Gå till innehåll

Fiffes fyrahundra


Fiffe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Skulle öppna locket på vertex reaktorn som satt riktigt ordentligt. Fick nog grepp om rören i locket för tillflödet rök av.

Förbannad tog jag tag i reaktorn för att dra bort den från sumpen och märkte inte att den hängde upp sig i avrinningsröret, som rök av det också, i limningen till en vinkel, maaaaaassor med vatten på golvet då det i whiskeydimman tog en stund innan jag hittade kabeln till returpumpen.

Var tvungen att avreagera mig här lite. Kvällen räddad. Tangitlim och rödvin på menyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter en rejäl algexplosion och riktigt bleka sps'er (montipora) ett tag har de nu i princip återhämtat sig.

I en annan tråd vart diagnosen näringsbrist, vet att det låter skumt, näringbrist = algexplosion (!?), men alla tester jag provat har visat 0.0. Men iaf så slutade jag med biopelletsen helt tillslut samtidigt som jag tillsatt lite aminosyror sam liite liiite nitrat till en början. Istället kör jag endast med fosfatremover för näringsexport.

Vilket gjorde susen för montiporerna. De är i princip återställda,

Trots att jag inte mäter mkt näring, 0 fosfat, 5 nitrat, så blir det att skrapa rutor varje dag och det märks att det är mer näring i vattnet, särskilt i sanden. Fast det är klart, med tanke på hur mkt alger det är så hinner det nog inte byggas upp mkt näring i vattnet så det blir svårt att mäta.

Har skaffat mig en sjöhare bl.a. som har ett hårt jobb framför sig. . Mitt kar har förvandlats till ett refugium :-(

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Att svälta bort algerna fungerar inte heller bevisligen då korallerna verkar ta mer stryk än algerna av det.

Nu har även cyano börjat visa sitt fula tryne, något jag varit förskonad ifrån sedan starten för ett år sen.

Börjat köra en halv dl pellets på prov igen.

Känns som det kommer ta lååååång tid att få balans i karet, om det nånsin kommer hända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sjöhare dog :död:

Var först osäker eftersom inga djur var på den (smakar illa?), men fyyy ¤%%#%#¤%#¤ vad den stank när jag tog upp den. Bra nära att jag spydde i håven och mår fortfarande illa en timme efteråt.

Nu undrar jag såklart varför den dog, den knallade på bra i början, och alger är det ju gott om. Jag har sjögurka och en mängd sniglar som alla verkar må bra.

Den låg död i sanden framme vid frontrutan, och såg "halv" ut. Inga blottade inälvor eller sår dock vad jag kunde se.

Är sjöharar särskilt känsliga mot något?

Kräver de speciella förhållanden?

Något man bör tänka på med dessa djur?

Jag funderar på att skaffa en ny nämligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte testat, men det låter ju inte helt sunt att höja till så höga värden.

kanske höja sakta och hålla koll på djuren.

Sen läste jag i "Saltvattenskemi för Dummies" att "Högt Mg gör att Ca vid tillförsel kan ökas mer än rekommenderat och vattnet blir mättat och kalciumkarbonat fälls ut", så ingen Ca tillförsel under denna behandling.

http://blog.fragd.it/2008/05/09/step-by-step-guide-on-how-to-beat-bryopsis/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råder det bara bot på bryopsis eller har det effekt på vanliga trådalger också?

Det är nog vanliga trådalger trots allt.. svårt att se men algerna verkar inte ha den fjäderlika strukturen bryopsis har.

Anledningen till att jag misstänkte bryopsis var att min betare inte verkar vilja röra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-5201-14468925562316_thumb.jpg

Klart algerna ska ha lite lyxbeslysning!!!

Vet inte riktigt vad jag tycker än dock. Är inte särskilt övertygad.

Visst glittret är coolt, nästan lite överdrivet, men jag föredrar nog en MH/T5 combo ändå. Ljuset känns också mkt svagare än vad jag är van vid, hoppas det räcker.

Ska köra några veckor och leka lite med olika spektrum så får vi se.

post-5201-14468925562142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Blev lite fel med DO beställningen

Skulle egentligen ha 5 dispar, 1 carpet anemon och 1 stichodactyla som backup om carpet inte fanns.

Istället blev det 4 dispar och 2 anemoner :-P

Nu har jag alltså en RIKTIGT fläskig ljusgrön carpet och en ganska rejäl gul anemon i mitt kar. Dom är helt otroligt läckra.

Har lite smått panik, detta kommer antingen bli sjukt grymt, eller gå rent åt helvete.

Ganska trångt i karet som det är så förmodligen lär de knalla runt i karet o ha ihjäl allt. Det första räkan gör är att dyka rakt in i den ena då det är väl adjöss med honom när som helst :-)

4 Anthias Dispar i ett karantänskar med UVC, visar de inga tecken på sjukdom får de flytta in om ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se hur det ser ut imorgon. Så kanske jag lyckas knäppa en bild om de lever

Den stora sträckte ut sig ganska omgående. Men de har dragit ihop sig lite nu i skymningsljuset. Normalt?

Den stora har inte flyttat sig ännu iaf, hoppas den trivs där jag satte den. Den andra har gömt sig bakom en sten.

Disparna klarade resan och ser pigga ut. Hälften så stora som fullvuxna. Matar dem med cyklops i ett eget kar.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carpet anemonen började bli stressad i natt tror jag. I morse hade den vänt sin mun ut och in och antingen bajjade den eller så spydde den ut sina zooxantheller (!). Det som kom ut såg ut som en liten slemsäck, med något geggigt innehåll, hängadens i en tentakel :död:. Sedan såg jag att det satt lite bruna trådar på en sten vilket mkt väl skulle kunna vara zooxantheller :-(

Nu när lyset kom igång har den dock dragit tillbaka munnen igen. Den har inte blåst upp sig ännu dock. Hoppas hoppas.

Heteractisen ser pigg ut och har börjat titta fram från sitt gömställe.

Ska försöka knäppa en bild i eftermiddag.

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Var ett tag sen jag uppdaterade nu.

Det går väl lite sisådär. Jag har bakteriehinnor som täcker det mesta av inredningen. Små bubblor överallt och på sina ställen växer det en tjock lila massa som jag suger upp. Vet inte om det är Cyano eller Dino men tror inte det kommer från kolkällan iaf. Den cyano jag haft förut har varit slemmigare och trådigare. Även en lite rödare variant i sanden på vissa ställen som är tunn, slemmig och mer cyanoliknande. Varit så i säkert 4 månader nu.

Hade ett algutbrott för ett par veckor sedan, ingen aning om varför, nästan som en miniomstart, fyllde på lite biopellets och det verkar lugnat ner sig.

Ca har svajjat lite på sista tiden då min doserpump gick sönder och jag hällde i alldeles för mkt för hand när jag lite i panik mätte det så lågt som 340ppm. Doseringspumpen är igång igen.

Korallerna verkar trivas någorlunda, ingen jättetillväxt, bara någon enstaka som ser lite blek ut. Två montiporer har dött men övrig SPS är jättefina.

Trots att karet varit igång ett tag nu känns det väldigt väldigt känsligt. Lite sugen på att skippa kolkälla helt och bara köra remover då det känns lite naturligare/stabilare. Men jag vågar inte göra några förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...