Gå till innehåll

Deltec 500 liter


Medalist

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Här går det framåt.

Har byggt upp stenarna som jag har tänkt ha dom och täckt botten med sand.

Köpte in en liten städpatrull i torsdags. 10 eremiter, 5 turbosniglar, två pepparmintsräkor och två sandvändande sjöstjärnor.

Det har ramlat in en reaktor, Vertex UF-15, som jag ska köra biopellets i.

Idag har jag beställt PVC-rör och vinklar så att allt kan kopplas ihop. Köpte en Tunze osmolator 3155 också.

Skummaren jag ska använda är en Deltec APF600.

Snart är det ända som saknas belysningen. Jag hoppas att kunna beställa den snart. Har tänkt att köpa tre stycken Key Led K3 24wide med dimning.

Bjuder på en bild också :) Blir inte jättebra kort när man bara kör blått ljus dock.

post-5421-14468922184033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Nu rör det på sig.

Det verkar fungera bra med bubbelfällan och rören är dragna.

Nya LED-ramper är beställda, 3 st Key LED K3 24wide-D på 115w styck.

Idag har det storhandlats. Ca 20 fiskar och 30 koraller. Några kirurger, några dvärgkejsare, några clowner, en hummer med mer :)

:nya bilder:

post-5421-14468922340139_thumb.jpg

post-5421-14468922339758_thumb.jpg

post-5421-14468922339944_thumb.jpg

post-5421-1446892234035_thumb.jpg

post-5421-14468922340536_thumb.jpg

post-5421-14468922340702_thumb.jpg

post-5421-1446892234088_thumb.jpg

post-5421-14468922341048_thumb.jpg

post-5421-14468922341233_thumb.jpg

post-5421-14468922341406_thumb.jpg

post-5421-14468922341589_thumb.jpg

post-5421-14468922341781_thumb.jpg

post-5421-14468922341955_thumb.jpg

post-5421-14468922342122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att bli snyggt.

Ta det bara lite försiktigt med matning nu i början och se till att du får en bra rörelse på ytan, rikta så många pumpar du kan mot ytan och kör skummaren med så mycket luft det går. Mata inte varje dag de första veckorna - är fisken välmatad från affären så klarar den det. Orsaken är att när du belastar så hårt från början som du gör så kan du mycket lätt få en ammoniaktopp och ammoniaken är en gas så den är möjlig att lufta bort.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett par av pumparna mot ytan nu. Anledningen till att det blev så många på en gång är för att jag köpte alla i ett paket av en kille som la ner sitt akvarium.

Hehe, tror inte att naturens kretslopp bryr sig om du köpte fiskarna p.g.a. att vara "hjälte" och ge fiskarna ett hem eller om du hade köpt dem från butiken, är det för hårt belastat så kan det spöga i akvariet som vi säger på skånska (spöka). Nitrit går i toppen är mycket vanligt som jag fattar det. Ta det lugnt med matningen och ett tips, träna dina fiskar att gilla flingfoder, det skitar inte ner vattnet lika mycket, i alla fall inte för mig. Har kristallklart vatten, och håll dig uppdaterad ifall du råkar ut för röda slemalger, gör du det så släck karet direkt eller köp red slime remover, men fråga Lasse innan du gör det för du har koraller, men det ska vara ofarligt att använda!

1 av 10 akvarium råkar ut för röda slem alger, så du vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett par av pumparna mot ytan nu. Anledningen till att det blev så många på en gång är för att jag köpte alla i ett paket av en kille som la ner sitt akvarium.

Då är de med säkerhet välmatade och bra acklimatiserade och då kan du verkligen ta det försiktigt med maten. Det brukar ta tre veckor innan balansen innefinner sig. Pumpar mot ytan, bra luftning, en flaska Aqua Safe eller liknande vattenberedningspreparat stående i reserv (dessa preparat har en förmåga att oskadliggöra ammonium - ammoniaks moder). Bra är också att ympa in startkulturer av nitrifikationsbakterier. Det går bra med vanligt nitrivec från Sera - ge startdosen varje dag. Mata otroligt försiktigt, nästan ingenting första veckan så kommer det här att funka fint. Nitrit är inte lika farligt i saltvatten som i sötvatten men en nitrit som ökar innebär att du har ammonium som ackumulerar också. Ge akt på fiskarna, snabb andhämntnig, oprovocerade nervösa beteende och liknande är varningssignaler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tror inte att naturens kretslopp bryr sig om du köpte fiskarna p.g.a. att vara "hjälte" och ge fiskarna ett hem eller om du hade köpt dem från butiken, är det för hårt belastat så kan det spöga i akvariet som vi säger på skånska (spöka). Nitrit går i toppen är mycket vanligt som jag fattar det. Ta det lugnt med matningen och ett tips, träna dina fiskar att gilla flingfoder, det skitar inte ner vattnet lika mycket, i alla fall inte för mig. Har kristallklart vatten, och håll dig uppdaterad ifall du råkar ut för röda slemalger, gör du det så släck karet direkt eller köp red slime remover, men fråga Lasse innan du gör det för du har koraller, men det ska vara ofarligt att använda!

1 av 10 akvarium råkar ut för röda slem alger, så du vet.

1. Det har varit LS i burken sedan 15:e maj. Så det borde åtminstone finnas nån slags bakteriaflora som ger nån slags stabilitet och hjälper till att minimera en eventuell topp.

2. Jag tror inte att han har köpt allt på en gång för att vara "hjälte".

3. Jag tror att risken för spöken i akvariet är väldigt låg.

4. Verkar väl vettigt att mata med mat som den typ av fisk han har behöver, i rätt mängd. De blir nog bra vare sig det är flingfoder eller inte.

5. Att släcka eller köra i red slime remover kan jag tycka är nån slags "sista försök" när man har provat allt annat mot Cyano.

Jag tycker det som Lasse skriver verkar vettigt. D.v.s ordentligt med rörelse i ytan, mata inget eller väldigt lite och komplettera med nitrifikationsbakterier. Det jag skulle vara mest orolig för är SPS:erna som skulle kunna bli lite sura.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tips. Det stämmer att jag köpte sakerna i Enköping. :)

Alla fiskar verkar må bra än så länge. Några koraller ser lite halvrisiga ut, men det beror kanske mest på den svaga belysningen

eller att biopelletsen inte riktigt har kommit ingång med att få bort fosfaten än.

Idag kom äntligen belysningen efter att dom var slut i lager och lite annat småstrul hos fish-street. Men jag fick en generös kompensation så jag är nöjd ändå :)

Blev jättestor skillnad mot att köra en gammal gul 150w MH som jag använde i väntan på det här. Nu är det 345w LED totalt :)

post-5421-14468922416361_thumb.jpg

post-5421-14468922416551_thumb.jpg

post-5421-14468922416751_thumb.jpg

post-5421-1446892241695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...