Gå till innehåll

Hur göra "ang sump"!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bläddra igenom trådarna i denna avdelning så ser du hur folk gjort.

Där vinns en del bra trådar i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=272

Jag föredrar minst två avdelningar i sumpen.

En där vattnet kommer ner från karet som huserar skummare och annan teknik.

Det andra facket är enbart till returpumpen.

Dessa delas av med en bubbelfälla bestående av minst två skivor, en skiva några cm från botten den andra ända ner i botten. Bygg så vattnet rinner under den första skivan sedan över den andra, då blir bubblorna kvar i det första facket.

Vill man så kan man luta den andra skivan lite så rinner vattnet längs skivan och man slipper vattenfall.

I det andra facket sätter du returpumpen och styrningen för den automatiska påfyllningen, då det är där nivån ändras när vattnet dunstar ur systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skivan som sitter mot bottenglaset är den som bestämmer vatten nivån i första facket där skummare och dylikt oftast står.

Dra iväg PM till ett gäng akvarister i din närhet, se om du kan åka och titta på deras system.

Det är överlägset det bästa sättet att se hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man ska ha så pass stor spalt imellan så vattnet rinner ganska lunkt så att luften hinner upp till ytan och inte dras ner igen.. om man har en smalare bubbelfälla så behöver man ha en bredade spalt och tvärt om. sen beror det helt på vad man har för returpump. jag har en på 4500 L/H och min bubbelfälla är på 30cm bred och 3 cm mellan glasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det rätt så här. Ett fack där vattnet kommer NER till sumpen. Där har jag skummaren o bio reaktor. Och den skivan ska va OVAN för bottnen? Och sen rinna över en skiva som står MOT botten för att där på sen sidan kunna styra vatten nivån med påfyllning och returen till karet??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...