Gå till innehåll

C- vitamin eller ozon


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag har stött på en massa artiklar- foruminläggg om vad bra C- vitamin är som tillskott till akvarievatten. Det skall enligt uppgift minska parasitangrepp genom att det sänker redoxvärdet förutom att det har en direkt inverkan i fiskarna. Ett annat exempel är att det påstås underlätta läkning av cyanidskador i levern.

Men när man använder ozon motverkar man parasiterna genom den höjda redoxpotentialen i akvarievattnet. Motsäger inte detta värdet av C-vitaminen?

Jag har inte hittat någon artikel med vetenskapliga referenser om C- vitamin men det kanske finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer utvecklingen i denna tråd, låter väldigt intressant!

Angående det första du säger, att C-vitamin minskar redox värdet, Är det inte motsatta till vad ozon gör? Är inte det just redoxen som dödar parasiterna etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer utvecklingen i denna tråd, låter väldigt intressant!

Angående det första du säger, att C-vitamin minskar redox värdet, Är det inte motsatta till vad ozon gör? Är inte det just redoxen som dödar parasiterna etc?

Det skriver han längre ned ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm - det blir lite lurigt det här.

C-vitamin är en antioxidant, det vill säga det motverkar skador från sk fria radikaler, och den är fullt vattenlöslig. Om det är så att cyanid orsakar/är fria radikaler så kan jag mycket väl tro att C-vitamin kan motverka leverskador. Att den skulle sänka redoxvärdet i sig låter jag dock vara osagt. Det vi kallar redoxvärde är ett sätt att elektroniskt mäta om det i ett vatten förekommer i huvudsak oxiderande eller reducerande kemiska processer. Vid redox 0 så är det jämnvikt, under noll så är det i huvudsak reducerande processer (syrefritt) - över 0 så förekommer det mer oxiderande processer (det finns syre eller något annat ämne som oxiderar) Det skulle ju iofs kunna tänkas att C-vitamin sänker redox om det höga redoxvärdet just är orsakat av aktivitet från fria radikaler.

Att C-vitamin har en possitiv effekt på fiskarna och deras ämnesomsättning på grund av att det är en antioxidant som begränsar antalet fria radikaler stämmer nog om man inte går till ytterligheterna. Däremot hur det skulle minska antalet parasiter har jag svårt att se - men jag vet varken det ena eller det andra om det.

Går vi sedan till ozon och dess verkan på parasiter så är det just genom att ozon är/ger upphov till fria radikaler, som i sin tur bryter ner parasiternas cellväggar, det sätt som ozonet fungerar som dödande. Givetvis så gör dessa fria radikaler inte skillnad på goda och onda utan har samma verkan på alla levande celler. Därför är det viktigt att inte överdosera och att hålla sina djur i kon kondition så exempelvis fiskar kan klara fri radikaler bättre än bakterier och parasiter.

Att ozonet ökar oxidationen i vattnet och att det bildas en del syrgas när ozonet sönderfaller är orsaken till att redoxpotentialen stiger. Had man använd klor eller kloramin för att döda parasiterna så hade man fått samma resultat med en högre redoxpotential. Detta för att dessa ämnen är också oxidativa.

Här kommer det in en intressant sak och det är att C-vitamin faktiskt neutraliserar åtminstone kloramin. Har man det i sitt kranvatten så gör en knapp matsked C-vitamin på 500 liter vatten att man helt neutraliserar kloramninet. Detta har jag sett vetenskapliga bevis för - hittar bara inte referensen nu. Men amerikanska EPA (USA:s naturvårdsverk) har skrivit något om detta.

Har aldrigt tänkt på denna koppling förut men det gör ju att jag aldrig kommer att köra C-vitamin i mitt akvarium samtidigt som jag kör ozon eftersom det kanske har samma effekt här. Däremot kan det ju vara bra att komma ihåg om man någon gång lyckas med att överdosera ozon - i med en matsked C-vitamin per 500 liter och se om det hjälper. Säker är jag inte men nu ligger den metoden i facket "det skall vi banne mig testa" om jag skulle råka överdosera ozon någon gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att C-vitamin är en kraftfull antioxidant/reduktionsmedel ser man genom att det går att använda till att framkalla svartvit film med. (Reducera silver i silverbromid till metalliskt silver) Och då borde det ju reducera t.ex klorföreningar. Eller sänka redoxpotentialen.

Det jag är mest nyfiken på är om "vitamineffekten" som underlättar vissa reaktioner i cellerna kan medföra någon speciell effekt på encelliga djur (parasiter).

Jag skall försöka söka på hur cyanids giftverkan fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...