Gå till innehåll

Nivåvakt


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Ville bara snabbt höra om det är någon speciell nivåvakt ni kan rekommendera.

Jag har tittat bla på dessa:

<TABLE style="WIDTH: 267pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=356 border=0 x:str>

<COLGROUP>

<COL style="WIDTH: 267pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 13019" width=356><T><T>

<T>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17>

<TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; BORDER-TOP: #ece9d8; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 267pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt" width=356 height=17 x:str="Nivåvakt Aquamedic 3000 ">Nivåvakt Aquamedic 3000</TD></TR>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17>

<TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; BORDER-TOP: #ece9d8; BORDER-LEFT: #ece9d8; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt" height=17>Nivåvakt Tunze 3155 </TD></TR></T></T></T></TABLE>

Är dessa bra/säkra produkter?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Jag har kört med AM 2 ggr tidigare. Enligt min erfarenhet så är de inte bra alls. Båda gångerna har nivåvakten "skenat" och fyllt hela resorvaren på en gång. Kan inte rekommendera denna!

Tunzen har jag inte provat.

Däremot har jag i cirka 1 år kört med deltecs nivåvakt. Denna fungerar än så länge ypperligt!

//Joppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Troptronic av Nicklas,fungerade felfritt för honom. Dock glömde han att man tydligen måste ha jordade uttag för att den ska fungera säkert så den var inte lika rolig för mig då den gjorde felaktiga avkänningar pga ström i karet. Så nu ligger den bara på hyllan här och väntar på att jag orkar dra mig till Karlshamn och skicka tillbaka densmiley2.gif.Men annars tycker jag den var en riktigtsmart grej,vet inte hur de du nämnde fungerar men det härärbara som en penna somplaceras så spetsen hamnar där du vill ha ytan,sen fyller den på tills spetsen får kontakt med vatten igen. Ibland är det inte roligt att bo igamla hus...inte ens jordade uttag liksom.

http://www.troptronic.de/pegel_e.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Greger.

Har tittat på denna Tunze modell:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%"><T><T><T><T>

<T>

<TR>

<TD background=../images/aquatabb_right.gif bgColor=#8297b1 colSpan=2>TUNZE Osmolator 3155</TD></TR>

<TR>

<TD width=8 bgColor=#eff3f6></TD>

<TD bgColor=#eff3f6 ="Artikel">

Water level regulator with two sensor holding devices, extension and numerous fastening accessories. It is suitable for cabinet filter plants in TUNZE Comline filters or on the edge of the aquarium.

This osmotic regulator can also be used in TUNZE SYSTEM cabinet filter plants. The sensors can be stuck to glass surfaces or can be fitted directly to the edge of the tank.

Delivery condition: Ready for mounting with power supply unit, metering pump, hose, sensor holding device.

Metering pump capacity: 0.9 m: 52 l/h, 1.5 m: 47 l/h, 2 m: 27 l/h, Hmax: 2.2 m

236000.jpg

Lite osäker på vad du menade med överfyllnadsskydd. Antar att det ingår men framgår det av beskrivningen/vet duom denna modell har detta? Ingår allt som behövs i detta paket eller behövs ytterligare pump?

Här är lite mer info om någon skulle vara intresserad:

http://www.tunze.com/deutsch/en-gb/dept_304.html</TD></TR></T></T></T></T></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Classe till min vattentunna, funkar bra. Men jag skulle var lite försiktig med att ha en i en sump, framförallt om man tillsätter kalcium i sumpen, det blir snabbt kalkbeläggningar på allt o nivåvakten (om det är tight mellan rörlig o fast del som det är på classes) kan stanna i både det ena o det andra läget. Detta lilla fenomen hände med mina dyra vakter från IKS titt som tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det ärså tätt. Min har gått i min 250 baljas sump i 1 år totalt klanderfritt. I 540 karets sump har jag en Deltec historia för 1400:-. Går precis lika bra med Classes. Eftersom det står att den är för 120VAC/1A (100VDC) varenustårför. Så började jag att använda 24 v pumpar med transformator. Men då fungerade det inte. Nu kör jag med 220V 100 l/h pump. En lite söt sak för innomhusdammar modell plutt. Kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog hissa varningsflagg för att leka med 220 volt växel ström (AC)till en komponent som är har högsta märkspänning 120volt växel eller 100volt likström (DC),speciellt i närheten av vatten,och i synnerhet saltvatten.

Jag är säker på att alla nivåvakter man köper färdiga ,har lågspänning till själva sensorkroppen,den ger styrulsen till elektroniken som sköter switchandet av pumpen via ett 220voltsrelä.

Clownen, det där är rätt model! den ena känselkroppen sköter lägsta vattennivå=fyller på, den andra max nivån=bryter strömmen till pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Tunze's har ganska bra säkerhetstänk i sin: två sensorer, en optisk och en mekanisk monterade åt var sitt håll, den lägger av om de inte är samstämmiga, vägrar köra pumpen för kort för att undvika att den bara hinner starta upp och stannar direkt, och kör inte heller pumpen längre än 10 min (tror jag det var) för att undvika att bränna pumpen vid torrkörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Greger att det är inte att leka med så det jag skrev först var "FY så får man inte göra". Gäller fortfarande. Faktum är dock att känner ett gäng som gör så här och det har fungerat i många år. Man har till och med råd med 2. En för överfyllnadskydd också.

Det jag tror hände med 24 v pumparna var att (hade en lite större pump då också) när ledningen slöts så skapades det en så hög spänning att det blev kortslutning i brytaren. Den tål ju 1 A. Vid uppstarten så skapades det nog en högre förbrukning än så.

Men lyd Greger och köp en riktig nivåvakt.

Skall kolla upp med elektrikern om detta är farligt eller tillrådligt.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Jag kör med elfas nivåvakt. 12 volt genom nivåvakten kopplat till ett relä som styr starkströmmen till en iks slangpump.

Menar du den här http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2021182.htm ? Den är ju lika dyr som att köpa riktiga akvarieprylar utan att få med någon av fördelarna!

Eller har de haft någon annan pryl som hunnit utgå? Några fler nivåvakter hittar jag inte på sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var på clasohlsson och köpte nivåvakt och ett skymningsreläklippte av ljussensorn och löddedit nivåvakten då går det så gott som noll spänning till nivåvakten så då slipper du vara rädd för att det går 230v i en grej som é gjord för 110vså sparar man ett par tusen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...