Gå till innehåll

Maxspect Semi VS Cree


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte att man kan byta till Cree. Som jag förstår det så är det olika dioder och då bör nog även drivdon vara annerlunda konstruerade.

Jag har däremot hört att SEMI ska ge ett vitare ljus och det ser jag som ett angenämt problem att lösa med några T5 rör.

Undrar hur vida detta stämmer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man kan byta till Cree. Som jag förstår det så är det olika dioder och då bör nog även drivdon vara annerlunda konstruerade.

Jag har däremot hört att SEMI ska ge ett vitare ljus och det ser jag som ett angenämt problem att lösa med några T5 rör.

Undrar hur vida detta stämmer?

chippen skiljer ja, men det betyder inte att de inte ä kompatibla, dock har jag inte sifforna i huvudet, jag skulle dock tippa på att det skulle fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle med vilja veta lite om det dock är jag inne på 230wattaren med kan väll kvitta. Undrar med när en semi led går sönder om man kan byta till en cree?

Ursäkta trådstölden

Mvh Ola

När det gäller 230w så är det större skillnad mellan semi resp cree , ur tekniskt tänk då. Semi = 30w vita multichip. Med många 3w blå chip.

Cree = då är det större multichip som är blå med många vita 3w cree chip istället.

Dom små 3w chipen BÖR gå att byta mellan märkena , multichipen 30w finns inte vad jag vet i cree version.

Jag tror absolut inte ni ska sikta på att köpa för att sen byta runt en massa. Tillväxt är bevisat under båda varianterna så det blir en smaksak.. Tycker absolut inte ni ska snåla utan välja efter tycke o smak på ljuset inte prisbilden, man kommer o ha rampen väldigt länge troligtvis.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enlight fish street ska det gå att byta ut 3wattarna i semi lampan.

Urklipp:

For maximum light output you can choose to upgrade the 3w white LEDs to Cree XPG 6700K chips. The 15w blue and 30w white and 1w violet chips are still Semi Chip LEDs

Håller med manne att det är en fråga om tycke och smak mest.

Själv har jag väldigt svårt för dom modellerna med 30wattarna i då jag tycker dom lyser så sjukt starkt och vitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan köpt en 170W Semi begagnad och fick den till ett ok pris (den som var ute på annons här på forumet)

Jag tänker inte byta ut chip bara för bytandets skull utan var mest intresserad av att veta hur ljusbilden var mellan 170W Semi och 170W Cree. Enligt säljaren så skulle den ena varianten uppfattas som vitare i ljuset och den andra lite gulare.

Och om det var någon skillnad på drivdonen när det gäller finesser och möjligheter att programmera dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan köpt en 170W Semi begagnad och fick den till ett ok pris (den som var ute på annons här på forumet)

Jag tänker inte byta ut chip bara för bytandets skull utan var mest intresserad av att veta hur ljusbilden var mellan 170W Semi och 170W Cree. Enligt säljaren så skulle den ena varianten uppfattas som vitare i ljuset och den andra lite gulare.

Och om det var någon skillnad på drivdonen när det gäller finesser och möjligheter att programmera dem.

I ditt fall med 170w så om jag mins rätt så är det bara små 3w i hela rampen, bör vara fullt flexibilit att byta till cree/semi.

Min gissning är att cree är mer gult, har bara sett cree version à 170w så kan inte uttala mig om 170 semi.

Styrbox o möjligheter där är identiska på cree/semi. Man har tre grupper du kan tända o släcka vid olika tidpunkter, inget mer avancerat än så.

Hoppas du nu fick veta vad du ville

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne och alla andra som kommit med förslag.

Jag är mycket nöjd med svaren och glad för att Semin troligen är vitare i ljuset vilket jag även gärna vill ha.

Varför Cree är dyrare och "version 2" förstår jag inte då i alla fall jag eftersträvar ett vitt ljus.

:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle personligen tro att Cree;n är den som har vitare ljus, men jag har inte sett någon irl... Däremot tror jag att Cree's leds håller både längre och framförallt inom ett bättre spektrum längre. Men tror även att det enda sättet att få reda på är att kolla på dem stort sett bredvid varandra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag köpte den 170W Semi som var ute på annonsmarknaden här på SG.

Mitt kar är ett 350L hörna

Vattnet är 1 cm från kanten och rampen ligger på sina "rails" direkt på kanten.

Detta gör att själva dioderna är ca 4cm från vattenytan.

Från Vattenytan till botten är det 48cm

Karet är 63cm i djupled.

Summering: Jag tycker att ledarmaturen ger bra och vitt ljus.

Den täcker dock inte 63cm i djupled utan kommer i framtiden kompletteras med antingen en 160w semi i bakkant eller ett hembygge för bakkant alterativt för att täcka Hela karet.

Höjer man rampen för att få större spridning så tappar den för mycket i styrka tycker jag.

Just nu är den placerad så att jag kan komplettera med 1st 24W T5 framför (närmast glaset) och 3st 24W T5 bakom dvs mellan LED och Avrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...