Gå till innehåll

Bygga 27L nano


mikoto

Rekommenderade inlägg

Mitt 8L tuffar på med glada invånare men jag funderar att uppgradera mitt pico så småningom då dels det är lite trångt och så är det lite repigt och fult. Sedan tycker jag det är så roligt att bygga med :-)

Jag har en trasig våg här hemma med en glaskiva på 30x30 cm glas med en tjocklek på 6mm. Jag fundera på att ha den som botten till karet. Våg mekanismen sitter kvar och jag fundera på att låta den göra det då den ger något bra att ställa karet på så man slipper underlägg och sådant tråkigt. Bara ställa karet där det är någorlunda platt och se glad ut. Håller kommer det ju göra, jag kan ju valsa runt på vågen utan problem.

Egentligen är jag inte så förtjust i kuber men tänkte att det kunde vara kul att göra en iaf, med intern sump. Med måtten av 30x30x30 ungf så blir volymen 27L. Sedan går nog ett antal liter bort då jag inte fyller det helt med mera så pratiska volymen blir nog ca 22-23 liter. Det blir ändå en saftig uppgradering mot mitt nuvarande pico. Det blir lite högt för min del då jag inte riktigt gillar höjd men det vore kul att prova.

För sump avdelnings väggen så vore akryl kul i tanken, färgad i blå med utsågat hål för ytavrinning och återinlopp. Men akryl är för dyrt för min smak överlag tycker jag och verkar svårt att limma dit på ett bra sätt. Så jag tänkte glas istället. Man tar tre skivor och pusslar ihop tjusigt, tanken är illustrerad nedan så se där så behöver jag inte förklara. För att dölja sumpen tänkte jag att man kunde limma fast någon sten, typ faxe eller krossad LS på glaset och dölja skarvar, sump och allt sådant. Då måste jag bara hitta ett bra lim då sten fäster väldigt uselt på silikon av min erfarenhet. Men folk har ju gjort det förr så det måste ju gå ordna...

post-5646-14468921947887_thumb.jpg

post-5646-14468921948055_thumb.png

post-5646-14468921948512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl är inte så dyrt? Skulle gissa att den biten du behöver (288x288x4mm?) skulle kosta kanske 75kr för en färgad blå... Sen eftersom det inte är en "bärande" skiva så klarar du dig med vanligt akvariesilicon! Lycka till med bygget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så pass? Ja det är ju inte mycket dyrare än glas, jag fick ett intryck av att den siffran skulle behöva dubblas iaf. Räcker det med 4mm akryl? Eller bågnar det loss när jag glömt fylla på sumpen på en vecka och det bara är 5 cm vatten kvar?(då börjar det bli fara och färde för pumparna men situationen är inte otrolig)

För desto mer som dunstar desto mer bärande blir den ju, när vatten nivån är perfekt så kommer ju kraven på den vara låga som du säger :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var det jag misstänkte. Därför hoppar jag nog akryl den här gången. Det behöver hålla.

Frågan är nu hur man fixa en bakgrund bra...

edit. En BTN slim line av kalkstens motiv kan nog iofs fungera rätt bra. Ska undersöka det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu fundera jag lite här.

Plexi är fortfarande hett för mig. Jag fundera på om man inte kan göra så här. Man tar och monterar en glasskiva för intern sump, den glasskivan borras det tre hål i. Sedan tar man en akryl skiva av rätt mått för karet och borrar tre hål i den med, sedan så sätter man akrylen på glasskivan och sätter pluggar i hålen som håller fast akrylen mot glaset. Jag gjorde en grov skiss och bifoga. Det borde ju fungera? Måste ha bra pluggar bara...

post-5646-14468921964413_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite överdrivet, då det är så pass små vattenvolymer vi pratar om skulle det fungera med att göra en distans som du sätter mellan plexit och det bakre glaset... Typ som en bubbelfälla.

Då hjälper den mot det tryck som eventuellt skapas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. jag litar inte på det. Jag vill ha en stryktålig lösning, varför kan väl inte motiveras riktigt av mig men jag vill ha något som får det att sitta så jag slipper det problemet någon gång i framtiden. Dock så räcker det nog att borra i glaset kom jag på, man kan nog limma på pluggar av akryl på baksidan av akrylen som matchar glaset istället... Ser nog snyggare ut med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar utmärkt att köra direkt med "slimlinen" som både bakgrund och avdelare. Den är stabil och funkar att silikona fast i glaset och lätt att skära.

Vi har gjort så i vårt sötvattensnano och det fungerar bra, det ända är att den tydligen expanderade/svällde när den blev blöt, så nu är den U-formad och buktar ut bakåt.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...