Gå till innehåll

Nya Mini Polario pumpar


Krallan

Rekommenderade inlägg

Kan rapportera att med en mp40:a i tanken är det ingen idé att försöka filma polarion för att ta upp ljud. Det enda man hör är Vortechen.. :)

För mig är ljudet helt okej. Bra fäste. Väldigt smidigt format. Totalt sett är jag mycket nöjd.

Det enda jag inte är superimponerad av är att det står "random flow" på kartongen. Det är inget random med denna. Den följer exakt samma mönster hela tiden. D.v.s varvar upp till max, varvar ner och vänder flödet och gör samma sak igen med givna tidsintervaller. Dom kanske borde klura på vad random betyder..

Hur upplever du flödet.. Finns det 10 000 l/h på den när den maxar ? Vortechen är väl på 12000 så det ska inte vara så stor skillnad egentligen.. Vad tycker du.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tycker flödet på max är ganska bra, kan nog vara uppåt en 10k. MEN, den varvar max så kort tid att det inte upplevs på samma sätt som Vortechen eftersom den håller max längre (iaf som jag har den ställd).

Några få inställnings möjligheter hade inte varit fel, typ 5,10,15,20 sec intervaller..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här verkar ju rätt intressant får jag säga...

Skulle behöva lite mer växlande strömmar i mitt kar, en rumsavdelare på 140 cm.

Ni som testat Polario, rekommenderar ni dom?

Det står mellan en 7ML sittandes på mittstaget, mitt över revet, eller en Resun Wavemaker sittandes på kortsidan in mot väggen, så får den blåsa längs med ena långsidan.

Vad skulle ni välja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är också lite sugen på en 10ML på mittstaget eller på glaslisten i bakkant, jag har bagrund längs bakrutan så den kan inte sitta där.

Tror ni det funkar från mittstag alternativt glaslisterna runt karet, eller hamnar den för nära ytan så den suger luft då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är också lite sugen på en 10ML på mittstaget eller på glaslisten i bakkant, jag har bagrund längs bakrutan så den kan inte sitta där.

Tror ni det funkar från mittstag alternativt glaslisterna runt karet, eller hamnar den för nära ytan så den suger luft då?

Om det är en slimline du har som bakgrund så påstår jag att magneten orkar hålla pumpen om du hittat en liten plan yta.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De nya polariopumparna är ju avsedda för relativt små burkar - 10ML för max 375L enligt tillverkarens specar.

Wow-effekten är ju en relativ parameter :) - men jag har i butiken stoppat en 4ML i ett reefmax 105 och en 10ML i en LPS balja på ca 400L och där gör de ett utmärkt jobb med att skapa mjuka vågrörelser.

Men de ska inte jämföras med Tunzes vågmaskin eller synkade Vortech, å andra sidan är de billiga, ganska tysta och framför allt programmeringsfria :)

Alla som försökt intallera en Tunze wavebox, vet ju att det brukar ta några dagar innan vågorna hittat sin "resonansfrekvens" - vet inte ännu om det är liknande förlopp att vänta med dessa, kanske är blött på golvet när jag kommer ner i butiken på måndag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev en 10Ml idag, satte den uppe på en längsgående glaslist, funkar kanon trots att ytan ligger 1-1,5cm under glaslisten. Jag kan dock inte vinkla pumpen något nämnvärt för då suger den luft. Tycker såhär efter några timmar att den ger ett helt okej flöde, den viner en del när den går fullt men jag tror jag kan leva med det ljudet. Sett till vad den kostar så känns den som en helt okej pump för mig. Jag har som sagt bakgrund (inte slimline) längs tre av karets sidor så Vortech går helt bort, Tunze kan gå genom att montera ett fäste upp i träramen, men Polario känns faktiskt ganska okej på att växla flödet i karet så jag tror jag nöjer mig med de fasta Koralia-pumparna jag har ihop med Polario

Samtidigt så har jag ju bara kört pumpen några timmar, den kan ju bli både bättre och sämre med tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias

Jag upplevede magneten väldigt stark så du skulle säkert kunna lägga in en distans på 0,5-1 cm för att få ner pumpen mer i vattnet. Hoppas du förstår vad jag menar.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

ja det är möjligt att det kan funka, får se om jag provar, den funkar bra som den sitter nu oxå men det kan ju vara kul att testa lite olika positioner på den rackarn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske dum fråga? Men om jag kör med 10 Ml i mitt 200 kar.. Behöver jag behålla någon av mina stora klumpiga 4000l/h då?

Du får känna dig fram lite. Gäller att få bra rörelse i hela karet.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , provkörning pågår av en ml7 , storleken är bra det vinande turbinljudet är behagligare än 50hz brummet , styr boxen är väll inte den bästa , det är olika frekvens på vänster och höger sida ( varvtal ) , det hade räckt med ett steglöst läge , 0 till max där man kan ställa max läget på H och V sida , men för dom pengarna kan man inte begära mer , kanske en förlängnings pinne på några cm mellan pump och magnet fästet , mvh stefan

post-1262-14468921941008_thumb.jpg

post-1262-1446892194119_thumb.jpg

post-1262-14468921941364_thumb.jpg

post-1262-14468921941534_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...