Gå till innehåll

Temperaturen löper amok, termometer avstängd


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Märker att under eftermiddagen igår så var temperaturen uppe i 27 grader i vattnet (från 25). Kollade termometern, men den verkade vara av men för säkerhets skull stängde jag av spänningen från den. Under kvällen igår gick temperaturen ner till 26.5 men nu i skrivande stund ligger den kvar där.

Vad sjutton är det som värmer upp karet? Den omgivande temperaturen är 21 grader. Det får mig ju att tro att det är någon av de två originalpumparna eller möjligtvis skimmerpumpen som går varm av nån anledning. Är detta något som ni känner igen? Jag stoppade ner handen och kände på cirkulationspumparna men dom kändes iaf inte glödheta. Skimmerpumpen är ju lite svårare att komma åt.

Skall jag stänga av dom en efter en och se om det påverkar? Jag gör ju cykeln nu och har egentligen inget levande i som riskerar något.

RSM 130

Lampor på ca 6h om dagen

Ändrat av Krillo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen värmer mest, sen blir det en del från skummare och cirkulationspumpar. Har du orginalskummaren så värmer den på rätt bra.

Har du problem med värmen så öppna locket för att öka avdunstningen. En fläkt i baken bakom returpumparna hjälper också mycket.Börjar det blir riktigt varmt (högsommar) så brukar jag frysa in ett gäng petflaskor som jag kan lägga i sumpen om det skulle behövas.

27 grader är nog ingen fara dock. Du behöver inte på panik förrän det börjar närma sig 30.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläkt i gumpen har jag installerat men inte kört så mycket med för den viner ganska bra, misstänker att det är gallret. Jobbiga är ju att jag inte ens ligger på 12h ljus ännu - det bådar ju inte gott för när det blir lite varmare. Så skummaren måste ju värma på rejält. 2 grader kanske inte är hela världen men vi får väl se i sommar.

Idag öppnar jag matarluckan och kör med bakfläkten igång så får vi se vart det landar ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, 27 grader vet jag inte om det skadar ditt akvarium faktiskt. Jag har själv stora problem med min vattentemperatur, anledning till varför jag inte vågar skaffa koraller (än).

Min temp pendlar från 26 grader på natten och kan gå upp till 29 på dagen. Det är väldigt hög temperatur, men mina fiskar eller lägre djur verkar inte ta skada.

Omgivna temperaturen är 25 grader.

Tror också precis som du att det har med alla pumpar och grejer, det blir många watt tillsammas.

Trots allt är det ju marina djur, 30 grader blir det lätt i vissa delar av vattnet vid stranden i Thailand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort gallrena i det fack du stoppar bakfläkten i - det brukar hjälpa mot det vinande ljudet. Bakfläkten måste vara igång. Hade du verkligen 21 grader inomhus igår i Göteborgstrakten?

MVH Lasse

Är det så ovanligt? Bor man i lägenhet värmer akvariet på ganska bra ;) Brukar ligga runt 22-23 grader inomhus oavsett väder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en trevlig lägenhet, i den förra jag bodde i hade vi minst 30 grader inomhus så fort det var riktigt fint väder, det var inte så lätt att hålla nere tempen i ett RSM då, men det gick med hjälp av att öppna båda småluckor och rikta en bordsfläkt mot ytan, då blev avdunstningen närmare 5 liter/dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...