!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...