Fiffe Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Hur långt bör det vara mellan vattennivån i avrinningsboxen och kanten på avrinningen? Citera
Maglofster Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Bör och bör, men jag har valt att köra ca 6 cm. Om man kör för stor skillnad finns risken att avrinningen inte blir så tyst. Citera
Edward Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Det är väl upp till var och en, men jag har själv 4-5cm och det fungerar bra. Enda är att det blir mer ljud om man har alltför högt fall. Citera
Fiffe Postat 21 maj 2011 Författare Postat 21 maj 2011 Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill ha nåt skalpande, men samtidigt inte för lite nivåskillnad (om man kan ha det), eller om det finns någon vinning med att ha så stor skillnad som man vågar.Tack för svaren, 4-6cm verkar lagom. Citera
blackizzz Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Du kan stort sett ha hur liten nivåskillnad som helst, det är lite beroende på vilken sorts ytavrinning man har! Hur ytavrinningen ser ut, mmVet kar som har ca 5 mm och tycker det fungerar jättebra, utan skvalpande eller problem!Ju högre du har, ju högre faller vattnet och ju mer skvalpar det!Oskar Citera
turboadde Postat 21 maj 2011 Postat 21 maj 2011 Jag har kört kanske 5mm och har aldrig haft någon problem med oljig dimma på ytan. Tycker det blir ganska fort lite skvalp kanske redan efter 1cm för att jag ska störa mig. Blir det bubblor när vattnet träffar ytan så brukar det låta illa för mig. jag har haft några akvarier i sovrummet och där måste jag ha helt tyst så jag kanske e lite för petig med hehe Citera
mikoto Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Finns det några fördelar med att ha högre fall för vattnet? Det känns som att ett högre fall borde ge högre syresättning tex?Eller är skillnaden onämnbar om vi bara pratar en 5 cm skillnad. Jag har ca 5 cm fall och skulle kanske kunna öka det till tio tex, men det kanske är onämnbar skillnad. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.