Gå till innehåll

Saker man INTE vill ha på sin LS


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Tycker det dyker upp nya grejer som folk får ur sina levande stenar och dessa varierar från att vara nyttiga till att vara giftiga.

Tänkte därför att vi smackar ihop en tråd där jag hoppas att bland annat Lasse, Laggeman, Wrang och Jaken kunde skriva några ord då dessa personerna verkligen verka kunna detta med saltvatten, men självklart är alla välkomna att skriva:

Jag skulle vilja att ni bara skrev liksom snabbt av, namn på algerna eller vad det nu är som växer som man inte vill ha på sin LS då detta kan bli skadligt.

Skicka med en länk med en bild på denna "sak".

Detta är tänkt för att man ska ha alla konstiga saker samlade i en tråd, slippa leta runt överallt!

Välkomna alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det där med vad man vill och inte vill ha på sin sten är ju rätt så vitt skiljt beroende på vem man frågar.

Det finns ju de som vill ta död på sina skivanemoner eller knappar, vilket jag tycker är synd, likaså finns det de som blir besvikna över att stenen de köpt inte innehåller maskar som kan sticka en rejält när man hanterar stenen. Xenia är också en sak som vissa har svårt att ta kål på.

Allt detta tycker jag själv är hur fint som helst och skulle gärna vilja ha det själv. :)

Alltså, det som man kan få med stenen från en butik är inte nödvändigtvis sämre än det man kan få med från en annan. Det beror på vem man frågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

likaså finns det de som blir besvikna över att stenen de köpt inte innehåller maskar som kan sticka en rejält när man hanterar stenen.

Allt detta tycker jag själv är hur fint som helst och skulle gärna vilja ha det själv. :)

Alltså, det som man kan få med stenen från en butik är inte nödvändigtvis sämre än det man kan få med från en annan. Det beror på vem man frågar.

Jag har nog ett 100tal i mitt RSM, vill nog inte ha med alla i det nya karet.... Så vill du ha får du gärna ett par meter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med vad man vill och inte vill ha på sin sten är ju rätt så vitt skiljt beroende på vem man frågar.

Ja alla tycker olika men om det läggs in namn och bilder på oönskade kryp/alger m.m i den här tråden så kan ju de som tycker annorlunda titta bort. Visst kan nybörjare få fel syn på något som de kanske senare inser att de vill jag ha. Men skulle tro att här kommer samlas enbart ogräs och inte knappar/skivor o.s.v. Tycker själv att denna tråden kan bli bra för det är så himla ofta man ser nya trådar som som börjar med "Vad är detta?"

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligtvis så hinner man under inkörningstiden få en hyfsad överblick vilka liftare man haft tur eller otur att få med stenen - köper man kurerad sten så är ju t.ex vanligtvis de mest problematiska svampdjuren borta.

Krabbor och maskar är ju vanliga samt en och annan mantis kan ju följa med, dessa kan ju vara besvärliga att upptäcka som små individer - men, det som är skräp för en kan vara guld för en annan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligtvis så hinner man under inkörningstiden få en hyfsad överblick vilka liftare man haft tur eller otur att få med stenen - köper man kurerad sten så är ju t.ex vanligtvis de mest problematiska svampdjuren borta.

Krabbor och maskar är ju vanliga samt en och annan mantis kan ju följa med, dessa kan ju vara besvärliga att upptäcka som små individer - men, det som är skräp för en kan vara guld för en annan :)

kunde inte sagt det bättre själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har...

[h=3]Har även gröna med vita tofsar samt oranga med svarta tofsar.Snygga är dom men vill jag ha dem?!.Hittade inte dessa i Reeflex.

Vet ej vad det kan vara för sort men har du inte sett någon negativ effekt av dem så låt de vara. De är bra att ha men själv brukar jag plocka mina bristleworms när de börjar bli "för" stora.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alla tycker olika men om det läggs in namn och bilder på oönskade kryp/alger m.m i den här tråden så kan ju de som tycker annorlunda titta bort. Visst kan nybörjare få fel syn på något som de kanske senare inser att de vill jag ha. Men skulle tro att här kommer samlas enbart ogräs och inte knappar/skivor o.s.v. Tycker själv att denna tråden kan bli bra för det är så himla ofta man ser nya trådar som som börjar med "Vad är detta?" <br>

<br>

/André

Bra initiativ tycker jag,

det man kan göra för att hjälpa nybörjare för att inte få fel syn är att man skriver lite kort om varför det kan anses som pest, så får man välja själv efteråt hur man vill handskas med det, men cyano o bobbit worms..är bara äckligt :P

Har själv haft små-mantisar och lite annat i mina kar, inget extremt.

Det värsta var nog en Cirolanid Isopod som grävde ner sig mellan simhuden.

Det jag tycker man kan tänka på är att det finns många nyttodjur som är nyttiga men går på sådant som är svagt eller sjukt och sedan döms för bovar(väldigt vanligt)

Annars en bra sida men enkla o snabba referenser för nybörjare är denna.href="http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/Hitchhikers_Guide_to_the_Reef_Tank">http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/Hitchhikers_Guide_to_the_Reef_Tank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror detta kan vara en orsak t varför Trachyphyllian tömmer sig om natten. Denna masken fick flytta t andra karets sump till andra förvisade...

La ner en nakensnigel som hängde med en fragg en gång. Fick höra senare att såna kan vara t bekymmer. Denna var ca 2 cm ,kolsvart med en distinkt vit prick på ryggen. Har ej kunnat hitta nån info om den. Nån här som vet nåt om just den varianten?

post-2253-14468922765941_thumb.jpg

post-2253-14468922766197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra initiativ tycker jag,

det man kan göra för att hjälpa nybörjare för att inte få fel syn är att man skriver lite kort om varför det kan anses som pest, så får man välja själv efteråt hur man vill handskas med det, men cyano o bobbit worms..är bara äckligt :P

Har själv haft små-mantisar och lite annat i mina kar, inget extremt.

Det värsta var nog en Cirolanid Isopod som grävde ner sig mellan simhuden.

Det jag tycker man kan tänka på är att det finns många nyttodjur som är nyttiga men går på sådant som är svagt eller sjukt och sedan döms för bovar(väldigt vanligt)

Annars en bra sida men enkla o snabba referenser för nybörjare är denna.href="http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/Hitchhikers_Guide_to_the_Reef_Tank">http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/Hitchhikers_Guide_to_the_Reef_Tank

Jag glömde faktiskt att skriva det. En kort liten sammanfattning på djuret eller vad de nu kan vara är ju aldrig fel.

Bra länk som innehåller den viktigaste informationen. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La ner en nakensnigel som hängde med en fragg en gång. Fick höra senare att såna kan vara t bekymmer. Denna var ca 2 cm ,kolsvart med en distinkt vit prick på ryggen. Har ej kunnat hitta nån info om den. Nån här som vet nåt om just den varianten?

Det låter som en Scutus unguis precis som Stig skrev. Om det är en sådan så kommer du inte ha bekymmer med den. Jag har ca 7st på 5-6cm och de käkar enbart alger, kommer fram nattetid och glufsar i sig. Mina har "ynglat" av sig så har typ 20-30 mini också. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nakensnigel.." Damn! :smiley9:

Nä det var inte en sån; Stuctus. Denna hade en krit-vit distinkt vit prick/fläck. Hittade ingen bild via google somliknade.

Okej, de var ju synd. Ska se om jag kan hitta något liknande men kan du fixa bild så hade det varit perfekt. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...