Gå till innehåll

Hjälp mot hjärnsläpp! "scape"


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag va mycket inne på att skaffa ett större kar blandannat för att jag inte får till detta så bra som jag vill !

Jag hade velat ha bra gömställe.. Som tex till framtida gobbin med sin räka.. Dvärgkejsaren jag ska införskaffa likaså.. Kirurgen likaså.

Men samtidigt så vill jag ha mycket öppen bottenyta för att ha låga koraller o knappar. Men aah jag blir inte nöjd hur jag än gör! Och nu står det helt still! Lite tips på hur jag kan formatera det här i karet?

stenen som är nästan i mitten vet jag inte var jag ska göra av! Kan eventuellt minska lite på stenen i högra hörnet och slänga ner i sumpen..

Men ja jag har fått helt släpp.. Sitter och kollar runt på alla möjliga kar som är otroligt snygga... Men jag vill inte köra någon "copy" cat heller.

Tips ideér ?:) tacksam för alla tips!

Jag ser nu på bilden att det ser ut som att jag har lite sten men icke.. där är cirka 25 kg.. Sanden är i lagd efter och rätt hög i nivån så stenhögen ser otroligt liten ut.. men där är många stenar!

post-5431-14468921993155_thumb.jpg

post-5431-14468921993371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget fel på din scape alltså, men jag har oxå tryckt upp lite sten mot rutan (bakrutan i mitt fall), och det blir så bökigt med rengöring och saker (xenia) som växer upp utmed rutan osv, jag skulle satsat på en revpelare, typ 1/3 in i karet, det tycker jag är snyggast. Tänk oxå på att korallerna växer som ogräs efter ett tag och det måste nog se lite "öde" ut i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det underlättare extremt mycket när man har stora stenar i sin scape, det är enklare att bygga lite höjden etc. Men kan det verkligen vara 25kg sten du har där? mitt kar är inte långt från det dubbla från ditt och 50kg har nästan fyllt dent5rh2e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tagit ut o vägt allt också faktiskt. jag hade 12 kg från zg sen köpte jag 11 av cheva så 23 i alla fall!

Men när jag ser ditt kar nu! Vad tycker du om den belysningen? jag funderar på att köra 2 sådana på 150w över mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt problem i grunden är igentligen att jag vll inte ha så mycket sten i själva karet bara så att fiskarna kan gömma sig resten åker in i sumpen. kommer köpa mer sten som ska in i bara sumpen också.. Jag vill ha mycket "Fri" yta i akvariet men samtidigt så fiskarna osv kan ha sina ställe..

Jag är mycket ute efter låga sps och knappar. Längst botten osv! Men vill ju endå att det ska bli snyggt med sten mängden jag har!

Kan levande sten inte finnas i lika olika "sorter" då? med olika vikt i sig osv? Jag vet själv när jag va o handla då va där lite stenar som inte vägde ett piss medans några vägde sjukt mycket.. .. plockar själv i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg tre eller fyra smala men höga revpelare. Men vit sand runtomkring och gott om plats för koraller att växa och yta för fiskar att simma blir det snyggt. Kräver dock att det finns yta att bygga på... Ha bara så mycket sten att fiskarna kan gömma sig och att du får tillräckligt med plats för dina koraller, och dom växer ju....

Samt som nån skrev tidigare. Undvik att stapla stenen utmed rutorna då det blir svårt att skrapa rutorna då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tagit ut o vägt allt också faktiskt. jag hade 12 kg från zg sen köpte jag 11 av cheva så 23 i alla fall!

Men när jag ser ditt kar nu! Vad tycker du om den belysningen? jag funderar på att köra 2 sådana på 150w över mitt kar!

Jag tyckte det var helt ok, vet dock inte om jag skulle rekomendera just den nu när leds är mycket större på marknaden... Slutpris är ~2500kr för två stycken vilken jag tycker är för mycket för ett OK ljus.

Bytte bort min ena mot fraggar och sålde ena för 400k.

Hade jag varit dig, punga ut de extra man behöver för leds, du kommer inte ångra dig, Max aspect 170W skulle duga skit bra för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet var jag kan köpa snygga revpelare i typ tyskland eller något o få det skickat hit? .. Priserna på affärerna här nere är inte aktivt.. 1999 kr för en pelare när jag i sådana fall kan bygga det själv är inte aktuellt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan använda strips oxå, lätta att dra åt så att stenarna sitter fast. Brukar finnas hål i stenen att använda sig av. Syns dom från framsidan så kan man enkelt limma dit en fraggsten eller en korall framför. Tänk på att använda strips utan metallflärp som spärr..

Jag använde sånna för att fästa upp stenar på min ytavrinning klädd i BTN slim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var den som inte var så snyggt gjord men när jag borrade i stenen för att kunna köra buntband gick en bit av stenen av så fick bli en liten fullösning :) Har löst det med en montipora som växer precis brevid.

Men dom andra tyckte jag att jag lyckades fixa ganska bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh jag får inte till det! Samtidigt som jag vill ha lite pelare så vill jag också ha mycket botten yta..

Detta blev svårt.. Känns som att jag får slänga ner all LS i sumpen och köpa något färdigt.. Dock förstod jag inte någon av sidorna Blackizz länka till.. hade velat se det färdigt med priser det gick inte där.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...