Gå till innehåll

Behövs ups?


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?

Det är väl snarare en fråga om säkerhet, bor man där man vet att strömmen kan vara utslagen längre tider o kanske ofta så är ju en ups en säkerhet för allt levande i karet.

Tänker man hur mycket pengar man laggt "i" karet så är kanske upsen är en liten utgift för att säkra upp.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag snor tråden, men vilka delar är viktigast att hålla igång?

Skummare/retur från sump eller cirkulationen i visningskaret? Om man måste välja.

Inbillar mig att cirkulationspumparna lär dra väsentligt mindre med ström, och snurrar längre på batteridrift, men de kanske inte syresätter vattnet tillräckligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt skummare o retur samt en streamer. Hade man kunnat styra yttligare så hade jag valt värmaren när tempen hade sjunkigt förmycket.

Och då med värmaren igång så givetvis hade upsen fått jobba till den är urladdad , men satt värmaren på någon form av lägsta nivå.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte säker, det var en kompis som fixade 2st till mig via sitt jobb. en ska klar driva skummare, retur o cirkulation i ca18h o om värmaren kopplas in så va vi nere på ca 3h.

har testat en ena men då var allt in kopplat (värmare 250w, 3st mp40, retur 1260, samt skummare) efter 1½h så gick den fortfarande o jag tröttnade att vänta o slämpte på strömmen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog få som har UPS... Man får ju väga teknikkostnaden mot värdet på det man har i akvariet... Dessutom kan ju tex Tunze-streamers kopplas med batteribackup direkt utan UPS då de går på DC-spänning, ingen anledning att konvertera fram och tillbaka till 230V då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte säker, det var en kompis som fixade 2st till mig via sitt jobb. en ska klar driva skummare, retur o cirkulation i ca18h o om värmaren kopplas in så va vi nere på ca 3h.

har testat en ena men då var allt in kopplat (värmare 250w, 3st mp40, retur 1260, samt skummare) efter 1½h så gick den fortfarande o jag tröttnade att vänta o slämpte på strömmen igen.

Tja Nilson

Det verkar vara en ordentlig UPS du har så det vore bra om du kan se ett modell nummer på den o vad den har förr mått L,B,H.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...