Gå till innehåll

Sohls första saltkar!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu ska ja redovisa lite här. Haft igång mitt karr i ungefär en vecka.

Det jag har i karet nu är:

1st eldräka

2st turbosniglar

2st indiska? clownfiskar

1st anemon korall som jag inte minns namnet på

1st korall jag inte heller minns namnet på men som växer som ogräs.

20 kilo+ levande sten. Dock ingen sand ännu då jag råkade beställa hem fel sand :(.

Massa stjöstjärnor följde med stenen som anemonen satt på.

2st lila ljus på 24 watt

1st vit ljus 24 watt

1st blått ljus på 24 watt

1st SEIO pump 1200L/H (kommer en till snart med en storlek större)

1st pump 1100L/H

Jäger doppvärmare

Eldräkan är skygg som h-vete och anemonen är på rundtur i akvariet tillsammans med clownerna.

Såg några bruna små växter på en sten med en liten blomma i toppen. Är det glasros?

Dåliga kort tyvär. Blir bättre när jag hittat sladden till kameran.

post-5853-14468921925023_thumb.jpg

post-5853-14468921925252_thumb.jpg

post-5853-14468921925443_thumb.jpg

post-5853-14468921925654_thumb.jpg

post-5853-14468921925859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undersökte alla alger jag hade fått idag och fick syn på den gigantiska masken. Tror den är 40 cm lång nu och jag ahr filmat dne med kameran. Kommer upp film så fort jag fixat en kabel till kameran så jag kan ladda upp den. Fy satan va hemsk den va.. Han ska bort direkt när ja kommer hem från jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läskigt med masken :-) Snigeln råkade nog bara glida med karets kant och runt utanpå. Den mår bra och så? En del har ju råkat ut för att deras sniglar åkt runt kanten och sedan ramlat ned och dött. Ett skyddsnät över eller täckglas är nog fördelaktigt egentligen för dessa djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en borstmask - en mycket bra rengörare. Det kan dock bli för många av dem. Jag läste någonstans att boxarräkan Stenopus hispidus åt åtminstone små borstmaskar. I mitt RSM har jag haft mängder av dessa och även stora. sedan ca ett halvår sedan går det en Stenopus hispidus i karet och jag har faktiskt inte sett någon mask på en tid - de är i alla fall mycket färre än tidigare. Om detta beror på boxarräkan jag vet jag inte men i mitt stora där jag haft en gående i över året har jag inte sett några maskar överhuvudtaget - även om jag såg i början. Börjar luta åt att det kan ligga något i vad jag läste - men är inte säker. Någon med samma erfarenhet?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag söker på Stenopus hispidus hittar jag en massa bilder på en räka med vita och röda ränder. Men när jag söker på boxarräka så kommer en massa bilder fram på mantisar. Så vilken utav dem är det ni menar som tar död på små maskar? Har för tillfället en eldräka i och nån som vet om den går ihop med den där räkan? Eldräkan har just nu ett ganska stort hålrum inne bland stenarna som han tagit som revir så kommer han bli arg på Stenopus hispidus?

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxarräka är ett ganska gammalt namn på Stenopus hispidus. När det namnet gavs i akvariekretsar så hade nog väldigt få sett en mantis överhuvudtaget. Jag skrev bägge namnen just för att undvika misstag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har behållt masken. Han får vara kvar tills nånting går åt h-vete. Men nu har ja uppgraderat.

Karet har ju varit igång i ett par veckor nu och algerna började komma fram. Tyckte att 2 st sniglar va lite för lite för akvariet så jag åkte till min lokala handlare och skulle inhandla lite mer.(bilder kommer imorgon)

Köpte då lite som jag tänkte kunde hålla rent akvariet och då fick det bli:

2st turbosniglar

1st blåbenad eremitkräfta

1st sandvändare

1st fisk som jag inte minns namnet på men som kommer på bild imorgon(han sa att den va duktig på att äta alger och visade sig att den kunde äta glasros också)

Han tipsade mig om att koraller var bra för att få ner nitratet etc så köpte några knappar och en sten med 2 blå/gröna skivanemoner plus någon korall jag inte har nån aning om va de är på plus nån grön växt och kanske lite svamp.(alltså skivisar,grön växt, liten korall och kanske svamp på samma sten)

Sen sa han också att en putsarkräfta skulle vara bra ifall parasiter skulle komma och det är där problemet är nu.

Har haft allt de nya i sen i söndags. Och nu såg jag på den nya fisken att han har fått små vita prickar. Men mina clownfiskar sen innan har inte fått några prickar alls. Bir lite orolig på vad jag ska göra. Han simmar runt i hela akvariet och ser ingenting som ser dumt ut. han simmar ofta in i en grotta jag gjort till räkorna och umgås. vad han gör där vet jag inte.

Så frågan lyder:

Vad bör jag göra nu?

UV ljus har jag inte skaffat än för vad jag läst var det inte nödvändigt i början, men kanske borde köpa in det snarast men behöver då tips på hur jag ska fixa iordning det med uv ljsuet.

Såg också på natten att en ganksa lång (5cm kanske) mask simmade runt vid ytan som en ål. den kan inte ha varit mer än 1-2mm i omkrets. Undrar va de kan vara för nå farligt.

post-5853-14468922012173_thumb.jpg

post-5853-14468922012701_thumb.jpg

post-5853-14468922011461_thumb.jpg

post-5853-14468922011723_thumb.jpg

post-5853-14468922011972_thumb.jpg

post-5853-14468922012401_thumb.jpg

Ändrat av Hermanbrute
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Du måste ju ha Levande sand till din sandvändare annars lär han inte bli långlivad då han lever på det han silar i sanden!!!

UVC är alltid bra att ha i ett kar, skulle man se tendens till vita pricken kan man snabbt göra nått åt saken. Jag låter mitt UVC gå dygnet runt för att vara på den säkra sidan.

Då man har fiskar för x antal tusen är UVC en billig försäkring för karet.

Tänk bara på att UVC blir som en doppvärmare och värmer upp akvariumet

Vita prickar kan dom få om dom blir stressade m.m

Eftersom du inte har sump så skulle jag sätta en pump där dom sover på rek vattenvolym för ditt UVC då parasiterna släpper på nätterna kommer pumpen suga in dessa och då tar UVC död på dessa. Returen ner ifrån UVC låter du komma ner någon annan stanns så slipper du att UVC tar samma vatten direkt

Eller bygga en överinningsbox och bygga en liten sump där du kan ha all teknik förutom cirkulationspumparna.

En lverinningsbox är enkelt att bygga om du har lite plexiglas och akvariumsilicon så kan du lätt bygga dig en då dom är simpelt uppbyggda

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min levande sand har tagit längre tid än väntat att få hem tyvärr men den är på väg.

Jag går upp klockan 4 varje morgon, clownerna sover. Men han den andra sover inte en blund verkar det som.

Om jag skulle beställa någon billig uvc inklusive pump till den vart kan jag köpa den då? Blir nog ingen sump på ett tag då jag har åkt dit för fortkärning nu och har inte så mycket pengar att spendera längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fin fjärilsfisk :-) Chaetodon collare verkar det vara. Men så som jag förstår det lever den på korall polyper så det känns som en ganska svår fisk att hålla.

Hoppas det går bra med den, du får försöka hitta något bra att mata den med. Någon här på forumet kanske haft en och har tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den äter ju akvariematen jag köpte (marine granules) och den mumsar i sig alger och sånt från stenarna som en flodhäst. Ett riktigt matvrak är va han är! Såg idag att han inte hade lika många vita prickar som igår av nån konstig anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturens underbara värld!

Har inte köpt något uv-c än. Så nyss min putsarräka klia lite på min fjärilsfisk och nu kollade jag och såg inte en enda vit prick på han :D

Dock så är ja inte nöjd på min eremit kräfta som tycks ha fattat tycke i mina knappar =/

Sen så såg ja precis mitt första dödsfall. Min sandvändrar firre hade hoppat ur mitt akvarium och låg uttorkad på golvet =/.

Vart köper jag någon sorts galler jag kan ha över mitt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...