Gå till innehåll

Fiffes fyrahundra


Fiffe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För att få rätt flöde ner från ytavrinningen till sumpen kör du med fler kranar eller bara en nere i källaren?? Borde vara svårt att ställa in nivån??Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
En kran, i möbeln under visningskaret.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag körde jag igång hela systemet och det fungerar över förväntan! Utan att ha testat något på vägen så fungerar det mesta som tänkt.

Var lite orolig för prestandan på returpumpen men kunde utan problem ställa in ett flöde på 2000l/h upp från källaren, och den klarar nog upp mot 3000l/h utan problem.

Häverten ner var lätt att ställa in och är knäpptyst. 32mm hade inga problem med att sväljaflödet och jag fick nog strypa kranen till hälften för att få det tyst.

Sumpen klarar svälja allt vatten vid strömavbrott -dans, men det är inte mkt marginal.

Två problem dock:

Det porlar nåt förbannat från avrinningen. Kammen täcker inte hela avrinningen då den inte var tillräckligt lång, men tillräckligt för att inte någon fiska ska klämma sig igenom. På en sidan är det en liten glipa och på andra sidan är det ingen kam där returröret kommer upp (se bild i tidigare inlägg). Vattnet får lite högre hastighet på dessa ställen och det porlar och blir bubblor i kammaren. Inte mkt att göra åt antar jag..

post-5201-14468922501033_thumb.jpg

En lite äldre bild på avrinningen.

En limfog läcker litegrann i förstoringen till flödesmätaren. Vill gärna ha tips på hur man kan fixa till detta i efterhand. Räcker det att kleta lite tangit i skarven?

post-5201-14468922500857_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orca undervattenslim (unterwasserkleber) limmar både PVC och glas. Det kan tänkas gå att limma små glasbitar där vattnet bryter i ytavrinningen så att det följer glaset. Tangit fäster inte där det är blött.

Ska prova med en liten glasbit under returröret och korallim i hörnen.

Testar täta röret med lite tangit i springan när det torkat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten update.

Nu har det tuffat på ett par veckor. En vecka utan skummare pga havererad pump.

Kör T5'orna 6 timmar per dygn nu och MH'n en timme.

Det har kommit vit, finkornig sand i baljan. Har lite problem med att få den jämnt över botten pga cirkulationen. Satt vortecharna högt upp, på halvfart och nu verkar det ligga någorlunda stilla. Lagoon mode skapar jäkligt snygga dynor i sanden som ändras från dag till dag. Riktigt läckert.

1.5 dl biopellets åkte i igår. Hade lite problem med att det bildades små bubblor på pelletsen vilket resutlerade i att de klibbade ihop och/eller att de steg mot ytan och lämnade reaktorn. En kraftigare pump löste problemet. Gick från en Maxijet 1200l/h till en Eheim 2300l/h i ett Deltec filter.

Hade en period med brunalger på ca 4 dagar. Men nu är det rent och fint igen. Försvann i samband med sanden och att jag fick igång skummaren igen. Har säkert bakterierna i sanden att tacka för det.

Tror det är safe att börja introducera lite levande, men väntar någon vecka till för säkerhetsskull, ska testa nitrit och ammoniak också först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan ju alltid lägga ner lite kräftor på lördag ;)

Får väl fixa med en inflyttnings present!!

Jag har 60 levande kräftor i en torktumlartrumma i dammen. Dill, öl och doppvärmaren på 100 grader sen är käket klart! Salta och goa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ytterliggare en vecka har gått.

Nästan inga spår av brunalger/kiselalger, men det sticker upp en del grön-/trådalger nu. Jag har inte kunskapen att identifiera dem men skulle gissa på någon form av bryopsis. Normalt?

Biopelletsen verkar göra ett kanonjobb. Skummarenn producerar en tjock grön vidrig sörja. Luktar apa.

En första korall har fått åka i. En stor Welsophyllia radiata. Tack för presenten Ken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Börjar bli dags att dra igång ballingen.

Stämmer detta recept för att köra balanserat?

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddihydrat

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Tycker det står olika var man än tittar.

Mg kör jag vid sidan om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli dags att dra igång ballingen.

Stämmer detta recept för att köra balanserat?

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddihydrat

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Tycker det står olika var man än tittar.

Mg kör jag vid sidan om.

Receptet funkar fint , kör "samma" i större dunkar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ville bara lämna ett livstecken. Ditt RSM 130 som jag köpte funkar hittills bra. Det som va med växer bra och en del nytt har kommit till. Den gamla clownen klarade tyvärr inte flytten utan dog efter två dar. Det var väl egentligen inte så förvånande. Lägger upp en bild så du får se hur det ser ut.

post-6211-14468923459217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara lämna ett livstecken. Ditt RSM 130 som jag köpte funkar hittills bra. Det som va med växer bra och en del nytt har kommit till. Den gamla clownen klarade tyvärr inte flytten utan dog efter två dar. Det var väl egentligen inte så förvånande. Lägger upp en bild så du får se hur det ser ut.

[ATTACH=CONFIG]65889[/ATTACH]

Hej!

Det gläder mig att det har fungerat bra! Av bilden att döma ser det verkligen välmående ut!

Synd på clownen, men har var ju äldre än Gandalf.

Starta gärna en tråd om ditt kar så man kan följa dets utveckling.

* Edit, hittade din tråd :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Äntligen installerat min vattenbytartank!!

Kan nu byta ca 70 liter genom att bara vrida på lite rattar och trycka på lite knappar, så idag blev första vattenbytet på 6 mån -dans

post-5201-14468924009317_thumb.jpg

Ballingen snurrar på och Tec III'an verkar göra det den ska.

post-5201-1446892400949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att leda vattnet från vb-karet ner i sumpen använda jag en hemmagjord durso. Börjar ångra mig nu. Röret drar med sig en massa luft ner i sumpen och det bubblar, stänker och fräser nåt förfärligt. Har jag mindre lufthål i durson fungerar det inte alls utan "spolar" så att säga.

Har satt dit ett lite stänkskydd men är inte nöjd. Kommer ha saltstänk överallt och det känns som att luftfuktigheten ökat rejält i rummet.

Inbillar mig också att vattentemperaturen sjunkit en del också, har kanske att göra med all den kalla luft som sugs med.

Det blir nog till att montera ner skiten igen och borra upp för ett extra rör så jag kan köra "hävert" :censur:.

Ska bara ha tag i en 32mm genomföring först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten update.

Min coq-island mussla, lr vad de nu heter, dog idag. Mkt tråkigt, då den var en gåva och var fantastiskt fin.

Inga synliga parasitangrepp utöver två mkt små glasrosor precis vid manteln. Bara skrumpnade och dog. Lyckas inte så bra med musslor så det blir nog inget mer med det. Har nu bara en lima scabra mussla som ironsikt nog verkar må hur bra som helst.

Koraller och fisk mår i övrigt fint. Flyttat in ett par svartvita clowner med orange mun som jag tyckte var läckra. Håller tummarna att de slår läger i någon av mjukisarna annars har jag siktet på en anemon.

9kg levande sand har åkt i så nu har jag sand över hela botten.

Beställt lite PVC för att bygga om avrinningen från vattenbytarkaret efter tips från Petnym. Så ska det nog funka lite bättre.

Tillsätter mkt lite Ultramin-S som experiment då jag hade en gammal flaska liggandes. Spätt ut det 2/3 och tillsätter 1ml/dygn.

Det var det hele.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är vattenbytarkaret inkopplat och fungerar kanon. Kopplade avrinningen såhär, istället för rakt ner, efter tips:

post-5201-14468924515697_thumb.png

Inget bubblande och fräsande!!

Även lekt lite med vortecharna och har nu en stående våg i karet. Lite coolt men det surrar för mkt om pumparna när de pulserar. Får nog bli att köra lagoon mode eller liknande, låter helt enkelt för mkt om motorn (den ena iaf) när de varvar upp :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...