Gå till innehåll

Fredrik & Mirellas Yasha


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Efter en längre stunds planerande (december - nu) bestämde vi oss för att lägga ner vårt 112 liters akvarium som var inhyst i ett litet rum där vi aldrig var inne.

Mening med ett akvarium måste vara att det ska vara fint att titta på och förhoppningsvis kommer det bli lite trevligare att ha ett i vardagsrummet där man spenderar tid på kvällar och dagar. Då vi inte har så många öppna ytor och är nöjda med möbleringen, fick det bli ett litet tyskt nanokar.

Jag har haft mina ögon på ett AM Yasha sedan det dök upp på reefbuilders.com och i fredag gjorde vi slag i saken och köpte ett nere i Landskrona.

Än så länge är jag grymt nöjd med allt sånär som på ljuset, vilket är lite väl klent. Förmodligen läggs det en beställning på LEDs ikväll för att komplettera med 9st dimbara LEDs.

Vi ska bara klura ut hur armaturen ska se ut för att båda ska bli nöjda. Förslag på detta är välkommet.

Skummaren som följer med verkar funka riktigt bra. Just nu är det inte så mycket belastning med tanke på att där inte är några fiskar, men bubblorna är små och sprids jämt i i skummaren.

Ändrat av Fredrik.g
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skulle kunna fixa mer belysning genom att beställa en uppsättning på befintlig belysning, så ni får sex riktbara istället för dom tre som kommer med. Blir ju en snygg lösning utan något direkt meck.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skulle kunna fixa mer belysning genom att beställa en uppsättning på befintlig belysning, så ni får sex riktbara istället för dom tre som kommer med. Blir ju en snygg lösning utan något direkt meck.

Mvh manne

Att skaffa en uppsättning originalbelysning finns som alternativ men vet inte om ljus blir tillräckligt.

Tanken är att vi ska ha olika japanknappar, blastomussa och på flickvännens begäran Acanthastrea lordhowensis.

Förutom akvariet införskaffade vi 3.5kg ls från Fiji tillsammans med lite koraller som fick gå i vårt gamla fraggkar den första tiden.

Korallerna som finns där i idag är:

Galaxea sp.

Ricordea Florida

Zoanthus Rosa, Oranga och gröna,

Någon typ av Ricordea eller Rhodactis, blå och gröna

Euphyllia Cristata? Rosa med vita toppar.

Tubinaria Reniformis.

Lite kassa bilder på hur det såg ut igårkväll.

post-3292-14468922013199_thumb.jpg

post-3292-14468922013891_thumb.jpg

post-3292-14468922014128_thumb.jpg

post-3292-14468922014397_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Jag har en likadan och försökte beställa en uppsättning till med ljus men enligt butiken kunde de inte fixa det. Jag hängde en 12W Led(12st 1W led 4 blå 8 vita) med E27 fattning, vanlig glödlampsfattning, över karet. Det blev mycket bättre men jättestark belysning blir det ju inte (totalt 21W)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Jag har en likadan och försökte beställa en uppsättning till med ljus men enligt butiken kunde de inte fixa det. Jag hängde en 12W Led(12st 1W led 4 blå 8 vita) med E27 fattning, vanlig glödlampsfattning, över karet. Det blev mycket bättre men jättestark belysning blir det ju inte (totalt 21W)

Okej, kommer nog se om butiken kan ta hem annars får det bli något annat alternativ. Var köpte du din 12W lampa Broddan?

Dom koraller du nämner är inga direkt extremt ljuskrävande koraller så se om du kan få tag i uppsättning till av orginal belysningen.

Mvh manne

Jag hade också för mig att många av dem korallerna kan anpassa sig till lite mindre ljus. Däremot var det någon som sa att japanknappar ville ha väldigt mycket ljus. Hur är dina placerade manne?

Vackert! Har precis dragit igång ett med, hade du mycket bubblor i början? Och hur tycker du ljudnivån är?

/M

Ja det är ett riktigt vackert och trevligt akvarium. Ja där är lite bubblor och partiklar som åter runt men blir mindre och mindre för varje dag verkar det som. Vi har möblerat om lite igen så det har inte direkt hjälpt, annars är vattnet klart och fint :) ljudnivån är helt ok, lite brummande men det kommer förmodligen dämpas om några veckor men även om det inte gör det så kommer jag förmodligen inte störa mig på det. Däremot satte jag dit en bit filtersvamp där skummaren släpper ut vattnet. Kunde porla lite väl mycket ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är beställd via dogman - lokala butiken. Den kommer från aqua medic och kostade en bra slant även efter lite rabatt. Finns garanterat billigare alternativ men jag gillade lösningen då det blev en stilig lösning, enligt mig. Men om du kan få loss en till belysningsdel till kittet blir det nog riktigt snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är beställd via dogman - lokala butiken. Den kommer från aqua medic och kostade en bra slant även efter lite rabatt. Finns garanterat billigare alternativ men jag gillade lösningen då det blev en stilig lösning, enligt mig. Men om du kan få loss en till belysningsdel till kittet blir det nog riktigt snyggt.

Maila dogman direkt o kolla om dom ha ett artikel nr för ett komplett belysningskit.. Sen bara beställer du via lokala butiken, så vet du direkt om det finns möjlighet att köpa belysningen vid sidan av.. Bör ju gå som reservdel minst sagt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom Japan som växer bäst hos mig är faktiskt på botten i karet.. Så har lite olika åsikter om ljus kraven när det gäller dessa underbara knappar..

Är väl runt 65 cm mellan led o knappar..

Då ska jag försöka få tag i nån fragg med japan och testa :)

nice fredrik lite roligare än att ha karen i lillrummet !

har fraggar på zoos till dig när du kommer upp till halmstad

Ska kontakta dogman och kolla läget med mer ljus, annars tycker jag det hade varit kul att testa ett litet DIY.

Ja det är mycket trevligare nu när jag kan sitta i soffan hela kvällen och titta efter liv i stenen och de fina korallerna. Jag kommer gärna på ett besök, tar med mig fraggen du var intresserad av då.

Den enda av korallerna som är lite ledsen just nu är euphyllian. Innan har den inte slagit ut mycket med idag var den fullt uppblåst, men tyvärr bara i någon timme. Sen åkte polyperna in igen.

Jag ska ge den någon dag till att anpassa sig till nya platsen, ljuset mm. Annars får den åka tillbaka till fraggkaret tills jag får bättre koll på den.

De övriga korallerna vi köpte ser väldigt bra ut och verkar trivas än sålänge.

Min nya favorit är de lysande orangespräckliga knapparna. Helt magiska att titta på :)

Tänkte göra lite nya tester på värdena i morgon för att se hur jag ligger till.

Lite nya bilder på korallerna, ska försöka lära mig kameran. Fick inte till skärpan alls ikväll

post-3292-14468922019644_thumb.jpg

post-3292-14468922019894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där knappstenen får du mer än gärna fragga på och komma hit på besök!

Om du vill göra en egen liten belysning så kan du köpa en sådan fläns som ingår i mitt bygge, sätta dit 9st 3W cree, tex 5blå och 4 vita, se smälla dit en 120x120x12mm fläkt på den så har du en smäcker liten sak som garanterat ger dig tillräckligt med ljus till det lilla karet. :) På med linser så kan du montera den en bra bit över karet och får det fritt över ytan.

Hur gick det med de andra korallerna du behövde husera någonstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken av stenarna Jimmy? Där kommer bli fraggning när dom har växt till sig lite, ska säga till dig då och hälsa på. Just nu är där bara 6 oranga (2 olika sorter) och 5 rosa aktiga.

Men nästa helg blir det förhoppningsvis blåa och rosa knappar, en blastomussa wellsi och en duncanopsammia :)

Det gick sådär med korallerna. Jag satte upp ett litet akvarie men dom tog lite skada. Tyvärr dog musslan efter 8 dagar och även min echinopora :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var ett tag sedan jag skrev här och tänkte uppdatera lite smått.

Allting flyter på bra med värdena nu. Nitrit 0, Nitrat 5 och fosfat 0 (enligt APs Test)

Jag har tyckt att där har varit mycket pratiklar som åkte runder i vattnet och köpte därför lite levande sand för att få det att stanna på bottnen istället för att virvla runt i vattenkolumnen.

Tjejen ville helst ha fiskar från samma dag som vi hämtade akvariet men det blev blankt nej från min sida, tyvärr fick jag ge mig i helgen och vi vi införskaffade lite levande plus lite extra sten.

Listan för koraller och fisk är nu:

2st Valenciennea puellaris, Tjejen föll för ett par som fanns i butiken

1st Bodianus bimaculatus, Lite feg fisk som precis har börjat visa sig nu men äter bra.

Detta är fiskar som är små nu men kommer behöva större akvarium senare.

I korallväg har vi:

Duncanopsammia Axifuga.

Zoanthus sp, Blå med grön krans

Zoanthus sp. Grön med brun mun

Zoanthus sp. Orange

Zoanthus sp. Rosa aktiga

Tubinaria Reniformis

Galaxea sp.

Ricordea Florida.

Discosoma sp Grön

Trachyphyllia geoffroyi. Röd

Och sist men inte minst, en pytteliten eremit som knatar runt och äter det mesta :)

För övrigt är det riktigt kul att se puellarisparet, dom håller verkligen ihop :)

Bilder kommer kanske ikväll om ni är intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar inte alls illa upp, jag vet om att det är en lite yta och glupska fiskar. Dom matas morgon och kväll med d&d foder samt pellets. 4 dagar i veckan matas de även vid lunch när tjejen är hemma. Skulle de magra av så har jag ett större fraggkar kvar som är igång. Så jag hoppas vi ska klara det.

Jag spånar fortfarande på rampen. Har gjort upp en ritning i CAD på Oskars design och ska träffa snickarn här på guiden och diskutera b.la ledramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte att det var dags för en liten uppdatering av tråden.

Ljuset i akvariet har visat sig vara tillräckligt för de koraller vi har just nu, men byggare inom mig ville ha något att göra och då blev det givetvis en LED ramp :)

Jag beställde 8st chip från USA, 5st cool white, 3st Royal Blue, en dimmbar driver och en liten potentiometer. Detta lilla trevliga paket damp ner i brevlådan i veckan tillsammans men en notis om att tullen ville ha lite pengar:P

Själva aluminiumarmaturen hade jag ordnat sen tidigare genom en arbetskollega tillsammans med täcksidor i plast, så i förrgår kväll blev det bygge.

Att löda lite sladdar brukar aldrig vara några problem men blev ganska förvånad över hur mycket värme som behövdes för att få tennet att smälta på chipen.

Men som tur var har vi en bra lödkolv som gick att ställa in så vi fick tempen rätt, men till nästa gång kommer flussmedel och inköpas för att göra det hela ännu smidigare.

Spegelakryl för att skydda chipen var redan tillfräst för att passa kanalerna i armaturen och även hålen för linserna.

Jag gjorde en miss när det gällde dimmningen och det var att jag köpte fel transformator, 0-10V, för att göra att kunna dimma men fick lite tips och hjälp av _manne_ här på guiden så nu är även det löst tills elfa har öppet på måndag :) Kommer även köpa någon form av låda som jag kan bygga in timer, fögreningsdosa, driver mm i.

Är riktigt nöjd med ljuset fast jag inte kan köra det på full effekt än, men kommer komplettera med ytterligare en royal blue förmodligen.

I övrigt har akvariet flutit på fint sånär som på att våra fiskar gick bort. Har varit i väg på semester några veckor och är inte säkert på att lägenhetspassaren verkligen såg till att fiskarna åt ordentligt då våra sandvändare kunde vara lite petiga med maten ibland.

Korallerna ser ut att växa ganska långsamt men förhoppningsvis kommer tillväxten igång bättre nu när ljuset har ökat en aning.

Bifogar lite bilder nu på rampen och korallerna. Snickarn här på guiden var här på besök igår och tog lite bilder så det kommer kanske bättre bilder snart :)post-3292-14468922672349_thumb.jpg

post-3292-14468922671167_thumb.jpg

post-3292-1446892267136_thumb.jpg

post-3292-14468922671582_thumb.jpg

post-3292-14468922671785_thumb.jpg

post-3292-14468922671969_thumb.jpg

post-3292-14468922672171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...