Guest Mickius Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 Mitt första fack går i bottenglaset o ger vattenfall inget att rekomendera Citera
Majki01 Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Det hjälper ju lite det du skriver men jag fattar fortfarande inte haha. Kanske är ölen jag också druckit. Men ja. Jag har aldrig gjort något sådant innan och aldrig sätt. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Guest Mickius Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 Du gör ett fack som endast låter vattnet rinna under ej över Citera
Majki01 Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Någon som har en bild eller något? Bara jag ser det så kan jag göra det Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 Bläddra igenom trådarna i denna avdelning så ser du hur folk gjort.Där vinns en del bra trådar i ämnet.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=272Jag föredrar minst två avdelningar i sumpen.En där vattnet kommer ner från karet som huserar skummare och annan teknik.Det andra facket är enbart till returpumpen.Dessa delas av med en bubbelfälla bestående av minst två skivor, en skiva några cm från botten den andra ända ner i botten. Bygg så vattnet rinner under den första skivan sedan över den andra, då blir bubblorna kvar i det första facket.Vill man så kan man luta den andra skivan lite så rinner vattnet längs skivan och man slipper vattenfall.I det andra facket sätter du returpumpen och styrningen för den automatiska påfyllningen, då det är där nivån ändras när vattnet dunstar ur systemet. Citera
Majki01 Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Aha så det är det jag ser i sumpar där en går från botten med litet mellan rum sen kommer en ovanifrån? Är det höjden på den skivan som ställer in höjden på vattnet i sumpen eller? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Den skivan som sitter mot bottenglaset är den som bestämmer vatten nivån i första facket där skummare och dylikt oftast står.Dra iväg PM till ett gäng akvarister i din närhet, se om du kan åka och titta på deras system.Det är överlägset det bästa sättet att se hur det fungerar. Citera
Majki01 Postat 24 april 2011 Författare Postat 24 april 2011 En skiva i nästa kommer när denna torkat Sent from my iPhone using tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 april 2011 Författare Postat 25 april 2011 Färdig. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 april 2011 Författare Postat 25 april 2011 hur många mm har du i mellan glasenVet inte riktigt kan gå ut o mäta efter vi käkat. Hur många är lagom? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 april 2011 Författare Postat 25 april 2011 Okej jag hade 17Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 april 2011 Författare Postat 25 april 2011 Skit bra blev först orolig att det va för mycket Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
hansson_1985 Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 man ska ha så pass stor spalt imellan så vattnet rinner ganska lunkt så att luften hinner upp till ytan och inte dras ner igen.. om man har en smalare bubbelfälla så behöver man ha en bredade spalt och tvärt om. sen beror det helt på vad man har för returpump. jag har en på 4500 L/H och min bubbelfälla är på 30cm bred och 3 cm mellan glasen. Citera
Stensson Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Vet inte vad om bredd har så stor roll käns som höjden spelar större roll.så att inte bubblorna dras med.Jag säkrade upp och gjorde fälla med tre glas. Citera
Majki01 Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 Blir det rätt så här. Ett fack där vattnet kommer NER till sumpen. Där har jag skummaren o bio reaktor. Och den skivan ska va OVAN för bottnen? Och sen rinna över en skiva som står MOT botten för att där på sen sidan kunna styra vatten nivån med påfyllning och returen till karet?? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 3 maj 2011 Postat 3 maj 2011 Låter som min lösning, fast jag har bara den sista baffeln, så det ska nog gå vägen. Citera
Majki01 Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 I vilken av sidorna stoppar jag ner pumpen som kommer "skjuta" vattnet in i kylaren? i samma sida som vattnet kommer ner i från karet? eller i den sidan jag styr nivån i?"retursidan" ? Citera
Majki01 Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Om jag väljer att **inte** köra med pvc på returen utan istället vill köra akvarieslang 16/22 . Vad kan följderna av detta bli? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
mikoto Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Enda luriga kan väl vara att sätta fast slangen bra så att den inte får eget liv om den tycker vattentrycket är lite för högt. Citera
Guest Mickius Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Jag kör slang på min returSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.