Gå till innehåll

Stora hörnakvarium fördelar nackdelar ?


Mickss

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är intresserad av att starta igång ett stort hörnakvarium på minst 1000l. Har idag ett 250 l inbyggt i väggen men känner att jag vill ha något större =). Då jag bor i en 2a så finns det ju inte så mycket plats så därför kom jag på att ett hörnakvarium skulle passa. Så är det någon som äger något stort hörn akvarium lägg gärna upp bilder på tråden så man ser hur ni har gjort. Samt olika för och nackdelar med ett hörnakvarium. vad är det man ska tänka på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörnkar på runt 1000 liter? Hur ska du komma åt i hörnet, är min första tanke. 165x165, 75 djupt vore trevliga dimmensioner, men det känns som om man behöver komma åt baljan från baksidan, och vara förberedd på att ha badbyxor på sig när det är dags att göra något i baljan...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delar man av innerhörnet för sump blir det mer möjligt att nå i karet. Specialverktyg fordras ändå för att lyfta skummarkoppen. Med 1,5 x 1,5m och en diagonal skiva på 140 cm får du knappt 80 cm som längs att nå och 1130 liter med 65 cm höjd.

Att sätta dit skummarkoppen igen blir väl en mindre cirkuskonst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår har läst även att det kan vara svårt att få igång cirkulationen på ett bra sätt i ett stort hörnakvarium. Men kan det finnas någon annan bra lösning om man vill ha ett stort akvarium som ska stå i ett hörn. Kubakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kubakvarium med med måtten 70*70*70 och är väldigt nöjde med det, förutom att en höjd på 70 kräver jävligt långa armar och en bra trappstege att så på och ändå är det svårt att nå botten.

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade soffan rykt för att få plats med ett kar på 100*100*60/65, men vet inte om frun hade uppskattat att sitta på golvet och se på tv men det är en uppoffring jag kunde ha gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det inte vara lättare att göra ett rektangulärt kar som står mot hörnet, alltså två insynssidor?

Jag tycker även att rektangulära är lite snyggare, speciellt om man får lite djup i det... Behöver ju inte vara så "jättestora" mått, kanske 200x100x50 eller det ännu snyggare (enligt mig) 185x85x65 Så har du gott om utrymme under för sump och liknande! (Ta en titt på "A Reef in the Sky" http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1767159 och http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=16972 så får du lite inspiration!

Hans kar är på ca 600 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...