Gå till innehåll

GHL Full weather sim


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Någon som har någon bra erfarenhet av denna?

http://www.ghl-profilux.co.uk/acatalog/GHL-Profilux-Dimmable-LED---Full-Weather-Simulation-Red---Blue---White---Flash---Stick.html

Funderar på att komplettera mitt befintliga ljus med en eller flera mindre led ramper som går att styra/dimma från profiluxen. Någon som har något tips?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där är bara för synes skull, alltså de skulle inte fungera att ha som belysning...

Om du har lite tid över och känner för att bygga eget så fungerar det också, du behöver, 3w leds (helst cree) meanwell driver pwm, kylfläns, kablage och till sist http://www.sewatec.de/lng/en/ghl-ledcontrol4active-pl-0775.html för kontakten som gör att du kan kontrollera rampen fullt (precis som ghl full weather sim led stick)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tänkte mest komplettera befintligt ljus. Jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig på att bygga eget. Det ljus som följde med karet räcker inte riktigt bara 2 T5 28W rör med reflektorer. Vet någon vart man kan vända sig om man vill ha en bra custom tillverkad ramp?

Mvh,

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tänkte mest komplettera befintligt ljus. Jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig på att bygga eget. Det ljus som följde med karet räcker inte riktigt bara 2 T5 28W rör med reflektorer. Vet någon vart man kan vända sig om man vill ha en bra custom tillverkad ramp?

Mvh,

Mats

Är du säker på att det är 28w rör ? Hade det fått plats två rör till i ditt befintliga lock ?

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mats.

28 watt T5 är av typ HE, dvs high efficiency. Denna typ av T5 är inte så vanliga inom hobbyn eftersom de ger relativt lite watt per centimeter jämfört med den mer vanliga HO-typen (high output). Men 28 watt HE är av samma längd som 54 watt HO. Oftast går det dock inte att byta rakt av pga att ballasterna är annorlunda. Du får försöka att se vad det står på din ballast för det finns de som klarar både HE och HO. Är ballasten för HE endast så måste du byta ballasten till en som klarar 54 watt HO - sen byter du bara rör och på det sättet fördubblar du nästan ditt ljuse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Budgeten för saltprojektet spräckte jag för länge sedan :) Men jag betalar hellre mer och får något som funkar bra och håller billigt skräp. Vet inte om det är någon större idé att bygga om befintlig ramp. Funkar bara för 2x28W enligt Juwel och är ganska hopplös att ta sig in i då det bara är limmad plast utan skruvar.

Jag var medveten om att belysning inte var optimal för salt när jag köpte karet men hade inte nog med dollars att fläska på med ljus just då.

Har inte labbat med ljusbygge och har ingen aning om hur struligt det är och hur stor risken är att jag steker mig och utrustningen :) Skulle nog kännas tryggare att anlita någon som kan detta.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det likadana rör som säljs här på aquaristic.net( http://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Lighting/Lighting-supplies/T5-Fluorescent-Tube-Marine/Juwel-High-Lite-fluorescent-tube-Marine.html ) så är de 60 cm långa och spezial som föregående postare misstänkte :-)

Huh jeda mig, kan det verkligen vara lönsamt att ha egen rör tillverkning? Säljer juwel så bra... De kanske köper billiga defekta rör och kapar till ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...