Gå till innehåll

Lite hjälp på traven???


Lucas96

Rekommenderade inlägg

hej jag funderat lite på salt.v.akv men e bara 14 och har egentligen inga erfarenheter av salt.v.fisk, min pappa hade ett akv när han var yngre men eftersom vetskapen har förändrats och utvecklats så mycket sen han hade ett så e han osäker på hur man håller dessa fantastiska fiskar idag.

jag skulle vilja veta allt en nybörjare behöver veta typ hur stort akv man behöver om man bara vill ha fiskar som e typ runt 10cm, jag vill inte riktigt ha ett kar på 300L utan ett relativt litet första salt.v.akv om nu det finns ngt sådant, jag vill också veta vilka olika medel och ljus man behöver och vad varje sak har för funktion.

det kanske låter väldigt amatörmässigt men man måste börja ngn stans och jag vet om att forum brukar spara en en massa tid på sidan om google:nöjd:

Tack på förhand

Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips att börja med är att spara pengar nu och läsa på så länge :-) Egentligen tror jag det går ha ett ganska billigt saltvattensakvarie. Men det är en så rolig hobby att det inte går hålla sig så du behöver en slant ändå inom kort när du börjat.

Det finns en bra bok, Saltvattensakvariet av Daniel Knop, kolla om ditt bibliotek har den och låna för att läsa. Den handlar inte så mycket om fiskar egentligen dock men den är ganska lättläst och har bra information så den är bra grund ändå.

Storlek på akvariet är svårt men du kommer nog behöva ett stort akvarie på runt 300 liter för att kunna sköta de flesta fiskarna bra. Små akvarier begränsar fiskstorleken väldigt hårt och är mer lämpade för koralldjur, räkor och små lugna fiskar tycker jag.

Skaffa så stort akvarie du kan :-) Då blir det lättare att hålla fiskarna och de blir gladare, då blir det roligare att se på de. Glada fiskar är roliga fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lucas,

Det finns enormt mycket information här på saltvattensguiden, själv satt jag och läste ett ungefär ett år innan jag startade mitt första.

Det kan underlätta att börja i rätt ände. Tex så kan jag rekommendera denna nybörjarartikel, gå även igenom de andra artiklarna här på guiden och använd sökmotorn flitigt!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lucas! Välkommen till SVG!

"Behöver ha" är finns det många åsikter om, men om du tittar på de färdiga lösningarna tex RedSea Max eller JAD , som kommer stort sett komplett så har du en färdig lösning.

Ett tips är att köpa eller låna boken "saltvattensakvariet, guiden för nybörjaren" har precis kommit ut en ny version som har lite uppdaterad fakta.

Ett andra tips är: LÄS LÄS LÄS, så mycket du bara kan, och sen läs det dubbla!

Kul att fler ungdomar är intresserade av hobbyn! (är själv snart 15)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W: Varmt välkommen till SG Lucas!

Du kommer in i en spännande hobby med mycket ytt på gång, och en del saker kommer säkert att verka helt främmande för dig. Läs lite bland artiklarna för nybörjare här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

så kommer du en bit på vägen.

Låna gärna böcker, och om du kan så åk hem till någon som har saltvatten och snacka lite med dem och hur de har löst saker och ting smat för att få en bättre förståelse för saltvattensakvarier.

I Stockholm är det många som har akvarier som säkert ställer upp som mentor.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig!

Jag köpte ett fungerande akvarium på blocket. Det är mitt första saltakvarium så det har jag och lär mig av. Funkar ypperligt. Köpte tex en ny 150w lampa 13000 k i går skröv isär hela rampen o bytte den. jysses vad salt vandrar/äter sig in. Men det var inga problem att dra med en gammal tandborste o dammsuga upp det värsta.Så nu är det som nytt igen.

Ett litet tips är att köpa ett DUBBELT så stort akvarium som du har tänkt från början! När du ser på min burk så ser du att det ser lite trångt ut...Jag skall köpa en 3 ggr så stor burk när jag får råd!!.Ha,ha.

post-5805-14468922022027_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack allihopa, jag ska absolut se om boken finns på biblan och läsa igenom forumet grundligt, pengar är absolut det största problemet då jag har reptiler och försöker föda upp de :P så det här med salt.v.akv är egentligen ngt jag planerar att skaffa helst innan 2013(för då finns inte jorden nå mer:P) med andra ord så har jag bara snuddat lite på början av min förmodligen långa pluggtid på fisk:P

jag e för glad idag...

en liten fråga, inom "reptilvärlden" finns det köpochsälj-mässor där man kan lära sig mycket av att bara gå och titta, finns det för salt.v.fisk/akv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...