Gå till innehåll

Nordin's 540L+Sump


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mitt 2400 liters har 5mm frigolit enligt Akvastbils rekomendation. Fick dessutom nämnd frigolit direkt av av fabriken när ja hämtade karet där.

Så att visst rekomenderar en del ramtillverkare att pilla dit lite frigolit.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439&page=2

Inlägg 12 nedersta bilden ligger frigoliten på plats.

Det kan ju aldrig skada att stötta upp bottenglaset. Jag har för säkerhets skull alltid haft MDF och frigolit under mina ramkar, 375/540/720L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju aldrig skada att stötta upp bottenglaset. Jag har för säkerhets skull alltid haft MDF och frigolit under mina ramkar, 375/540/720L.

Ja jo ja kör med marinflyfa för att minska risken att skivan sväller.

Men obs obs ja kör inte med någe sviktande material mellan ram och stativ utan bara under glaset o då måste det sviktande materialet vara tunnare än glipan mellan glasbotten o ramens tjocklek. Detta för att bottenskivan ska få en liten nice hängbuk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en handlare i Halmstadstrakten som envist hävdade att man skulle stötta upp glaset innanför aluminiumkanten. När detta var aktuellt för ca 20 år sedan så skedde en massa konstiga akvariehaverier med akvarium där bottenglaset stöttats upp på detta sätt.

De här karen (med ram) byggs oftast (åtminstone då - för 20 år sedan) med bottenglaset som första ruta och alla andra rutor stående på denna - direkt i motsatts till moderna helglas där bottenglaset ligger innuti sidoglasen för att skydda kanterna på bottenglaset. Denna skillnad i byggsätt kan förklar varför man inte skall stötta upp bottenrutan extra i ramakvarier och varför detta ledde till konstigheter.

Samma tillverkare hävdade att silikon tappar 10% av sin vidhäftning per år och därför så skulle allt falla isär efter tio år om man inte hade stag tvärs över i botten också.

@ Nordin Skulle förvåna mig mycket om du inte hittar en sprickbildning som går ut till en kant eller till ett av dina borrade hål. Skulle du inte hitta det så ställs allt jag lärt mig om sprickor i glas på högkant.

@ LN21

Men obs obs ja kör inte med någe sviktande material mellan ram och stativ utan bara under glaset o då måste det sviktande materialet vara tunnare än glipan mellan glasbotten o ramens tjocklek. Detta för att bottenskivan ska få en liten nice hängbuk.
Tja då kan jag vara med men då funkar det enligt principen hängslen och svångrem :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men obs obs ja kör inte med någe sviktande material mellan ram och stativ utan bara under glaset o då måste det sviktande materialet vara tunnare än glipan mellan glasbotten o ramens tjocklek. Detta för att bottenskivan ska få en liten nice hängbuk.

Samma som jag har fått lära mig, något som stöttar om det skulle svikta för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som sagt ja har varit i samma sits som Nordin 2006

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193&page=3

Inlägg 28 börjar eländet, o ja har gått igenom tugget med försäkringsbolaget som Nordin oxå kommer till.

Därför kör ja numer alltid enligt tillverkarens rek. även om det medför hängsel, livrem, svångrem,,, för att sova bättre om natten helt enkelt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, men jag förstår inte för allt i världen varför man inte skulle ha stöd under hela glaset. Det är en utbredd last över en "fritt upplagd" platta, vilket i det här fallet är glas.

Givetvis får man en nedböjning, av denna last, som är som störst i mitten OM man inte har ett stöd under hela glaset.

Alu-ramskar så är det ju själva tanken med att endast ha karet vilande på kanterna. ( i många fall endast 2 kanter , fram o bak)

Ta en blänkare i nästa zoobutik så får du se att de har likadant.

det enda helglaskaren jag har är saltkar, o dessa har stöd under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alu-ramskar så är det ju själva tanken med att endast ha karet vilande på kanterna. ( i många fall endast 2 kanter , fram o bak)

Ta en blänkare i nästa zoobutik så får du se att de har likadant.

det enda helglaskaren jag har är saltkar, o dessa har stöd under karet.

Jag tror dig, jag kan bara inte förstå varför man inte skulle vilja ha stöd under HELA glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nog rotat i orsaker varför det hände och vad som skulle kunnat förhindrat det, hänt är hänt, och det är riktigt tråkigt att det just hände måste jag säga, Men jag brinner fortfarande för hobbyn, men jag kommer förmodligen låta allt ligga på is ett tag framöver, nästa kar jag kommer starta kommer att bli ett kar i ungefär samma storlek, fast i akryl!.

Jag har ingen direkt tidsfrist när karet skall vara igång eller så, utan jag kommer ta det som det är. Kommer nog dröja något år iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt!!

Men jag vet hur du känder dig.. jag lyckades själv ha sönder ett kar på 500 liter.. Då sötvatten... fick rådet att lägga friggskivor på botten i karet för att förhindra att stora stenar skulle falla ner och ha sönder bottenglaset.. Jag hade då ciklider som gillade att gräva i karet.. iallafall.. när ja fyllde upp karet så flöt friggskivan upp med en stor sten som sen tipade av och karet sprack.. blev bara skit av bottanglaset.. man kan skratta åt det nu i efterhand! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer starta upp ett 220L diskus kar inom de närmsta dagarna, Fiskarna doneras av min käre far som föder upp dem, Brukar kalla sig Uteanders på forum ifall någon känner igen det :).

Jag förstår att du blev chockad och ledsen över att akvariet sprack men att ta hem diskus är väl att överreagera ......:)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att du blev chockad och ledsen över att akvariet sprack men att ta hem diskus är väl att överreagera ......:)

MVH Lasse

Haha nejdå, känner att jag inte riktigt vill starta upp ett stort akvarium just för tillfället (kommer i framtiden mer än säkert) å dom saltvattensfiskar jag vill hålla kan inte hållas i ett 220L kar, Typ Vitbröstad kirurg,Achilles, någon Kejsare. Så det får bli sötvatten och diskus ett tag, kommer garanterat behålla det när jag skaffar salt oxå :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jo försäkringsbolaget var hit i tisdags och kollade och det låter som att dom kommer att ersätta det som gick sönder/dog och dom KOMMER stå för skadorna som blev.

Än så länge helt problemfritt, Folksam verkar ordentligt grymma när det kommer till akvarie missöden :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Står rätt så stilla faktiskt, betongen i rummet har torkat som de låter på försäkringsbolaget, eller ja firman som va hit å titta, men dom har tabbat sig och kollade inte intill-liggande rum första gången dom var hit, och det var fuktigt även under det golvet, så det kommer ta en massa mer tid..

Å andra sidan så kommer jag nog igång med ett 375L diskus kar i helgen, eventuellt nästa helg, beror lite på posten ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej fy vad segt :-(

Jo man blir lagomt irriterad när dom inte kan sköta sitt jobb ordentligt, jag menar varför i hela friden kollar man inte närliggande rum för?, eller ja han hade kollat vardagsrummet, men inte 'lillhallen' där det nu faktiskt är blött.... Irriterande är det!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu e mitt sötvattenskar igång, 375L. Måste säga att det känns riktigt obehagligt, men det är obehagligare att vara utan akvarium. Får hoppas att det går bättre denna gången. Diskusarna hämtas imorgon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...