Gå till innehåll

Fiffes fyrahundra


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet.

Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet.

Info:

Visningskar: 350l Optiwhite

Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5

Cirkulation: 2x Vortech MP40

Returpump: Laguna Powerjet

Skummare: Bubble Magus NAC6

Balling med Grotech Tec III

Biopellets i deltec filter

Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan

DIY osmospåfyllning

Jag gillar Elos designen och kommer nog byta ut dörrarna i möbeln mot två vitlackerade IKEA luckor istället. Har målat och slipat möbeln en massa gånger men det är svårt att få till en bra finish.

Har borrat karet för två extra genomföringar, evakrör och retur, även limmat en avrinningskam.

Har satt solfilm från Biltema på baksidan och en bit tonat glas för avrinningen. Man kan fortfarande se rören men kommer bygga upp med LS ganska mkt i den änden. Ska sedan försöka göra pelare typ i andra änden.

Inga rör är limmade ännu så ser ni något som verkar fel så tveka inte att hojta till!! Jag är ny på det här.

Ursäkta bildkvalitén :-(

Om ni undrar över den ena kulventilen som går rakt ut på bild 3 så har jag förberett för ett eventuellt "vattenbyteskar" som ska stå ovanför sumpen (sista bilden).

post-5201-14468922186132_thumb.jpg

post-5201-14468922186304_thumb.jpg

post-5201-14468922186463_thumb.jpg

post-5201-14468922186644_thumb.jpg

post-5201-14468922186803_thumb.jpg

post-5201-14468922187023_thumb.jpg

post-5201-14468922187206_thumb.jpg

post-5201-14468922187367_thumb.jpg

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser ju ut att kunna vara riktigt trevligt! Men vad har du tänkt att köra på alla doserkanaler?

Hahah, ja du. Som det ser ut nu blir det 8 kanaler över :-)

Balling Classic är planen,

Eventuellt att jag kör spårämnen på egna kanaler om det finns någon vinning i det.

Kanske magnesium på en egen kanal, men korrigerar nog det manuellt i början om det ens behövs.

Eventuellt suga ut lite vatten med en kanal också då det natriumfria saltet lär höjja salniteten en aning annars.

Kom över doserarna billigt, och det var alla eller ingen som gällde. Aldrig fel med lite extra ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid köra Zeovit och ha automatisk dosering på alla de kanalerna, då blir man ju av med det "jobbiga" (okej, kostnaden kanske är jobbigare :P)

Men då blir det ju Zeo istället för Biopellets :P

Tror inte Zeo är något för mig tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid köra Zeovit och ha automatisk dosering på alla de kanalerna, då blir man ju av med det "jobbiga" (okej, kostnaden kanske är jobbigare :P)

Men då blir det ju Zeo istället för Biopellets :P

Kan bli svårt att köra allt automatiskt oxå eftersom alla flaskor inte doseras varje dag, men zeostart, k&b- balance borde fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hämtat lite sten idag. Stenen har legat i vatten med cirkulation utan ljus eller värme en längre tid.

Jag har ingen vidare erfarenhet av LS, men förutsätter att stenen kommer igång igen när den väl får ljus och värme, för helt död lär den väl inte vara?

Har ju även möjlighet att ympa in lite kultur med sten från mitt RSM.

Får ligga i sumpen och puttra ihopa med lite rowaphos tills vidare. Ska sen försöka mig på att göra en pelare.

Även börjat limma rören så smått.

post-5201-14468922261919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror nog på hur kalt den legat men alldrig fel att ympa in ett par stenar å lite grus från det andra karet så kommer det igång med nya djur å kryp.

Finns det dessutom inget som kan äta upp dom så går det ganska fort när du väl fått igång dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Trevligt!

Kör du igång med sump och retur snart då?

Ser ut att fattas några liter för det bara. :)

Jo det är lite jobb kvar och några liter saltvatten för att sätta igång alltihopa. Ska bli klart innan helgen hade jag tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt bra ut! Har du limmat ihop revpelaren?

Tackar.

Den lilla i mitten är två stenar som sitter ihop med ett buntband.

De andra tre (det är två pelare som står tätt vid avrinningen) är sten som jag borrat och trätt på pvc-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...