Gå till innehåll

Nordin's 540L+Sump


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det stämmer, men den går inte genom avrinningskammaren, den slutar vid själva boxen, eller ja ett par cm innan, och börjar ett par cm från glaset i vänstra hörnet.

Förstår jag dig rätt med att sprickan inte går fram till någon kant (eller hål) någonstans utan börjar inne i glaset och slutar inne i glaset? Och du har ingen "stjärna" någonstans i bottenglaset?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår jag dig rätt med att sprickan inte går fram till någon kant (eller hål) någonstans utan börjar inne i glaset och slutar inne i glaset? Och du har ingen "stjärna" någonstans i bottenglaset?

MVH Lasse

Alldeles riktigt, den börjar och slutar inne i glaset. Nej jag har sökt å sökt, men jag kan inte hitta någon :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig under mer än 40 år med akvarium (och då har jag sett åtskilliga spruckna glas både i akvarium och annars) har jag sett en spricka som inte börjat med någon brottanvisning i en kant eller via en "stjärna" (med "stjärna" menas en brottanvisning på ovan eller undersidan av ett glas, oftast orasakad av en fallande sten i ett akvarium) Sprickan måste börja någonstans. Det är ett ramakvarium som står på en vad jag ser heltäckande bänk. Du har inte haft frigolit eller liggunderlag under bottenglaset (men innanför ramen)?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig under mer än 40 år med akvarium (och då har jag sett åtskilliga spruckna glas både i akvarium och annars) har jag sett en spricka som inte börjat med någon brottanvisning i en kant eller via en "stjärna" (med "stjärna" menas en brottanvisning på ovan eller undersidan av ett glas, oftast orasakad av en fallande sten i ett akvarium) Sprickan måste börja någonstans. Det är ett ramakvarium som står på en vad jag ser heltäckande bänk. Du har inte haft frigolit eller liggunderlag under bottenglaset (men innanför ramen)?

MVH Lasse

Nej inget underlag alls, jag har faktiskt inte kollat så himla noga på sprickan, kan kolla lite senare kanske är någon stjärna, det är punktbelastning jag misstänker, eftersom jag kört utan sand så är det som jag misstänker först och främst, Kan kolla idag innan vi bär ut akvariet för att köra det på tippen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör man inte ha åtminstonde 1 cm frigolit med så tungt kar? då fixar ju tyngdkraften så karet står rakt, och om nån liten sten osv ligger under pressas den ju in i frigoliten, och sätter ingen press på glaset. krävs ju heller inte många m.m. "böj" på bänken för att glaset ska utsättas för mycket tryck i mitten. är nog knappt märkbart på bänken skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade själv ett ca 250 liters som sprack för några år sedan, men då antagligen pga för svagt glas, hade 6 m.m. planerar ett nytt kar i nästan samma storlek som ditt, skulle va bra å veta vad som hände med ditt för att unvika ytterligare olyckor, blir nog 12 m.m. den här gången :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör man inte ha åtminstonde 1 cm frigolit med så tungt kar? då fixar ju tyngdkraften så karet står rakt, och om nån liten sten osv ligger under pressas den ju in i frigoliten, och sätter ingen press på glaset. krävs ju heller inte många m.m. "böj" på bänken för att glaset ska utsättas för mycket tryck i mitten. är nog knappt märkbart på bänken skulle jag tro.

På ram akvarier ska man inte ha något underlag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, ca 10-12mm tjockt innanför bottenramen!

Alla jag har varit i kontakt med har sagt raka motsatsen och jag själv har kört utan underlag med andra ram akvarier utan några som hellst problem, och jag har även läst på forum att jag inte ska ha nått underlag , Zooline sa att jag inte skulle ha något, min handlare sa samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt viktigt isåfall att bänken är 100% rak, räcker ju med att akvariumet lutar nån m.m. frammåt så har du i princip allt tryck mot 1 ruta, blir många newton :)

Bänken är 100% rak, gått med vattenpass, samt att jag mätat och lodat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt viktigt isåfall att bänken är 100% rak, räcker ju med att akvariumet lutar nån m.m. frammåt så har du i princip allt tryck mot 1 ruta, blir många newton :)

Stämmer inte riktigt.. Mitt golv i detta gamla huset lutar rätt bra..

Har aldrig jämt nivå i karet.. alltid lutande aldrig hänt något. både åt sidorna och fram o bak... lätt 1 cm skillnad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, säg även om bänken är rak när man kollar med vattenpass, när 500 liter, dvs ca 500 kg läggs på, så till exempel hemma hos mig där det är parkett, så viker sig golvet lite, vilket resulterar i att akvariumet lutar lite åt något håll, detta borde ju göra att vattnet "trycker" mer åt det hållet, dvs tänk dig att du lutar ett akvarium 45 grader, större delen av "tyngden" kommer ju ligga på den glaskivan som är nedåt, samma sak bör ju då hända om akvariumet lutar 1 eller 2 grader, bara i mindre skala, genom att att ha en bit frigolit under låter du ju vattnets tyngd, mha tyngdlagen, dvs gravitationen. så att akvariumet blir rakt.

Tjejen har ett ramakvarium hemma som står på 1 cm frigolit, kan säga att den bänken inte e rak för 5 öre, men akvariumet står rakt pga frigoliten. man kan ju inte mäta bänken när ingen vikt står på den, det är ju bara ett riktmärke.

eller har jag fel kanske? säger ju inte att all vikt ligger på 1 skiva då akvariumet lutar lite, men betydligt mer än på motsatt sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma sak händer ju för övrigt med aluminumramen kring akvariumet, den sjunker ju ner i frigoliten, men glaset blir nån m.m. ovanför så båda har lika mycket stöd underifrån, genom att inte ha något underlag så kommer ju yttersidorna, dvs ramen, tryckas in i akvariumet.

minsta lilla gruskorn under akvariumet komme ju också tryckas in i akvarieglaset, vilket ger en punktbelastning utanifrån, med frigolit så åker den ju in i frigoliten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste runt lite, verkar som det är korrekt att ramakvarium inte ska ha nån skiva, ser man ju lätt på aliminiumställningar, Tror det har med att göra att bottenglaset inte har speciellt mycket tryck emot sig, större delen av trycket i tex ett längre akvarium är över långsidorna. ställbara fötter på ett alu akvarium på bänk bör ju vara en nödvändighet isåfall, eftersom man inte har någon frigolit som jämnar ut den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Crugge, varken frigolit eller liggunderlag kan kompensera en sned bänk, om bänken lutar något så hamnar förvissa mer tryck på ena sidan, men bara så mycket mer som djupet blir större på just den sidan.

Om nu djupet blir större på ena sidan pga en sned bänk så kommer också något mer av tyngden att hamna där, vilket skulle innebära att även frigoliten pressades ihop mer.

Underlag har man för att släta ut ojämnheter som eventuella sandkorn eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag förstått detta rätt?

Det fanns alltså en luftspalt under bottenglaset så att detta glas bara stod på ramen runt om?

Självklart eftersom det är så det ska vara, enligt tillverkarens rekommendationer, samt mina egna efterforskningar, i form av läsning på internet, samt mina egna erfarenheter

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag jobbar med glas har du en ram runt glaset så ska du inte ha frigolit du får ett anat truck där frigoliten är dom 10 till 15 mm som ramen ligger runt har du ett anat tryck i mellan glaset och listden de vise ja ett stumptryck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla jag har varit i kontakt med har sagt raka motsatsen och jag själv har kört utan underlag med andra ram akvarier utan några som hellst problem, och jag har även läst på forum att jag inte ska ha nått underlag , Zooline sa att jag inte skulle ha något, min handlare sa samma sak.

Det beror nog på vem och var man frågar.. Som med allt annat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, men jag förstår inte för allt i världen varför man inte skulle ha stöd under hela glaset. Det är en utbredd last över en "fritt upplagd" platta, vilket i det här fallet är glas.

Givetvis får man en nedböjning, av denna last, som är som störst i mitten OM man inte har ett stöd under hela glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...