redrobjem Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Beror lite på belastning / metod för att bli av med nitrat i karet etc. men 12timmar klarar den i de flesta fallen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?Det är väl snarare en fråga om säkerhet, bor man där man vet att strömmen kan vara utslagen längre tider o kanske ofta så är ju en ups en säkerhet för allt levande i karet.Tänker man hur mycket pengar man laggt "i" karet så är kanske upsen är en liten utgift för att säkra upp.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Ursäkta om jag snor tråden, men vilka delar är viktigast att hålla igång? Skummare/retur från sump eller cirkulationen i visningskaret? Om man måste välja.Inbillar mig att cirkulationspumparna lär dra väsentligt mindre med ström, och snurrar längre på batteridrift, men de kanske inte syresätter vattnet tillräckligt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Jag hade valt skummare o retur samt en streamer. Hade man kunnat styra yttligare så hade jag valt värmaren när tempen hade sjunkigt förmycket.Och då med värmaren igång så givetvis hade upsen fått jobba till den är urladdad , men satt värmaren på någon form av lägsta nivå.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PBM: Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Jag har funderat på en UPS men det är ju en Djungel av UPS:er .. vilken modell använder ni om man får fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
redrobjem Postat 27 maj 2011 Författare Dela Postat 27 maj 2011 Dom som fanns på kjell och company höll ju högst en timme och det lät lite tycker jag finns det bättre för en rimlig summa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 mina är av märket APC har jag för mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PBM: Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 mina är av märket APC har jag för mig.Hmm ja APC känner jag till dom är ju kända för sina UPS:er men vilken modell är det du har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 inte säker, det var en kompis som fixade 2st till mig via sitt jobb. en ska klar driva skummare, retur o cirkulation i ca18h o om värmaren kopplas in så va vi nere på ca 3h. har testat en ena men då var allt in kopplat (värmare 250w, 3st mp40, retur 1260, samt skummare) efter 1½h så gick den fortfarande o jag tröttnade att vänta o slämpte på strömmen igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 De flesta ups'er bör man motionera emellanåt för batteriernas skull. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 27 maj 2011 Dela Postat 27 maj 2011 Det är nog få som har UPS... Man får ju väga teknikkostnaden mot värdet på det man har i akvariet... Dessutom kan ju tex Tunze-streamers kopplas med batteribackup direkt utan UPS då de går på DC-spänning, ingen anledning att konvertera fram och tillbaka till 230V då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PBM: Postat 28 maj 2011 Dela Postat 28 maj 2011 inte säker, det var en kompis som fixade 2st till mig via sitt jobb. en ska klar driva skummare, retur o cirkulation i ca18h o om värmaren kopplas in så va vi nere på ca 3h. har testat en ena men då var allt in kopplat (värmare 250w, 3st mp40, retur 1260, samt skummare) efter 1½h så gick den fortfarande o jag tröttnade att vänta o slämpte på strömmen igen.Tja NilsonDet verkar vara en ordentlig UPS du har så det vore bra om du kan se ett modell nummer på den o vad den har förr mått L,B,H. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 28 maj 2011 Dela Postat 28 maj 2011 Ska kolla med han som ordnade dom vad det är för nåt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.